Starhawk

Recension - Playstation 3 - fre 1 juni 2012, kl 09.13

Släppdatum: 2012-05-11    Genre: Third person shooter
Utvecklare: LightBox Interactive, SCE Santa Monica Studio    Åldersgräns: 16+

"Fullkomligt röj med rymdcowboys"

Under 2009 uppstod rykten om att utvecklarna Lightbox arbetade med ett ”Warhawk i rymden”. Dessa fick ett ordentligt fäste när Sony registrerade namnet Starhawk. Två år senare bekräftade man till slut titeln och berättade entusiastiskt att man till skillnad från Warhawk, som enbart hade ett flerspelarläge, nu också skulle kunna spela igenom en riktig kampanj både ensam och på delad skärm med kompisar.

Den omtalade kampanjen är onekligen i kortaste laget. Den fungerar snarast som en övning inför flerspelarläget online, som trots allt utgör spelets största behållning. Vidare är kampanjen osedvanligt intetsägande med generiska karaktärer och en ointressant berättelse. Men det är förmodligen inte för kampanjens skull man köper Starhawk, utan för att kasta sig in i vilda onlinestrider med upp till 32 spelare. Och vilt blir det. I sina bästa stunder är Starhawk ett oerhört dynamiskt spel med kartor som rymmer allsköns spelstilar, fordon, byggnader och strategier där nyfikenhet och gemenskap uppmuntras å det grövsta. I sina svagare stunder är det oundvikligen kaosartat och frustrerande. Allt för ofta hamnar man i ett ”lag” som består av två-tre spelare där resten av ursprungsuppställningen stängt av i ilska medan motståndarlaget utgörs av en sammansvetsad grupp där varje spelare ständigt hittar nya sätt att fullkomligt förnedra de som vågar hoppa in i den pågående matchen. Det verkar alltså inte som att problemen Warhawk drogs med (”antingen så är du bäst eller så är du sämst”) blivit ordentligt åtgärdade.

Vad som gör att Starhawk känns som mer än bara en dussinskjutare i den gravt överskattade rymden är tveklöst lekfullheten. Under spelandets gång tillgodogör man sig enorma mängder av en särskild energi som man kan använda för att beställa olika objekt som omedelbart faller ner från ovan med effektfulla animationer. Utkikstorn, bunkrar och skyddsväggar är bara några av sakerna man har till sitt förfogande och mitt i alltihopa finns det även en särskild sorts mechadräkt tillgänglig som både kan sprida förödelse på marken i form av en robot och i luften som ett litet rymdskepp. Snipers, raketgevär, kulsprutor, målsökande missiler, tryckvågor, hagelgevär, kraftsköldar och mycket mer kastas in i vad som förmodligen är den mest intensiva exklusiva flerspelartiteln på konsolen och ”bara en gång till”-känslan är överhängande.

Eftersom kampanjen är kort och halvhjärtad är det här främst en onlineupplevelse, men det är också förmodligen den bästa man kan hitta på Playstation 3 för tillfället. Nu önskar jag bara att jag hade 15 spelsugna vänner att snacka ihop mig med...

VodkaCitrons bild

Har nu spelat Starhawk ganska flytigt och håller med om betyget ;)
Men det kunde ha varit ett riktigt bra spel! Om de hade balanserat onlinläget.
Sen för att spela co-op splitscreen offline på samma TV så måste båda vara inloggade på ett varsitt PSN-konto (ovanligt, men något man kan se över). MEN MAN MÅSTE VARA UPPKOPPLAD TILL PSN!
:tard:

Och hur kul är det? Med mitt internet. Som har stängda portar som inte går att öppna genom bredbandsbolagets egna modem (det jag har) -.- Jag måste vänta 3-6timmar innan det slår om hos BBB innan jag kan använda min dator igen sen. Kul.

Offline så kan man bara spela kampanjen, ensam, thats it.

De har även uppdaterat spelet cirka 10 gånger sen spelet släpptes. Men de har bara gjort småsaker på begäran av whinade klanspelare. "Det här vapnet var för starkt, vi gör det lite svagare :3" Men faktumet att man kan gå in i fiendernas bas och bara stå där och mala på medan folk spawnar är inte borta. Inte heller faktumet att det redan är "game over" så fort man joinar att pågående spel och man är på det laget som hållet på att torka.
Statsen för ranking och dylikt bygger på deathratio, så man fattar om folk inte ens vill spela public -.-

Hosten har även fria händer och kan kicka spelare huxx fluxx, så vill man så kan man göra så att man själv vinner på direkten. "Han var för bra, jag får spö :( *kick*" "Åh en nybörjare... Och han är i MITT lag! vafan, vi kan ju förlora på detta *kick*".

Jag joinade ett game och fick meddelandet "WTF DUDE?!" när jag dödade en snubbe. Tydligen så hade han tänkt att boosta med en av sina andra kontroller, men glömde sätta pass på servern <3

Så ja, spelet lider av rätt stora brister, men kan man se över det så är det åtminstone ett helt ok lir :) Jag gillar det ändå, men skulle nog sitta framför spelet oftare om allt det här var åtgärdat, tillsammans med laddningstiderna som ibland påminner om PSone.