Skylar & Plux: Adventure On Clover Island

Recension - Multi - mån 10 juli 2017, kl 20.31

Släppdatum: 2017-05-19    Genre: 3D plattformare
Utvecklare: Right Nice Games    Åldersgräns: 7+

"En excellent 3D-plattformare"

Skylar & Plux: Adventure On Clover Island - eller bara Adventure On Clover Island som var det arbetsnamn det hade när jag först kom i kontakt med det - är ett spel jag hållit mina ögon på en väldigt lång tid. Redan från mitt första möte med någon väldigt tidig version med en liten robot på en strand på Gamex för ett par år sedan, har detta varit ett av de spel jag sett absolut mest fram emot. Givetvis gör detta mig kanske lite partisk eftersom jag redan innan släpp var extremt positivt inställd till spelet, men å andra sidan innebär det ju också att jag haft extremt höga krav på den färdiga produkten. Spelet är utvecklat av svenska indiestudion Right Nice Games och har släpps till både PC och konsol. Det vann även i ett tidigt stadium Swedish Game Awards 2015.

Spelet är en hyllning till 3D-plattformare från förr, och alla som någon gång spelat exempelvis Ratchet & Clank eller liknande spel kommer definitivt känna igen sig och bli extra varma i hjärtat. Förmågan att framkalla en varm, mysig känsla av nostalgisk glädje ger definitivt Skylar & Plux pluspoäng, men det är även ett extremt bra och välgjort spel på sina egna premisser. Spelet följer lodjurshjältinnan Skylar Lynxe som utan minne vaknar upp på en rymdstation med en påopererad talande robotarm. Via spelets tutorial flyr man sedan från sagda rymdstation, som tillhör superskurken CRT (och ja han är en tjockteve), och landar slutligen på paradisön Clover Island där det riktiga äventyret tar sin början och man även möter sin sedan permanenta följeslagare Plux Owlsley. Genom spelet får man plattforma sig igenom olika delar av ön (en snövärld, en ökenvärld, och en industrivärld) i jakten på tre magiska sfärer som behövs för att i slutändan rädda ön. På sin resa hittar man även lite utrustningar som jetpack och en magnetisk handske som underlättar spelandet och öppnar nya möjligheter.

Spelet har allt man behöver för en mysig spelstund och i kombination med ovan nämnda spelmekanik finns även snygg och färgglad grafik, underhållande karaktärer, en underhållande story (med sluttvist), och en extremt bra och humoristisk dialog. Det refereras till och skämtas friskt med allt och alla vilket gör att man sitter och fnissar sig igenom större delen av äventyret - eftersom karaktärerna inte håller tyst ens under banorna - och till och med Miley Cyrus Wrecking Ball dyker upp på ett hörn.

Den största behållningen med spelet för mig är dock definitivt kontrollen, något jag noterade redan 2015 när jag första gången kom i kontakt med det, och som det gläder mig att se fortfarande bevarats i samma form. Kontrollerna är extremt följsamma vilket gör att man kan få till ett excellent flyt i banorna och de är i sin tur även uppbyggda på ett sätt som tillåter att man kan flyga fram. Och för den spelare som hellre vill ta det lugnt och utforska finns det små gömda varelser att hitta och samla på varje bana. När man samlat ett visst antal kan man uppgradera sitt liv och få fler livhjärtan, men det är här som en av spelets möjliga små brister hittas. Spelet i sig är väldigt lätt så något behov av fler livhjärtan finns egentligen inte vilket är lite synd då det känns som hela segmentet egentligen inte har någon betydelse. Antingen hade jag velat sett en lite högre svårighetsgrad på själva huvudspelet, eller kanske ännu bättre någon form av hemlig superboss eller extragrotta eller liknande där ett behov av utökat liv faktiskt finns.

Om man skall fortsätta på eventuella brister som spelet har så är det kanske även aningen för kort och det kan lätt klaras på några timmar, till och med om man försöker samla allt. Den enda anledningen till att det känns som ett problem dock är väl att spelet är så roligt att man inte vill att det skall ta slut. Och med tanke på att det är gjort av ett litet indiegäng med gissningsvis begränsade resurser kan man ju kanske inte heller förvänta sig något superlångt och superavancerat. Och hade man gjort spelet längre hade man ju istället riskerat att behöva tumma på kvaliteten, och i den övervägningen vinner kvalitet alltid över kvantitet. Så med andra ord finns det egentligen inget att direkt klaga på. Xbox One-versionen plågades inledningsvis av en fruktansvärd bilduppdatering som nästan gjorde en tidig del av spelet ospelbart, men det har man sedan dess fixat med patchar så i nuläget är PC- och konsolversionerna, glädjande nog, minst lika spelbara.

Skylar & Plux: Adventure On Clover Island kan vara den roligaste, mysigaste och mest underhållande spelupplevelse jag haft på länge. Framförallt då man bara vill ha en avslappnad stund med ett okomplicerat men ändå mycket välgjort spel av den gamla skolan.