Sonic Boom: Rise of Lyric

Recension - Wii U - ons 17 december 2014, kl 12.40

Släppdatum: 2014-11-21    Genre: Action
Utvecklare: Big Red Button    Åldersgräns: 7+

"Ny Sonic i svajigt men underhållande äventyr"

Sonic är tillbaka i 3D ännu en gång och den här gången i en helt ny tappning. Bakom spelet ligger Big Red Button, en studio som bland annat består av ett antal personer som tidigare jobbat på Naughty Dog, och därmed är det näst intill omöjligt att inte i bakhuvudet jämföra spelet med Uncharted. Och visst är det lite samma stuk. Sektioner av utforskande, prylletande och klättrande varvas med stridsmoment. Sedan skall nämnas att slagsmålen i Rise of Lyric har betydligt större likheter med fjolårets Knack då det gäller att både undvika attacker och själv attackera för att klara livhanken. Eftersom striderna kräver en viss mån av strategi och reaktionsförmåga är de riktigt underhållande och en av mina favoritaspekter av spelet.

Och det är inte bara ett helt nytt team bakom utvecklarspakarna, utan teamwork och gruppkänsla utgör även själva kärnan i Sonic Boom som även försetts med ett trevligt lokalt coop-läge samt ett multiplayer-läge. De spelbara karaktärerna Sonic, Tails, Knuckles och Amy har alla tydliga individuella personligheter och specialförmågor. Och alla tillåts ta lika mycket plats då banorna är designade så att man måste byta karaktär regelbundet för att ta sig vidare. Likt systerspelet Shattered Crystal växlar man även här lätt karaktär med en enkel knapptryckning vilket bidrar till smidighet i spelandet.

Spelet har även en tydlig story men det är den komiskt knasiga dialogen och kemin mellan karaktärerna som verkligen lyfter spelet. Och nya skurken, mecha-ormen Lyric, har tagit plats som en av mina favoritondingar på senare tid. Dubben är också excellent på alla plan.

Rise of Lyric har många positiva aspekter, men visst finns det även (tyvärr) väldigt uppenbara brister. Bilduppdateringen är långt ifrån den bästa och spelet rycker ofta till märkbart när man går från ett område till ett annat. Även kontrollerna är ibland lite ryckiga, och liksom allt plattformande i 3D är det ofta knepigt att exempelvis tajma hopp. Även pågående samtal kan abrupt avbrytas av mellansekvenser så det finns en hel del att förbättra inför eventuellt kommande titlar. Dock är de flesta buggar och glitchar sådant som stör snarare än förstör, så jag tycker inte att det skall avskräcka folk från att spela spelet.

Striderna tenderar även ibland att bli aningen röriga då fyra karaktärer och en mängd fiender med olika attackmönster skall samsas på skärmen samtidigt. Och i värsta fall finns även en boss med i bilden som kräver ett alldeles speciellt hanteringssätt som man måste lista ut och utföra samtidigt som man bombarderas av projektiler från alla håll. Men allt i Rise of Lyric är en vanesak och ju mer man lär sig bemästra spelet desto roligare blir det.

Att betygsätta Rise of Lyric är en ganska knepig uppgift då det, precis som Playstation Vita Pets jag recenserade tidigare i år, ligger någonstans mitt emellan betyg. Det finns buggar och glitchar som drar neråt och dessutom är inte kontrollen den vassaste , framförallt inte om man jämför med kollegan Shattered Crystal. Men å andra sidan är det ett riktigt underhållande och nytänkande Sonic-spel som, brister till trots, känns spelbarare än mycket vi sett från igelkotten de senaste åren. Och då jag ändå haft väldigt roligt med spelet - och är en obotlig Sonic-nörd - ger jag det ändå det högre betyget för det är definitivt ett spel värt att ge en chans.