Super Ubie Island Remix

Recension - Multi - tors 14 april 2016, kl 13.28

Släppdatum: 2016-01-19    Genre: Plattform
Utvecklare: Notion Games    Åldersgräns:

"Utmanade 2D-plattformare för den nostalgiske"

Många är vi som minns de klassiska 2D-plattformarna från förr. Då man kunde sitta i timmar och nöta och nöta till en glättig elektronisk musikslinga. Super Ubie Island Remix från indieutvecklarna Notion Games flirtar friskt med de gamla plattformarna vi minns. Storyn är enkel med en liten gullig varelse som kraschar med sitt UFO och sedan får ta sig igenom ett gäng banor fördelade på ett antal världar för att återfå delar till sitt trasiga skepp och kunna ta sig hem. Kontrollen är smidig och hela upplevelsen känns väldigt gedigen och genuin på sitt eget lilla enkla sätt.

Men trots en enkel premiss är spelet allt annat än enkelt. Det är oförlåtande svårt och banorna får nötas om och om igen i sann Mega Man-anda. Eller varför inte Super Meat Boy som om inte annat huvudfiguren designmässigt har lite vibbar från. Plattformshopp och tajming måste sitta perfekt om man inte vill mötas av en hastig död, åtminstone från värld två och framåt då svårighetsgraden skjuter i höjden och verkligen testar spelarens tålamod. Dör man är det bara att börja om banan från början - för checkpoints lyser med sin frånvaro.

Även om jag kanske själv nu för tiden har väldigt dåligt tålamod med bemästringskrävande spel som Super Ubie Island Remix så vet jag ju att det är många spelare där ute som länge suktat efter spel med lite mer utmaning och som kräver skicklighet. Och till dem kan jag bara säga att detta är spelet ni vill ha. Det är heller inte utan att man idag reflekterar över hur bekväm man blivit när man nu i vartenda spel översköljs av automatsparningar och frekventa respawn-ställen. Och för att inte tala om det spelutbud som finns idag som genast låter oss hitta något nytt att underhålla oss med om vi inte omedelbart gillar ett spel vi provar.

När jag var yngre hade jag inga problem att spendera timtal med kluriga plattformare men idag nöjer jag mig med att förpassa Super Ubie Remix till hyllan - efter att desperat försökt avancera i den tredje världen - och går istället vidare till något betydligt mindre tålamodskrävande. Men för den nostalgiske harcore-spelaren där ute är det skönt att veta att det fortfarande finns utvecklare som kämpar för den utmanande 2D-plattformarens existens… och dessutom gör det med största skicklighet.