Sword Coast Legends

Recension - PC - sön 15 november 2015, kl 16.14

Släppdatum: 2015-10-20    Genre: Rollspel
Utvecklare: n-Space    Åldersgräns:

"Ett kompetent rollspel som briljerar i co-op."

Innan vi fördjupar oss i Sword Coast Legends finns det en sak som behöver klargöras först. När man marknadsför ett spel mot en specifik målgrupp kan det vara en bra idé att inte lova saker som inte motsvarar målgruppens förväntningar. Sword Coast Legends har bland annat marknadsförts med löften om att vara trogen förlagan och använda sig av regelverket från den senaste, femte, utgåvan av bordsrollspelet Dungeons and Dragons. I bästa fall kan det ses som en halvsanning här. Spelmekaniken i sig, siffrorna som snurrar i bakgrunden, verkar helt klart vara trogen brodsrollspelet, men den punkt som kanske är viktigast för den där rätta känslan är trots allt karaktären. Flera av de klassiska ras och yrkesvalen saknas, och färdighetsträdet är mer i stil med Diablo eller World of Warcraft än Dungeons and Dragons.

Syftet med detta är förstås att göra Sword Coast Legends mer lättillgängligt för nya spelare som inte är bekanta med rollspelets klassiska upplägg, vilket i sig inte är en nödvändigtvis dum tanke. Men våra upplevelser styrs av våra förväntningar, vilket gör att skulle man bedöma det här spelet utifrån sin marknadsföring och med tanke på dess rötter i Forgotten Realms-världen med starka band till titlar som Baldur's Gate, Icewind Dale och Neverwinter Nights, så finns det en överhängande risk att man blir besviken helt i onödan. Marknadsföringen av den här titeln gör spelet en enorm björntjänst i den meningen. Skalar man bort sådana förväntningar och tittar på vad Sword Coast Legends faktiskt har att erbjuda så dyker en helt annan bild upp. Det här är ett rollspel med en välskriven kampanj, intressanta karaktärer och i teorin oändliga möjligheter.

I spelets 40-timmar långa grundkampanj tar man plats som medlem i en organisation kallad The Burning Dawn, en organisation som plötsligt anfalls av en ordern av riddare som anklagar Burning Dawns medlemmar för att alla vara försvurna allierade med demoner. Jagad faller det på ens egen lott att försöka reda ut sanningen bakom anklagelserna och hitta ett sätt att överleva. Även om kampanjen kanske inte kommer upp i samma klass som legendariska spel som gamla Baldur's Gate eller till exempel Dragon Age: Origins som spelets författare jobbat med tidigare så är den engagerande och trots en del väntade fantasy-klyschor både engagerande och med en del minnesvärda upplevelser och karaktärer med bra dialog och voice-acting.

Striderna i sig fungerar i stort väldigt likt andra spel i genren med ett överblicksperspektiv och har man spelat Biowares gamla Forgotten Realms-spel eller nyare titlar som Dragon Age: Origins eller Divinity: Original Sin känner man sig ganska hemma. Allt sker i realtid, men man kan pausa spelet när som helst för att skicka ut order eller använda olika färdigheter, besvärjelser och föremål för att få taktiska fördelar. Även här har man försökt anpassa spelet och skapa ett flöde som gör det enkelt att ta till sig striderna i ett tempo som ligger någonstans mitt emellan Diablo och gamla Baldur's Gate. Tyvärr gör det att för de som verkligen vill ha en mer taktisk utmaning i striderna måste man öka svårighetsgraden på spelet, då det även på medium är relativt enkla strider generellt trots en del utmaningar här och där.

Det är däremot i kooperativt multiplayer Sword Coast Legends verkligen briljerar, oavsett om man spelar huvudkampanjen, eller ett eget skapat eller nedladda äventyr. Här anpassar och skalarspelet svårighetsgraden efter spelarnas skicklighet och karaktärsnivå. Ett till avsteg från kärnreglerna i rollspelet, men någonting som hjälper att skapa en bättre spelupplevelse. Det är ingen tvekan om att det är såhär utvecklarna menar att spelet egentligen ska spelas, för det är i ko-operativt läge med eller utan en spelledare Sword Coast Legends verkligen levererar.

Väljer man att spela med en spelledare så tar man dessutom spelet till en helt ny nivå, där man faktiskt lyckas närma sig förlagan och känslan av bordsrollspel lite mer. Spelet uppmuntrar dock mer till klassiskt grottröj än djupare karaktärsrollspelande, men för det syftet fungerar det utmärkt. Spelledaren kan kräva spontana färdighettslag av spelarnas karaktärer och både belöna och straffa i realtid. Det finns även en sorts handelsvaluta, "threat", mellan spelare och spelledare vilket ger spelet en helt klart extra krydda.

För den som verkligen vill gå all out som spelledare erbjuder Sword Coast Legends även ett kraftfullt men ännu rätt begränsat verktyg för att skapa egna äventyr eller grottor att plåga sina vänner med. Begränsningarna kommer i att varje miljö i sig utgår ifrån färdiga mallar. Dessa går att modifiera, men bara i en viss utsträckning. Detaljarbete och avancerade konversationer klarar verktyget inte av och vissa element slumpas fram när man väl kör igång äventyret. Med en aktiv spelledare gör detta inte så mycket, men det är svårare att göra färdigscriptade äventyr som inte faller tillbaka på att bara bli rent hack and slash egentligen. Utvecklarna har dock lovat att man kommer fortsätta arbeta på verktyget, som i övrigt är enormt smidigt och lättanvänt med en mycket låg inlärningströskel.

När det kommer till att ge Sword Coast Legends ett slutomdöme känns det lite splittrat, då det som en enspelarupplevelse inte är mer än kompetent och bra, utan att riktigt nå klassikerna och förebilderna i genrens nivå. Men som den flerspelarupplevelse det är designat för är det alldeles utmärkt och lämpar sig perfekt för flera timmars tillfredsställande äventyrande med vänner över Skype. Därför känns det fel att inte ge spelet tummen upp och rekommendera er att testa på det. Se bara till att ha några polare med er för att maxa spelets potential.

422 oktober, 2015 - 14:41
422 oktober, 2015 - 14:41
422 oktober, 2015 - 14:41