Star Wars: The Old Republic

Recension - PC - ons 1 februari 2012, kl 06.24

Släppdatum: 2011-12-20    Genre: MMO
Utvecklare: Bioware    Åldersgräns: 16+

"En naturlig mer storydriven evolution av ett redan vinnande koncept"

Egentligen så var ingen direkt förvånad över att Bioware skulle kunna leverera ett gediget välpolerat onlinerollspel. Ambitionerna har varit höga och de flesta upplever det nog som att Bioware lyckats ta sig igenom den till synes osynliga bubbla som World of Warcraft skapat. Huruvida spelet kommer kunna trumfa Blizzards pengako på sikt låter jag vara osagt, men säkert är att det är det första spel sedan Lord of the Rings Online som på allvar kan utmana jätten. Mycket på grund av ett antal orsaker jag kommer komma in på lite senare.

Star Wars: The Old Republic tar plats en sisådär 3500 år före filmerna, och är sålunda hyfsat samtida med Biowares tidigare Knights of the Old Republic-spel. Ett smart val av Bioware då det ger de mycket mer utrymme att leka runt med karaktärer, handling och design. Öppen konflikt råder hursomhelst mellan Sith Imperiet och Republiken även om fullt krig ännu inte utbrutit. Det är denna konflikt som ligger bakom intrigerna i spelet, och den handling som varje klass tar del av.

De klasser spelet erbjuder är i grunden inte så varierade. Varje sida har två ljussabel-viftande klasser och två mer reguljära klasser. Republiken har Jedi Knight, Jedi Consular, Smuggler och Trooper medan Imperiet har Sith Warrior, Sith Inquisitor, Imperial Agent samt Bounty Hunter. En liten hemlis jag tänker dela med mig av är att hur roliga klasserna är att spela gameplaymässigt är en ren smaksak, men storymässigt har de klasser som inte är jedi-relaterad de mest intressanta handlingarna och uppdragen i min mening. Klasserna är i övrigt väl balanserade och när man nått level 10 får man välja inriktning, där varje klass erbjuder två typer. En Imperial Agent kan till exempel välja att spela som underklassen Sniper eller Operative. Den ena satsar på mer skada medan den andra är en mer helarinriktad underklass. När det valet är gjort är det dock oåterkalleligt. På så sätt erbjuds en lagom stor variationsmöjlighet.

Berättandet i spelet förs fram via uppdragen, vilket blivit mer eller mindre standard i genren idag, men här briljerar Bioware med att föra in ett avancerat konversationssystem. Tack vare det så blir spelupplevelsen mer personlig, känns mer som ett rollspel och handlingen mer engagerande. Ett element man tagit från sina vanliga rollspel och ganska smidigt fört över till onlinerollspelsformat. Att säga att det liknar Mass Effect vore inte att ljuga. Spelar man i grupp, ja då slumpas det fram vem som får prata utifrån ett antal variabler. Alla konversationer har för övrigt pålagda röster, vilket är väldigt imponerande. Vi har sett det tidigare i Age of Conan i viss utsträckning, men Star Wars: The Old Republic är först att gå hela vägen.

Spelet erbjuder en del saker utöver detta för att bredda spelupplevelsen. En är möjligheten att ha en följeslagare som hjälper dig att klara av vissa svårigheter som normalt hade varit kluriga när man spelar ensam, då dessa kan ta på sig rollen som tank eller helare till exempel. Följeslagaren är dessutom intressant nog också den som sköter din crafting. Något den faktiskt kan göra då du är offline, då man likt EVE Online kan sätta följeslagaren på en uppgift som tar en viss given tid beroende på svårigheten.

Ett annat inslag är att man får äga sitt eget rymdskepp om man tagit sig förbi spelets inledande akter handlingsmässigt. Borde ske någon gång när man når level 15 eller så. Förutom att man använder denna för att resa mellan olika platser och planeter så används den också för specifika rymduppdrag. Dessa spelas ensam i railshooter-liknande upplägg. Det fungerar förvånansvärt bra och ger en skön variation till det vanliga uppdragsharvandet medan man levlar. Jag upplevde det själv som lite lätt beroendeframkallande.

