The Fight

Recension - Playstation 3 - fre 26 november 2010, kl 09.36

Släppdatum: 2010-11-03    Genre: Action
Utvecklare: Coldwood    Åldersgräns: 16+

"Tillbehörstörstande slagsmålssimulator"

Jag vill så gärna tycka om The Fight. Tycka om det så till den grad att det inte alls känns tråkigt att jag måste stanna hemma från min riktiga träning för att spela, tänker att det kanske är nästan lika roligt och lika jobbigt. The Fight var nämligen det Move-spel som imponerade mest på Gamescom tidigare i år då jag med hjälp av två Motion-kontrollers kunde svinga på ett oväntat exakt och trevligt sätt. Dessvärre är spelet inte lika roligt på hemmaplan. Mycket tack vare utrustningsbehovet.

The Fight spelas nämligen bäst med två Motion-kontroller. Om du är en spelare det vill säga. Är man två, behöver man fyra för den optimala upplevelsen. Det är inte optimalt. För att inte tala om andra, viktiga faktorer som utrymme i vardagsrummet och stark belysning, men det är en annan femma. Hur som helst. Har man, som jag och många fler Move-ägare, inte tillgång till en extra motion-kontroller får man hålla handkontrollen i den vänstra handen. Det fungerar skapligt i spelet, men blir naturligtvis väldigt obekvämt och konstigt. Om man ändå måste ha en oergonomisk handkontroll på tvären i handen – varför ens utveckla spelet till Move överhuvudtaget? Det hade gått lika bra (eller dåligt) att köra med två vanliga handkontroller. Tråkigt och en nackdel som förmodligen kommer drabba många av de potentiella köparna.

Spelet i sig är nämligen inte så tokigt. Det är det mest autentiska boxningsspel jag provat på inom rörelsegenren och i inget annat spel har det varit lika likt riktiga slagsmål. Här lönar sig en naturlig guard och en snabb hook vilket bidrar till potentialen. Det skitiga upplägget och det välsvarvade gränssnittet är också plus i kanten som gör det extra tråkigt att The Fight faller på något så banalt som kontrollen. Att det inte ens har stöd för navigatorkontrollen som vänsterhandsattribut blir tomt. Fast värst är det kanske när din hårda boxningsinstruktör hånar dig för att du valt att spela med just handkontroll och Move-dosa. Okej, det är ett sämre alternativ, men det är ett alternativ som många spelare kommer att spela med.

Lägg till rätt kontrollmetod och addera en pinne på betyget. För egen del hade jag förmodligen haft roligare om jag gått på den riktiga träningen istället för att krama en dildoattrapp och en handkontroll framför tv:n.

Har säkrat åretväxten av gamers med sonen Adam 12/23/2011 - 13:48