The Elder Scrolls V: Skyrim

Recension - PC - tis 20 december 2011, kl 12.35

Släppdatum: 2011-11-11    Genre: Rollspel
Utvecklare: Bethesda Softworks    Åldersgräns: 18+

"Ett underbart rollspel med en del vassa kanter"

En månad brukar inte direkt vara det normala för att recensera spel. Jag har nog aldrig varit med om ett tillfälle då jag faktiskt får möjlighet att uppleva ett spel så länge innan det ska recenseras. I fallet The Elder Scrolls V: Skyrim är mycket speltid något av ett måste då de inledande femton timmarna mest är att skrapa på ytan av detta mastodontrollspel, och efter snart 70 timmar känns det inte nödvändigtvis som att jag upplevt allt som finns att uppleva. Det är dock tillräckligt för att jag ska kunna utnämna Skyrim till ett av årets höjdpunkter, även om det är ett praktexempel på en oslipad diamant.

Bethesda har verkligen lärt sig ett och annat sedan The Elder Scrolls IV: Oblivion. Inte bara när det kommer till grafisk stil och animationer, utan till hur ett bra rollspel ska spelas. I Elder Scrolls-serien är erfarenhetspoäng som bortblåsta och istället blir spelare bättre på de färdigheter som de faktiskt använder sig av. Smyger man mycket utvecklas denna färdighet i takt med att man använder den, och krigare blir bättre på tvåhandsvapen ju mer stryk man delar ut. Detta kompletteras med ett system där så kallade ”perks” delas ut i dessa olika klasser för att få tillgång till nya attacker och allmänna förbättringar. Det är ett system som jag på många håll uppskattar då det är lättillgängligt och väldigt belönande. Det uppmuntrar till experimenterande med olika vapen och magier som få spelserier kan erbjuda. Skillnaden från Oblivion är inte radikal, men systemet i Skyrim innehåller en hel del finslipningar och förbättringar som gör det till det bästa i serien. Som sig bör finns dessutom en enorm och vidöppen värld till spelarens förfogande, komplett med en bombastisk och lagom underhållande berättelse om drakar som hotar världen, med Sveriges egen Max von Sydow i en av huvudrollerna. Även om denna berättelse ger karaktären ett syfte är det den enorma mängden välskrivna och roliga sidouppdrag som stjäl showen. Olika grupper erbjuder specialuppdrag till de olika klasserna i spelet, och även om de i flera fall inte når samma toppar som i föregångaren Oblivion är de ändå spelets höjdpunkter.

En nyhet till serien är Skyrims olika Shouts, som spelar in i spelets handling om att den karaktär man skapar är drakfödd, eller Dovahkiin. Detta gör att spelaren kan lära sig drakarna språk och ger tillgång till ett gäng magier som kan uppgraderas allteftersom man hittar dem i världen och dödar drakar som kan attackera närsomhelst. Shouts är väldigt användbara och ger spelaren en anledning att utforska Skyrims alla hörn, och drakstriderna är, i alla fall till en början, både spännande och episka. Tyvärr är inte spelet så finslipat som det borde vara. Även om jag personligen inte upplevt några enorma buggar som förstörde min upplevelse finns det mängder av rapporter som pekar på det motsatta. Märkliga animationer, stabilitetsproblem och uppdrag som inte går att slutföra är något som är svårt att acceptera i dessa tider, och stöter man på dem kan det vara något som påverkar helhetsintrycket av upplevelsen. Bethesdas möjlighet att kontra dessa problem är under all kritik då de patchar som släppts ofta stjälper snarare än tvärtom. Spelets artificiella intelligens är även den dålig, och många av de individer och varelser spelaren slåss mot verkar alla ha förödande hjärnskador. De olika medhjälpare man kan ta med sig på äventyret är inte heller några sudokumästare utan är bättre på att vara köttsköldar än vapenbröder.

Trots detta är The Elder Scrolls V: Skyrim en underbar upplevelse på många sätt och trots de problem det verkar lida av får det mer än gärna suga upp min fritid som en digital tvättsvamp. Det är ett praktexempel på att även de mest oslipade av upplevelser ändå kan fånga hjärtat på sätt som andra spel bara kan drömma om. Om 2011 är ett av de bästa rollspelsåren på länge så är Skyrim ett av de spelen som definierar genren under 2000-talet.