Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: SELECT data, created, headers, expire, serialized FROM cache WHERE cid = 'variables' in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128

Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: UPDATE cache SET data = 'a:1211:{s:13:\"theme_default\";s:8:\"blogbuzz\";s:13:\"filter_html_1\";i:1;s:18:\"node_options_forum\";a:1:{i:0;s:6:\"status\";}s:18:\"drupal_private_key\";s:64:\"f21534a5ca14885846975f31b646084ff45701c2d5f18a72667b24c1488db285\";s:10:\"menu_masks\";a:35:{i:0;i:127;i:1;i:125;i:2;i:124;i:3;i:117;i:4;i:63;i:5;i:62;i:6;i:61;i:7;i:60;i:8;i:59;i:9;i:58;i:10;i:57;i:11;i:56;i:12;i:46;i:13;i:31;i:14;i:30;i:15;i:29;i:16;i:28;i:17;i:25;i:18;i:24;i:19;i:22;i:20;i:21;i:21;i:15;i:22;i:14;i:23;i:13;i:24;i:12;i:25;i:11;i:26;i:10;i:27;i:9;i:28;i:7;i:29;i:6;i:30;i:5;i:31;i:4;i:32;i:3;i:33;i:2;i:34;i:1;}s:12:\"install_task\";s:4:\"done\";s:13:\"menu_expanded\";a:1:{i:0;s:13:\"primary-links\";}s:16:\"language_default\";O:8:\"stdClass\":11:{s:8:\"language\";s:2: in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128
 Sonic the Hedgehog 4: Episode 1 | Skillpoint.se

Sonic the Hedgehog 4: Episode 1

Recension - Xbox 360 - mån 18 oktober 2010, kl 09.03

Släppdatum: 2010-10-13    Genre: Plattformsspel
Utvecklare: Sonic Team, Dimps    Åldersgräns: 3+

Betyg: 3/5
"Den blå igelkotten har hittat hem"

Segas blå igelkott har legat på dekis under en lång och för fansen en plågsam tid. Likt många andra plattformshjältar från förr har Sonic aldrig riktigt hittat rätt när 3D-tekniken invaderade vardagsrummen och spelen som släppts de senare åren har rört sig mellan omdömen som "mediokert" och "ren skit". Därför har vi varit många som förväntansfullt sett fram emot Sonic the Hedgehog 4 och dess episoder samt seriens tillbakagång till rötterna. Faktum är att vi kan sluta hoppas nu - Sonic the Hedehog 4: Episode 1 är i mångt och mycket en HD-version av allt vi känner igen från de gyllene åren med Segas maskot!

Den första banan Splash Hill Zone ser aningen bekant ut.
De schackrutiga kullarna, de 2D-platta banorna, den trallvänliga musiken, de karakteristiska looparna, ja, allt vi förknippar med Sonic-spelen finns här. Men är det kanske för likt? Trots att Sonic Team har gjort det alla begärde känns det som att man spelat lite väl mycket på den nostalgiska faktorn. Nog för att Sonic 4 är underhållande och välgjort men ett par nyheter kunde vi väl fått se? Ta bonusbanorna till exempel. De är i princip identiska med dem från det allra första spelet i serien och redan då tyckte jag att de var oerhört tråkiga. Att vicka fram och tillbaka på styrspaken för att samla "Chaos Emeralds" i en designmässigt fantasilös labyrintbana är en rejäl gäspning i jämförelse med de hisnande nivåerna man annars håller till på.

Någonting som faktiskt är nytt, eller snarare någonting man har anammat från 3D-äventyren, är den målsökande attacken som här gör entré i tvådimensionellt format. Sonic kan numera sikta in sig på både fiender och föremål genom att trycka en extra gång på knappen när han befinner sig i luften. Detta gör rörelseschemat mer flexibelt och varierat men kräver också en extra gnutta precision. Men annars är det klassiska rörelseschemat intakt och det är fortfarande endast en knapp som gäller, förutom styrkorset eller motsvarande styrspak, för att utföra Sonics alla kommandon. Det är fortfarande ett både frustrerande och i vissa fall svårkontrollerat spel, precis som alltid med Sonic-serien, men det är också där belöningen ligger och när jag äntligen lyckas utföra den perfekta raden av rörelser i det vansinniga tempot och banan slutligen möter sin överman är Sonic 4 en fantastisk upplevelse.

Även när Sonic åker vagn går det fruktansvärt fort!
Jag har gnällt en del på Sonics 2D-comeback nu men jag är faktiskt samtidigt väldigt nöjd med spelet. Soundtracket sitter som en smäck, jag vette tusan om jag hört en jämnare spellista i ett Sonic-spel tidigare. De flesta av låtarna håller oerhört hög klass och känns precis så retro-doftande som jag hade hoppats på. Grafiken är riktigt läcker och trots att den numera visas upp i gnistrande krispig HD infinner sig samma charmiga känsla jag minns från nittiotalet när det första spelet överraskade med sitt smått unika och färgglada high-tech-utseende. I denna första episod hinner vi ta del av tretton nivåer i fyra olika världar, alla med tillhörande bossar. Med sina två till tre timmar kan man tycka att speltiden är snålt tilltagen men för egen del tycker jag det resulterar i en perfekt dos av Sonic och känner faktiskt att episodformatet passar spelserien riktigt bra. Har du som jag väntat på att Sonic ska göra det han alltid varit bäst på? Nu behöver du inte vänta längre.

Switch-peppen är hög! 10/25/2016 - 14:59
Johan Eklunds bild

Måste sägas att det här var en mycket behaglig upplevelse. Ser fram emot följande episoder. Hade även varit kul med remakes på originalen i denna tappning, men det lär vi nog aldrig få se.

Andreas Ljungströms bild

Johan Eklund skrev:
Hade även varit kul med remakes på originalen i denna tappning, men det lär vi nog aldrig få se.

Jo då. Och video nedan.

Sebastian Åkerbergs bild

Jag tyckte att spelet hade lite för många frustrerande moment för att jag skulle kunna uppskatta det fullt ut, men det är ett helt okej spel och det bästa Sonic-spel som kommit på evigheter.

Fråga: Utvecklarna bakom spelet är väl Dimps? Jag har uppfattat det som att Sonic Team visserligen haft en viss roll i utvecklingen, men inte varit huvudansvariga.

Andreas Ljungströms bild

Sebastian Åkerberg skrev:
Fråga: Utvecklarna bakom spelet är väl Dimps? Jag har uppfattat det som att Sonic Team visserligen haft en viss roll i utvecklingen, men inte varit huvudansvariga.

Det stämmer bra. Lägger till Dimps som utvecklare i recensionsinfon. Tack för heads up. :)

Peter_Carrots bild

Jag laddade ner det igår och gillar det mycket.
Du skriver att de där bonubanorna är tråkiga men jag tycker faktiskt att de är en av de roligare delarna i spelet.
Superkul är dem verkligen tycker jag.

Mycket bättre än de andra bonusbanorna (i andra sonic-spel) där man springer framåt och skall samla ringar samtidigt som man unviker spikbollar.

Ollebros bild

Andreas Ljungström skrev:
Jo då. Och video nedan.

fy fan vad coolt!!!!! AH SHEIT!!! som torretsguy skulle säga.

fan har jag missat det där för, SÅ DÄR SKULLE JU SONIC 4 SETT UT!
sjukt mycket snyggare bandesign, sonic och hur han rör sig. sedan är nya sonic KLUMPIG mot hur det var att styra han förr.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.