The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D
Recension - Nintendo 3DS - fre 17 juni 2011, kl 10.23
Släppdatum: 2011-06-17 Genre: Äventyr
Utvecklare: Grezzo Åldersgräns: 7+
Det har kallats det bästa spelet någonsin och innehar det högsta betygsnittet genom tiderna på Gamerankings. Liksom Nintendos största ikon Mario lyckades Zelda-serien med, den för många andra spel ödesdigra, övergången till 3D. Ocarina of Time hyllades för den storslagna världen, den välgjorda stridsmekaniken och de kluriga pusslen. Men frågan alla ställer sig är naturligtvis om spelet står sig lika bra idag? Nu när 3DS-versionen är släppt känns det lämpligt att ta reda på hur det ligger till med den saken.
Så låt oss konstatera att det inte bara rörde sig om nostalgi och att spelet står sig överraskande bra även idag, men sen är det ju faktiskt inte heller exakt samma spel som vi upplevde 1998. Även om Nintendo inte själva står bakom den här uppdateringen har de på senare tid lyckats med bedriften att omge sig med kompetenta utvecklare. Detta bevisas återigen i fallet Ocarina of Time för folket på Grezzo har omsorgsfullt gått in och förbättrat små, små detaljer utan att egentligen påverka det ursprungliga spelet i någon större utsträckning. 3DS-versionen känns precis som man förväntar sig att Ocarina of Time ska kännas. Musiken är densamma och berättelsen om Link, Zelda och Ganondorf spelas upp precis som jag minns den. Den absolut största förändringen är den uppfräschade grafiken och även om det inte ser haktappande läckert ut så är det en klar förbättring sedan Nintendo 64-spelet. Texturerna är mer detaljerade, karaktärerna ser inte längre ut som kantiga trasdockor och allt har fått ett skarpare utseende. Hyrule känns med detta mer levande och det har dessutom lagts till en del nya inslag i form av mer påtaglig växtlighet, utsmyckade byggnader och tillagda föremål för att ge sken av en mer autentisk värld.
Men den bästa uppgraderingen av dem alla är användandet av den nedre skärmen. Det självklara valet för flertalet DS- och 3DS-spel är att rita upp en karta på en av skärmarna för en bättre överblick vilket är ett lika givet val även här, men den rymmer så mycket mer. Man kan dessutom på ett smidigt sätt placera ut fler föremål och vapen på maskinens knappar, allt med hjälp av den tryckkänsliga skärmen. Det går också att med ett snabbt tryck hala upp okarinan för att spela en trudelutt, antingen via touch eller med knapparna. Detsamma gäller fén Navi som också håller till på den nedre skärmen. Allt det här sammantaget krymper tidsmässigt trist menypillande avsevärt och gör det enklare och snabbare att både navigera och att hålla koll på föremål samt vapen.
jag blir så sugen på att springa och köpa en 3ds nu=)
Hatar 3D effekter som sticker ut. Djup är vad man skall använda 3D till och det görs jävligt bra i spelet. Dock är det detta spelet och Rayman 3D som jag av någon anledning ser vissa föremål dubbelt vilket är skittråkigt och konstigt då få av alla 3DS spel jag spelat orsakat detta.
Gaaah... Gief anti-aliasing plix
Har inte spelat så långt än, men jag tycker att de gjort ett riktigt bra jobb med att anpassa spelet till formatet, med allt vad kontroll, grafik och menyer innebär.
Ska bli en ren fröjd att en gång för alla faktiskt spela igenom det från början till slut, något som jag aldrig gjorde med originalet. Trots det rankar jag det ändå som det näst bästa spelet som någonsin gjorts
Samma här du
men någon som vet när man låser upp det dära bossmode:et ?
Tror det aktiveras faktiskt om man slår av 3D effekten då spelets kanter blir mycket mindre kantiga.
Så det är en remake med ny grafik och kontroll anpassad för 3DS då?
Vad vart det du trodde att det skulle vara?
Fyfan, vill ha en 3DS nu
Skriv ny kommentar