Super Mario Galaxy 2

Recension - Wii - tors 8 juli 2010, kl 21.09

Släppdatum: 2010-06-11    Genre: Plattform
Utvecklare: Nintendo    Åldersgräns: 3+

"Galaxer i mina braxer! Mario är tillbaka och det med besked!"

Det är inte lätt att vara Nintendo. Medan merparten av alla spelhus avlossar den ena uppföljaren efter den andra får Nintendo utstå spott och spe så fort en regelrätt uppföljare visar sig vara i görningen. Även om Super Mario-serien inte sett några dramatiska förändringar sedan Super Mario 64 och intåget i 3D så har varje ny del bjudit på innovativa inslag och en annan inramning. När Super Mario Galaxy 2 avtäcktes jublade förstås fansen men gav också spelet kritik för återanvändningen av världen vi redan sett tidigare.

Många klassiska fiender återvänder i Super Mario Galaxy 2.
Vi spolar fram bandet till nutid och här sitter jag nu med ett litet flin på läpparna igen. Det går inte att anklaga Nintendo för att vara slappa eller onödigt bekväma när jag spelar Super Mario Galaxy 2. Även om det första spelet sprudlade av originalitet och varierade inslag så upplever jag nu samma sak återigen. Uppföljaren är en unik uppvisning i hur en spelutvecklare kan släppa loss den ena tokigheten efter den andra utan att tröttna. Trots att vi dras med samma miljöer och spelvärld lyckas Nintendos team bräcka sin föregångare på alla punkter. Super Mario Galaxy 2 är störst, bäst och vackrast.

Jag ska erkänna att jag var skeptisk men när jag återser rörmokargubben Mario i sitt rätta element dröjer det inte länge förrän jag återupptäcker den där oförfalskade spelglädjen jag upplevt så många gånger förut tillsammans med denne mustaschprydde farbror. Spelet lever förstås mycket på vad som gjorde ettan så bra men med enkla knep kombineras gammalt med nytt. För även om en del är återanvänt finns det gott om nyheter.

Att springa omkring på sitt eget huvud borde vara en surrealistisk upplevelse.
Planetsystemet från föregångaren har till exempel slopats till förmån för en enklare mer linjär karta som vi känner igen från äldre spel i serien och nu senast från New Super Mario Bros. Wii. En välkommen förändring som förenklar valet av banor och sätter en skön retro-touch på det hela. Hubvärlden består av en planet som ser ut som en gigantisk Mario-skalle. För att besöka galaxer och planeter "matas" motorn som är integrerad i skallen med stjärnor och Mario kan därefter ta sig till nya platser.

Men den största nyheten i spelet är alla dräkter man stöter på och framför allt en gammal vän från förr. En dinosaurie kallad Yoshi. Och till skillnad från i Super Mario Sunshine är det ett kärt återseende. Ridandes på den gröna krabaten, som för övrigt också kan vara röd när han käkat chilifrukt, öppnas ytterligare en dimension och en perfekt implementering i förhållande till Wiimoten. Genom att sikta på skärmen kan man interagera med olika föremål och arkitektur via Yoshis långa tunga. Detta innebär ytterligare ett gäng spännande lösningar att ta sig an men som med allt annat upprepas inget till den grad att jag är i närheten av att tröttna.

Yoshi är tillbaka och är vansinnigt underhållande att ratta!
De power-ups som debuterar i tvåan består av en stenförklädnad, en molndräkt och en borr Mario bär med sig. Alla de gamla dräkterna som fjädern, biet och eldblomman gör också bejublad comeback men de nya är faktiskt strået vassare och har roligare användningsområden. Med molndräkten kan du till exempel nå högre avsatser medan sten-Mario kan tjonga iväg fiender i värsta bowling-stil. Men borren är den mest spännande då du kan borra dig igenom hela planeter, både för att angripa stora bossar eller för att upptäcka gömda föremål djupt begravda i planetens inre.

Gravitationshoppande står i fokus även denna gång men spelet blandar med rena 2D-passager och allt möjligt där emellan. Finurliga plattformar som skiftar färg, försvinner och dyker upp igen, fåglar som agerar transportfordon, kloner som kopierar Marios rörelser eller enorma bossar som besegras med klurigt avvägda pusselinslag. Varje bana erbjuder en ny spännande vinkel och du vet aldrig vad som kommer att dyka upp för typ av spelmoment.

Den mekaniska bossen är ingen match för Marios nyfunna borr.
Svårighetsgraden har också den fått sig en liten uppdatering och då åt det mer positiva hållet enligt min mening då Super Mario Galaxy 2 är svårare än sin föregångare. Även om det inte märks de första timmarna kommer du att få rejält på tafsen av de mer sadistiska banorna senare i spelet. Ska du dessutom hitta spelets alla hundratjugo stjärnor får du räkna med ett gäng raseriutbrott på kuppen.

Jag tänker inte göra någon hemlighet i att jag älskar Super Mario Galaxy 2. För även om miljöerna återvinns så är galax-Mario så fantastiskt skoj och underfundigt att jag faller som en kägla även denna gång. Och förälskelsen håller i sig ända från start till mål. Den orkestrerade musiken är lika magnifik som sist och jag ryser av välbehag när de magiska tonerna dundrar ut ur högtalaren. Banorna är sanslöst väldesignade och variationsrikedomen trumfar till och med sin föregångare. Ja, Super Mario Galaxy 2 kan mycket väl vara världens bästa plattformsspel i tre dimensioner.