The Legend of Zelda: The Wind Waker HD

Recension - Wii U - mån 21 oktober 2013, kl 12.51

Släppdatum: 2013-10-04    Genre: Äventyr
Utvecklare: Nintendo    Åldersgräns: 7+

"Nu som då en storslagen upplevelse, både på land och till sjöss!"

Ni har hört historien om The Wind Waker förut. Space World 2000. En strid i en slottssal mellan Link och Ganondorf. Förrenderad men realistisk grafik och en mörk ton. Galna fans. Högt uppskruvade förväntningar. Ett år senare, på samma tillställning, visas Gamecube-spelet upp på riktigt för första gången. Barnsliga Link gör entré. Fansen vrider sig i plågor, svikna och lurade av den japanska speljätten.

Med åren har spelet nått klassiker-status och såren är numera läkta. Spelets grafiska stil var hårt kritiserad men har med facit i hand stått sig otroligt väl i jämförelse med andra spel från samma tidpunkt. Trots det är en HD-version mer än välkommen, och även om Gamecube-titeln än idag är spelbar, kan jag inte annat än att omfamna en modernisering av det här fantastiska äventyret. The Legend of Zelda: The Wind Waker har aldrig varit bättre. Det är inga stora helrenoveringar som har gjorts utan snarare små justeringar och finputsningar. Grafiken har givetvis fått sig en ordentlig skjuts men det mesta är sig likt. Och jag är inte ett dugg ledsen över det.

För mig är det världen som spelar huvudrollen i The Wind Waker. Den säger nåt om serien. Handlingen är lite av ett tidsdokument. Ut med det gamla, in med det nya. Ut med realistiska Link och in med den tecknade. Låt syndafloden skölja över det gamla Hyrule, lägga världen i ruiner, täcka den med vatten och öar. För mig markerade Nintendo en ny början för serien med The Wind Waker. Jag älskade tanken på att det kunde hända vad som helst i det här universumet. Det var verkligen en svindlande och spännande förutsättning. Under ytan var det trots allt traditionellt, men utanpå fann jag nytänk och modiga beslut.

Idag fascineras jag återigen av upptäcktsfärderna till sjöss, de magnifika templen och de storslagna striderna. The Wind Waker lockar fram bortglömda sidor hos mig som spelare. Sidor jag inte har blivit påmind om på länge. En längtan efter att utforska och upptäcka. Själva kärnan i äventyrandet. Men just båtfärderna i The Wind Waker har alltid delat in spelarna i två olika läger. Jag har alltid uppskattat dem och eftersom den så tidigare tröttsamma triforce-jakten i slutet är omgjord till det bättre i denna nyversion har jag inte mycket att klaga på längre. Det är en smaksak helt enkelt. Antingen så njuter man av att utforska varje liten vrå på sjökartan eller också så tycker man det är långrandigt och frustrerande.

För nytillkomna färskingar serveras här denna klassiker på ett silverfat med knivskarp HD-grafik och en värld full av överraskningar. Har du aldrig gett serien en chans tidigare är det verkligen på tiden nu. Tidpunkten har aldrig varit bättre. För oss som har spelat Gamecube-versionen tidigare finns det också anledning att återvända. The Wind Waker är fortfarande ett äventyr att älska. Det är ett spel som har åldrats makalöst väl. Det är då som nu mästerligt, både sett till design och spelmekanik. Pusslen är klassiska men finurliga, bossarna är ovanligt fantasifullt designade och berättelsen om den vattentäckta världen är lika nostalgisk som raffinerad. Det är verkligen på alla sätt och vis ett storslaget äventyr och missade du det när det begav sig - begå för guds skull inte samma misstag igen.