Soul Calibur II HD Online

Recension - Xbox 360 - mån 2 december 2013, kl 13.21

Släppdatum: 2013-11-20    Genre: Fighting
Utvecklare: Team Soul    Åldersgräns: 12+

"Bestickfighting när den är som bäst"

Jag var personligen väldigt sen i min fightspelsperiod. Medan spelare världen över hade haft en frenzy med Street Fighter, Mortal Kombat och Killer Instinct så började min karriär i fightingens digitala värld först med Soul Calibur 2.

Spelet var för sin tid väldigt polerat både grafik- och gameplaymässigt. Något som faktiskt har åldrats väl i den här upputsade HD-portningen, trots att det är över ett decennium gammalt. Hundratals timmar är spenderade med originalversionen, och jag har inte sett en enda glitch eller bugg.

Arkadläget är precis lika kul som man minns det, karaktär efter karaktär med intressanta vapen och fightstilar. För den intresserade finns också en smärre bibel om varje karaktär och situation inför en värld i Weapon master, som är enspelarläget. Här kan man möta fienden med olika förutsättningar i bagaget. Det kan vara att det blåser, man har lite liv, du blir förgiftad vid ett slag, eller regelrätta dungeons där du ska hitta och besegra en boss.

Oftast är sidogrejerna inte så visuella som man kan önska, vilket var förståeligt på Playstation 2-tiden, men inte lika intressant i dagens spelklimat. Weapon master är mer ett spelbräde där du skyfflas mellan olika banor som har knytits samman med en historia, presenterad på några sidors vanlig text innan. Det snabba tempot i fighterna tyngs ner av dessa textblock.

Enspelarläget åt sidan så är det ju fightingen i sig man vill fokusera på. Det håller bra fortfarande. Soul Calibur 2 är den installationen i Soul-serien flest tycks gilla, och jag förstår varför. Det är förunderligt vackra miljöer, en armada av intressanta karaktärer och ett gameplay både nybörjare och mer erfarna spelare kan sätta sig in i. När jag jämför med senare titlar så känns det däremot som att det är lite för lätt att buttonmasha sig fram här, men desto roligare på förfesten när det blir jämnt spel.

Utöver en liten puts på grafiken till HD så är det onlineläget som är den stora uppdateringen. Jag upplever matchningsproblem ibland, jag får möta någon som har väldigt mycket högre rank än mig själv fast jag bad om att få en jämn fightkamrat. Lite flimrande kvalitet överlag med onlinematcherna, men bättre än vad jag trodde det skulle vara. Sammanfattningsvis är Soul Calibur 2 HD Online det i mitt tycke starkaste kortet i Soul-serien, men något litet extra hade jag önskat för att verkligen pusha en nygammal titel uppåt.

Zoom zoom zoom! 01/13/2015 - 11:17
marcus fenixs bild

När jag tittar på den här spelserien och en del andra får jag känslan av att de har stått rätt still sedan, ja mitten av 90-talet i flera fall. Visst blir de lite bättre och bättre för varje del, men det är en bidragande orsak till att spelande kan kännas trött ibland. Soul Blade och Soul Calibur 1-5 bygger alla på ungefär samma grundstomme. Samma sak kan ju sägas om mycket annat (Assassin´s Creed, Call of Duty och så vidare) och det är kanske inte så mycket man kan göra åt saken om man inte ska riva upp allt. Men man kan åtminstone våga byta ut titeln med siffran mot något nytt, börja om med helt nya karaktärer, NÅGOT som gör att det känns som att man man inte endast mjölkar. :~

Square Enix gör åtminstone en ny värld, lägger till nya karaktärer och berättar en ny historia med deras Final Fantasy. Eller gjorde, nu släpper de ju minst en uppföljare till varje numrerad del i huvudserien. :)

Man kan kanske inte begära för mycket som sagt. 3D-grafik gav på köpet en massa nyheter och möjligheter som gjorde att många nya spelserier som idag står still lite väl mycket kunde komma fram under 90-talet. Jag förstår att det är svårt. Det finns liksom ingen fjärde dimension att hitta, uppfinna, leka med. Ja, det är ju tiden isåfall, men den har varit ständigt närvarande hela, ehm, tiden. Det var nästan värre förr när man kunde få Time Up i gamla spel på NES. Som om spel inte var svåra nog redan på den tiden. ;)

Soul Calibur kan man kika efter till Gamecube om man känner för att spela som Link. Men att leta rätt på den versionen är väl lika svårt som att hitta en länk till det förflutna. 8)