The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

Recension - Nintendo 3DS - mån 25 november 2013, kl 12.46

Släppdatum: 2013-11-22    Genre: Äventyr
Utvecklare: Nintendo    Åldersgräns: 7+

"Lika klassiskt som modernt och den bästa bärbara delen i serien någonsin!"

Det är enkelt att börja gagga om nostalgi och barndomsupplevelser när det ska pratas A Link Between Worlds. Eller rättare sagt, det är oundvikligt. Links senaste äventyr känns så bekant, likaså traditionellt, och igenkänningsfaktorn är minst sagt skyhög. Det är det mest konventionella Zelda-spelet på många år, och jag kunde inte vara lyckligare.

Som många andra håller jag A Link to the Past väldigt högt. För mig är det vissa dagar i veckan det bästa spelet någonsin. Det är ett vackert spel, ett balanserat spel, men framför allt ett spel utan egentliga brister. Jag betraktar det som så nära ett perfekt äventyrsspel man kan komma. Det är med andra ord stora skor att fylla för denna uppföljare. Jag har gått från skeptisk, till försiktigt förväntansfull, till skeptisk igen. Mina förhoppningar har åkt berg-och-dalbana sedan att spelet avslöjades för första gången.

Lyckligt nog visar det sig att Nintendo lyckas pricka in allt det där som jag hoppades på i ett nytt Zelda. Nya inslag? Check! Ny tempelstruktur? Check! Ingen handhållning? Check! Stämning och atmosfär? Check! A Link Between Worlds känns på alla sätt som en uppföljare till A Link to the Past men lyckas blanda nya idéer med mer klassiskt Zelda-äventyrande på ett väldigt skickligt vis.

För det första, Links nya förmåga - där han förvandlar sig till en väggmålning - är inte bara en gimmick. Den ger upphov till en aldrig sinande ström av intressanta pussellösningar och den kan användas flitigt överallt. För det andra, templen går att besöka i vilken ordning man vill numera. 3DS-Zelda är det första spelet i serien med riktig "open world"-struktur. Genom att hyra och köpa föremål är det fritt fram att välja och vraka mellan uppdrag och vad som ska göras härnäst.

Samtidigt är som sagt A Link Between Worlds väldigt traditionellt. På ett bra sätt. Borta är de störiga medhjälparna som babblar om hur du ska ta dig an nästa problem. Här finns inga timslånga tutorials och tradiga sidouppdrag. Hyrule är en stor, spännande sandlåda för den äventyslystne och dess ogästvänliga motsvarighet, Lorule, är precis lika ödesmättad och atmosfärisk som The Dark World i A Link to the Past. Links senaste titel går tillbaka till rötterna och visar oss att Nintendo visst kan ge oss vad vi vill ha emellanåt.

Jag tycker att A Link Between Worlds gör allting rätt. Det innehåller några av de bästa grottorna och templen i ett Zelda-spel någonsin och världen är både fantasifull och kittlande. Det hela ackompanjeras dessutom av ett fantastiskt soundtrack som blandar nytt och gammalt på ett oerhört träffsäkert sätt. Det bärbara formatet passar fint och den klassiska fågelperspektiv-vyn är ett kärt återseende. Den bespottade 3D-effekten gör också sitt för att spä på upplevelsen och lyckas väldigt bra med att ringa in höjdskillnader i spelet.

A Link Between Worlds är det bästa bärbara Zelda-spelet någonsin och en värdig uppföljare till A Link to the Past.

521 oktober, 2013 - 09:04
521 oktober, 2013 - 09:04