Tales of Hearts R

Recension - Playstation Vita - ons 12 november 2014, kl 09.16

Släppdatum: 2014-11-12    Genre: Rollspel
Utvecklare: Bandai Namco    Åldersgräns:

"Ett ojämnt men kompetent bärbart mys-spel."

Har man spelat ett Tales-spel har man till viss mån spelat dem alla. Det kan låta lite elakt, men om man som jag gillar formulan de har kokat ihop behöver det inte vara något dåligt. Anime-inspirerad design och hetsiga realtidsstrider går hem hos mig, och Bandai Namco skruvar vanligtvis tillräckligt på detaljer kring hur man lagar mat, levlar och slåss för att det hela ska kännas spännande och intressant att ta sig an gång efter annan. Sedan har serien liksom alla andra både bättre och sämre kapitel, och tyvärr hör Tales of Hearts R till de senare, åtminstone så här år 2014. Tales of Hearts släpptes ursprungligen till Nintendo DS för snart sex år sedan nu, och tyvärr märks det även i denna nyversion att det rör sig om ett mer primitivt spel än de nyare delarna i Tales-serien.

Missförstå mig rätt, presentationsmässigt är det klanderfritt. Det är ingen lat portning på så sätt, utan såväl karaktärer som miljöer är skarpa och ser ut som om de hör hemma på PS Vita. Det är snarare på andra punkter som Tales of Hearts R känns lite efter, framförallt är det striderna som inte riktigt imponerar. Visst återfinns alla grunderna i det som gör Tales-seriens stridssystem så bra på plats, men därutöver är det fattigare. Det är ingen större skillnad på de olika spelbara karaktärerna, och även bossarna beter sig alla mer eller mindre likadant. Halvvägs in i fajten kommer de alla aktivera sitt superläge och då gäller det bara att beordra alla att blocka så gott det går (nedåt + fyrkant) och därinnan och därefter är det mest att spöa på dem efter konstens alla regler. Och i och med det bärbara formatet saknas också det coop-läge som förgyllt upplevelsen i andra delar av serien.

Även på andra plan känns Tales of Hearts R lite fattigt, alla grottor är tämligen linjära och sidouppdragen är få och tafatta. Stommen till storhet finns där, men alla kompletterande system som brukar hjälpa till att dra resten av lasset lyser med sin frånvaro. Den starkast lysande stjärnan på den fronten är levlingssystemet som landar på en bra balans mellan begriplighet och komplexitet, och de avvägningar man ställs inför är både tänkvärda och betydelsefulla för karaktärernas olika utvecklingsvägar.

Men det som framförallt lyfter Tales of Hearts R är berättelsen. Flera av karaktärerna är sympatiska och mångfacetterade och huvudhandlingen bjuder på tillräckligt med överraskningar för att man ska vilja fortsätta. Det enda som känns lite off ibland är dubbningen, eller kanske snarare bristen på densamma. För första gången i serien så är det de japanska originalrösterna som bjuds (vare sig man vill eller ej) och även om detta ofta fungerar utmärkt så känns det ibland lite som att översättarna inte visste om det. Vissa karaktärer har till exempel bytt namn och det skär sig lite när någon ropar “Shingu!” samtidigt som det står “Kor!” på skärmen.

Summa summarum så känns det lite som att tiden har sprungit ifrån Tales of Hearts R. Många av de efterkommande spelen har utvecklat spelsystemen på så vis att Tales of Hearts R tappar i jämförelse. Med det sagt så är det alltjämt en solid grund det står på och det lämpar sig excellent för det bärbara formatet. Det är ett riktigt mastigt japanskt rollspel som finns till hands varje gång en tråkig stund råkar uppenbara sig på kommunaltrafiken eller lunchrasten, och är lätt att sätta sig in i även med frekventa pauser och korta spelsessioner. Gillar man Tales-serien så håller det trots allt måttet, och är man obekant med densamma är Tales of Hearts R en bra inkörsport för att upptäcka en av Japans mest pålitliga rollspelsserier.

Zatoishwans bild

Asch då..!
Såg faktiskt fram mot detta spel.