Allt som allt ett gediget onlinerollspel som av många beskrivits som revolutionerande eller som det spel som på allvar tagit rollspelandet till mmo-genren. Tyvärr är verkligheten däremot inte riktigt så vacker och anledningen är enkel, Star Wars: The Old Republic är bara den logiska konsekvensen av ett gammalt uttjatat spelsystem. Ett system med förvisso goda anor, som uppfanns med Everquest och Asheron's Call och som förädlades av Blizzard i och med utvecklingen av World of Warcraft. Spel som Warhammer Online och Lord of the Rings Online tillhör precis samma grupp inom genren. Det är spel som alla bygger på precis samma grundkoncept, precis samma grundläggande gameplay. Och på den punkten har Bioware gjort nästan ingenting för att vidareutveckla spelet. Bra och involverande handling, konversationer och stridsfärdigheter som är häftigt animerade gör mycket för att öka immersion och upplevelse samt skapa en illusion av att detta inte bara är ett World of Warcraft i Star Wars-kläder. Men synar man spelet noggrannt ser man att så egentligen faktiskt är fallet. Inte för att det i sig är någonting fel med det, det är ett välbeprövat koncept som håller och alla är bekanta med. Dock kan jag tänka mig att de som spelade den andliga föregångaren Star Wars Galaxies känner sig lite snopna med en sådan utveckling. Men där finns å andra sidan Rift och kommande The Secret World för den som vill ha mer nydanande gameplay.

Det finns dock ett flertal andra svagheter i The Old Republic som bör nämnas i sammanhanget som förtar glansen litegrann. Det som slår en först är det tråkiga och begränsade karaktärsdesignsystemet. Det är efter precis samma mall som World of Warcraft där vi väljer mellan ett begränsat antal ansikten, kroppsformer, hårfärger och så vidare. Inte bara att detta gör att alla spelarkaraktärer alla känns oerhört likriktade efter ett tag, det gör även att alla karaktärer som ger en uppdrag ser likadana ut. Innan man nått halvvägs till maxlevel 50 har man redan gått igenom alla variationer två gånger på varje ras via de karaktärer man möter under handlingens gång. Och det om något bryter den unika inlevelsen, trots det trevliga konversationssystemet. Ett märkligt val då de flesta mindre nya onlinerollspel erbjuder möjlighet till långt mer individuell design för ens karaktärer.

Konversationsystemet i sig är också ett orosmoment. Dels för att det kan bli ganska repetitivt i längden när man spelar om spelet. Förvisso går det att klicka förbi dem i stor utsträckning, men det förtar ju också själva poängen med konversationerna. Det vill säga att engagera dig som spelare i handlingen och din karaktär. Men det största problemet sker förmodligen i spelets instanser, så kallade Flashpoints, som alla är storydrivna. Med en bra spelargrupp är dessa fantastiska och långt mycket roligare än i de flesta andra spel. Men vad gäller konversationerna finns det alltid en risk att man kan hamna med ett rövhål som medvetet inte klickar förbi konversationerna när resten av spelargruppen gör det. Det är någonting som på sikt kan bli ett intressant problem för Bioware att lösa.

Andra brister är PvP-systemet som än så länge är ganska begränsat. Det finns Warzones, men i ett ganska begränsat antal. Detta är sådant man hoppas Bioware lägger till mer av på sikt. Rymduppdragen går så vitt jag vet bara att spela ensam, och det känns lite trist. Det blir som ett singelplayerspel mitt i ett i övrigt omfattande onlinerollspel, vilket får en att längta tillbaka till gamla bortglömda titlar som X-wing vs Tiefighter. Spelets gränssnitt är för övrigt väldigt begränsat och går inte att skräddarsy tillfredsställande. Craftingsystemet är trots sin bredd och sitt djup väldigt svårt att ta sig in i för nya spelare. Bioware har gjort väldigt lite, om ens någonting, för att ge nya spelare en uppfattning om vad som är ett vettigt val för deras karaktär och hur de ska gå till väga. Inget problem för en van onlinerollspelare förstås men någonting som känns väldigt märkligt då man varit så noga med att förklara många andra aspekter av spelet så nogrannt.

Trots att det finns en del svagheter och brister går det dock inte att förneka att Star Wars: The Old Republic är ett gediget onlinerollspel som levererar på de flesta kritiska punkter. Dessutom lyckas det med bragden att få oss att faktiskt engagera oss i våra karaktärer mer än bara skaffa utrustning åt dem. Raider, instanser och annat är precis lika roligt, om inte roligare i vissa aspekter, som man kan förvänta sig om man jämför med spelets största konkurrenter.

Och var ärlig, skälet att du läst igenom hela den här recensionen är för att du egentligen redan spelar spelet och helt enkelt bara väntar i någon server-kö eller liknande. Så schas, tillbaka till spelet. Och för er som ännu inte lirat spelet, tja, såhär innan Guild Wars 2, TERA och The Secret World, det finns få skäl till att inte testa medan man ändå väntar.