Skylanders Swap Force

Recension - Multi - tors 24 oktober 2013, kl 07.08

Släppdatum: 2013-10-18    Genre: Äventyr
Utvecklare: Vicarious Vision    Åldersgräns: 7+

"Plastgubbar och actionspel i en genial kombination!"

Om jag ska vara ärlig så trodde jag att jag var ordentligt mätt på fenomenet Skylanders. Det första spelet var en mästerlig idé på pappret med figurerna, samlaraspekten och det eviga levlandet. Utförandet var inte i världsklass men konceptet var ändå lysande och just därför blev det en succé. Uppföljaren introducerade de storväxta "Giants" men förutom att de nya plastgubbarna var imponerande i sitt utförande hade vi sett det mesta förut.

Att jag var rätt trött på konceptet känns i efterhand inte så konstigt. Till och med min tidigare Skylanders-frälsta son verkade till slut aningen ointresserad av Activisions populära spelserie. Nyhetens behag har med andra ord avtagit sen en tid tillbaka. Det första spelet var visserligen nyskapande men efter en rätt oinspirerad uppföljare har det bara blivit lite ströspelande de senaste månaderna.

Men så kom dagen när ett stort paket fiskades upp ur brevlådan. Skylanders Swap Force hade anlänt till familjen Ljungström och det var julafton igen. Jag trodde att känslan skulle bli kortvarig, det var trots allt inte längesen vi övergav Giants-uppföljaren med lite besk eftersmak i munnen. Men tro det eller ej, Swap Force gör serien intressant igen med ett par spännande nyheter. Ni kanske läst min intervju här på Skillpoint med mina två söner? Om inte så svarar min sexåriga son Lowe på frågan om det är bättre än tidigare spel i serien med - "det bästa är att man kan hoppa". Det låter som en petitess men faktum är att det gör mycket för spelbarheten. Variationen blir mer påtaglig och den nya utvecklaren Vicarous Vision gör ett bra jobb med att utöka de spelmoment som präglat de tidigare spelen.

Utöver den efterlängtade hopp-funktionen är den allra största nyheten givetvis Swap Force-figurerna som medföljer. Med dessa får man nu möjligheten att kombinera under med överkroppar och helt plötsligt blir möjligheterna oändliga. Både för mig som spelare men också för Activision att tjäna ännu mer kosing. Eftersom de nya karaktärerna har begåvats med ett mycket bredare rörelsemönster och fler specialattacker än tidigare kan man i princip skräddarsy sina figurer för att få till den ultimata Skylander-kombon.

De tre plastfigurerna som följer med i kartongen består av en bläckfiskliknande sjörövarmutant, en bombkastande svävarcyborg och en ninjaälva av mindre modell. De två förstnämnda tillhör den nya typen av Swap Force-gubbar. De två kroppsdelarna sitter fast med starka magneter och genom att ta isär och kombinera dessa påverkas alltså karaktärernas förmågor. Det låter som en billig gimmick-grej, påhittad för att kränga ytterligare ett antal miljarder plastgubbar, men så är alltså inte fallet. Spelupplevelsen skiljer sig verkligen åt beroende på hur man väljer att sätta ihop sin gubbe. Med bläckfiskfulingens sugproppsförsedda tentakelben kan man till exempel ta sig upp för vertikala ytor medan robotfilurens raketfötter kan ta dig till andra platser med sin begränsade svävarförmåga.

Det nya spelet i serien ger alltså upphov till både experimentlusta och välbehövlig variation. Grafiskt överträffar dessutom Swap Force de tidigare spelen med råge. Karaktärerna har fått sig ett mer leranimerat uttryck vilket passar mycket bättre än den tidigare blockiga, kantiga designen. Miljöerna är också mer levande med gräs som vajar i vinden och mer liv och rörelse överlag. Utöver detta är det mesta sig likt. Det gäller fortfarande att levla, uppgradera och maximera sina karaktärer genom att besegra en aldrig sinande ström av fiender på spelets banor. Dessutom kan man precis som tidigare köpa nya specialattacker för alla de skatter man samlar på sig. Det hela varvas med enklare pussel och plattformsmoment.

Swap Force är utan tvekan det bästa spelet i serien hittills och äntligen är det inte bara den beroendeframkallande samlaraspekten som är det främsta köpargumentet. De nya figurernas flexibla komposition, tillsammans med en mer genomtänkt bandesign och finare presentation, gör det till en fröjd att spela, både för vuxna och barn. Jag är glad att jag blev motbevisad, jag och min son har säkerligen många timmar att se fram emot i Swap Forces värld utöver de tiotal timmar vi redan betat av. Frågan är om min plånbok är lika nöjd om ett par månader.

Switch-peppen är hög! 10/25/2016 - 13:59