Sonic Boom: Shattered Crystal

Recension - Nintendo 3DS - fre 12 december 2014, kl 11.52

Släppdatum: 2014-11-21     Genre: Plattform
Utvecklare: Sanzaru Games    Åldersgräns: 7+

"Bästa Sonic-spelet på länge och med en överraskande bra kontroll"

Den blå igelkotten har under det senaste decenniet haft vad som kan klassas som en rejäl formsvacka. Visst har det funnits ljusglimtar som Sonic the Hedgehog 4: Episode 1 och Sonic Generations, även om Generations infekterades av det faktum att det baserades på banor från tidigare spel som i sin tur varit extremt dåligt designade. Shattered Crystal innebär en fräsch nystart eftersom man så att säga "startat om" Sonic från början i och med Sonic Boom-franschisen, och nu har man inte längre några tidigare spel att ta hänsyn till utan utvecklarna Sanzaru Games kan börja helt från början.

Och det är en markant ny Sonic vi ser, inte bara utseendemässigt utan även speldesignsmässigt. Nu är det inte längre i första hand snabba, korta plattformsbanor som gäller utan istället har man infört moment som utforskande och samlande då man, i sann nutida Super Mario-anda, lagt till så kallade "tokens" som man måste samla på banor för att kunna låsa upp fler banor och ta sig vidare i spelet. Tokens får man dels av att gå i mål och även genom att samla ett visst antal kristallfragment och/eller skisser på varje bana. Men till skillnad från Marios begränsande stjärnmynt som man måste leta efter med ljus och lykta, har man i Shattered Crystal en karta för varje bana och man kan tidigt i spelet låsa upp olika uppgraderingar som gör att de saker man skall samla blir synliga på den. Sen innebär det fortfarande en hel del klurande för att lista ut hur man skall ta sig till de olika objekten, även om man vet ungefär var de är. Detta får till resultat att banorna kan dra ut extremt på tiden, oftast långt över halvtimmen om man vill hitta "allt" på en gång, men det blir även synnerligen beroendeframkallande i längden.

Det faktum att man har fyra karaktärer med sig samtidigt och som alla har olika specialförmågor som måste användas för att ta sig igenom banorna bäddar också för att göra spelandet extra intressant, och man väljer mellan de olika figurerna med en enkel knapptryckning på styrkorset. Tyvärr gör detta att man är förpassad att styra karaktärerna med styrspaken, eftersom styrkorset är upptaget, och det gör det betydligt krångligare att få till de riktningsprecisa kontroller som man ofta både vill ha och behöver… och man får även extremt ont i tummen efter en längre tids spelande.

Vi har således en helt annan typ av spel som fokuserar mer på utforskande än på renodlat höghastighetsplattformande. Men för den som vill ha fart så finns det givetvis även språngbrädor, loopar och liknande på banorna, och man har även infört en del renodlade hastighetsbanor och det är när det går fort som spelet verkligen glänser. Det finns några racingbanor, av samma stil som vi såg i exempelvis Sonic Generations, där man tävlar mot en AI om att komma först till mål. Sedan har man även med några så kallade "maskhål" som är banor som påminner om de gamla skaterampsliknande specialbanorna från Sonic 2 där man skall styra fram och tillbaka, plocka ringar och undvika fiender. Och i dessa banor är det verkligen möjligt att komma upp i riktigt sköna hastigheter, men till skillnad från många av den senare tidens stolpskott erbjuder alla fartmoment i Shattered Crystal extremt tajt kontroll och precision. Banorna är perfekt designade för att man skall kunna tajma hopp och få upp ett härligt flyt och helt plötsligt får jag flashbacks till gamla goda Sonic 1 och Sonic 2 till Mega Drive igen. Till och med homingattacken sitter som den ska, vilket jag saknat i alla de modernare spelen som inkluderat den. Kort sagt känns det i efterhand som att det är den tajta kontrollen som jag huvudsakligen tar med mig från Shattered Crystal och jag hoppas att Sanzaru Games får fortsatt förtroende att skapa Sonic-spel för de har verkligen visat vad de går - eller möjligen springer - för.