Super Mario 3D Land

Recension - Nintendo 3DS - ons 23 november 2011, kl 09.38

Släppdatum: 2011-11-18    Genre: Plattform
Utvecklare: Nintendo    Åldersgräns: 3+

"Ett fyrverkeri av galenskap, fantastisk bandesign och inte minst snortajt spelkontroll"

Super Mario 3D Land är en speltitel som skvallrar om ett arv som känns aningen felaktigt. Det kanske är en onödig detalj att hänga upp sig på men även om Marios senaste spel är bärbart, precis som Land-serien till Game Boy, känns det på flertalet punkter mer som en fusion mellan New Super Mario Bros. och Galaxy-spelen. Åtminstone spelmässigt, utöver det finner vi flera inslag från det tredje spelet i serien med tvättbjörnsdräkten som den starkaste lysande stjärnan. Men om jag ska försöka att låta bli att köra någon typ av referensmaraton från och med nu så kan man krasst säga att det här är Mario som vi lärt känna igen honom under de senaste åren.

Som vanligt har Peach hamnat i knipa och det är upp till allas vår favoritrörmokare att skutta fram på färgglada, snillrikt designade plattformsbanor för att slutligen spöa upp draksköldpaddan Bowser och rädda prinsessan för den femtioelfte gången i ordningen. Handlingen är som alltid när det gäller Mario-serien sekundär och det är istället den nöjesparksaktiga inramningen, där åkattraktionerna består av vansinnigt underhållande plattformsbanor, som lockar. På den punkten träffar Super Mario 3D Land rätt från det första lekfulla klivet till det sista svettiga platåhoppet. Bandesignen är alltid kreativ, smart och väl sammansatt. Precis som alltid känns det som att slängas in i en lekstuga sprängfylld med spännande spelmoment som aldrig för en sekund upprepar sig. Utvecklarnas experimentlusta och fantasi vet inga gränser och roliga spelidéer staplas på varandra i ett rasande tempo. Noterbart är att banorna har anpassats för det portabla formatet och är kortare än man vant sig vid i Marios senaste spel. De är heller inte lika öppna som de kan vara i Galaxy-spelen men inte heller lika linjära som de är i 2D-spelen. Personligen gillar jag detta upplägg då det lämpar sig väl för just bärbart spelare. Jag kan helt enkelt varva korta spelsessioner med långa och ändå få ut någonting vettigt av det. Det här känns också som det första ordentliga 3D-spelet till konsolen och även om effekten kanske inte är helt oumbärlig så vill jag inte spela utan den. 3D-vyn skänker ett helt nytt djup till plattformselementen och utvecklarna har lekt mycket med vinklar och perspektiv för att få spelaren att känna av avståndet till plattformarna. Känslan påminner väldigt mycket om att kika in i ett dockskåp, vilket också menyn där man väljer bana vittnar om, dessa representeras nämligen av små lådor där nivåerna ryms.

Jag blev aningen förvånad över att världarna inte följer något tydligt tema. Här blandas vattenbanor, spökhus och ökennivåer lite hur som helst. Det finns ingen röd tråd som löper mellan världarna och det känns mycket som att variationen har premierats i första hand. Jag var inte helt tillfreds med lösningen under mina första timmar med spelet men insåg efter ett tag att tempot är perfekt välavvägt och att jag av bara farten plöjde igenom nästan hela spelet på en sittning utan att ha tråkigt under en ynka sekund. Med det sagt är spelet lite väl enkelt till en början. Jag stötte på patrull först i den sjunde världen när den förhatliga lövlådan uppenbarade sig för första gången efter att fem dödsfall inträffat på raken. Lådan innehåller en silverfärgad tvättbjörnsdräkt som gör Mario osårbar vilket underlättar en hel del för dem som kör helt fast på en knivig bana. På tal om dräkter så innehåller spelet utöver den klassiska tanooki-dräkten från Super Mario Bros. 3 också propellerblocket från samma spel och en ny utstyrsel som gör att Mario får tillgång till en bumerang. Tvättbjörns-Mario kan sväva under korta perioder, i propellerlådan skickas Mario med ett knapptryck högt upp i luften och med det enda nya föremålet i spelet - bumerangen, kan man kasta, hör och häpna, bumeranger. Inga konstigheter på dräktfronten med andra ord och alla skiljer sig en hel del åt vilket gör att de bidrar till det redan oerhört variationsrika banupplägget.

Åtta månaders väntan är över. Nintendos portabla 3D-manick har äntligen fått sin exklusiva måste-titel, och föga oväntat är det företagets största ikon som bevisar att 3DS är en konsol att räkna med. Super Mario 3D Land är också spelet som övertygar mig om att 3D-effekten verkligen kan förhöja spelupplevelsen och det är första gången jag spelar igenom ett 3DS-spel utan att någon gång stänga av den. Om man ska vara gnällig kan man hävda att nyheterna är få och att vi har sett det mesta av Marios världar, dräkter och fiender förut men jag väljer att istället njuta av den fantastiska speldesignen och den klockrena plattformskontrollen ännu en gång. Jag har haft fantastiskt roligt hela äventyret igenom och även om eftertexterna har rullat förbi på skärmen så kan jag, utan att avslöja för mycket, säga att det finns gott om utmaningar att ta sig an även efter att spelet är avklarat, och då är det inte bara samlandet av de missade mynten jag tänker på. Jag funderade faktiskt länge och väl på vad betyget skulle bli, och det ska erkännas att det har pendlat fram och tillbaka mellan fyran och femman. Men trots att äventyret till en början är i enklaste laget samt att nyheterna är få till antalet så kan det i slutändan ändå inte bli något annat än en fullpoängare för Marios senaste. Jag må vara svag för den mustaschprydde farbrorns plattformsäventyr men Super Mario 3D Land känns verkligen som en glädjeinjektion rakt in i mitt gamla gamerhjärta och är i mitt tycke rörmokarens bästa bärbara äventyr hittills. Ska du bara äga ett spel till konsolen i dagsläget är det Super Mario 3D Land du bör satsa på.

33014 november, 2011 - 21:04
Linnea Hummels bild

Det verkar mer och mer fett ju fler gånger jag ser bilder eller videos från det.