The Witcher 2: Assassins of Kings - Enhanced Edition

Recension - Xbox 360 - tis 17 april 2012, kl 08.50

Släppdatum: 2012-04-17    Genre: Rollspel
Utvecklare: CD Projekt Red    Åldersgräns: 18+

"Förra årets bästa rollspel är årets hittills bästa spel"

Det är nära på ett år sedan förra gången jag recenserade The Witcher 2 och på det stora hela står samtliga av mina poänger kvar, så den som är sugen på en grundkurs i allt spelet bjuder på riktar jag gärna dit. Men det rör sig fortfarande om ett synnerligen välpolerat och välbalanserat rollspel, stöpt i samma råa och smutsiga ton som Game of Thrones sedemera gjort populärt. Det är tacksamt nog helt befriat från moralmätare - här får man stå för sina dåd på egen hand utan hjälp av en blåröd stapel - och som sig bör har ens val långtgående konsekvenser.

Av de saker som tillkommit i årets utgåva är den mest uppenbara att spelet nu också släppts på konsol och portningen är överlag framgångsrik. Kontrollerna fungerar till och med nästan bättre med handkontroll än de gör med mus och tangentbord, framförallt de actionbetonade striderna lämpar sig väldigt väl. Grafiskt sett är spelet inte alls lika bländande vackert och levande som på PC, och det är många subtila ljuseffekter och texturtrick som har fått stryka på foten. Det är dock fortfarande ett väldigt snyggt spel med andra mått mätt och det står sig väldigt väl jämfört med andra spel på plattformen.

I övrigt har många av originalutgåvans vassa kanter hunnit slipas bort under ett år av patchande, och samtliga innehållspaket som dykt upp på PC kommer med från start i Enhanced Edition. Därutöver bjuds det på flertalet nya uppdrag, en välbehövlig tutorial och en läcker ny introsekvens att dö för. Sammantaget är det ett fantastiskt litet rollspelspaket som sopar banan med sina konkurrenter och det är bara att glädjas att det överlevt resan till konsol så gott som intakt och nu är tillgängligt för en större publik.

Givet köp! :)

Tobias Jensens bild

Köpte det också igår. Får se dock när jag får tid att spela. :)

Tobias Jensens bild

Har nu testat spelet ett tag och även om jag gillar berättelsen och så, så har jag väldigt svårt för kontrollen. Den känns väldigt sladdrig i mitt tycke och jag dör både en och två gånger i allt för många strider.

pata999s bild

Hur är det här spelet? Är det likt Skyrim? Alltså att man väljer sin karaktär och sen ger sig ut på äventyr för att rädda världen?

Sebastian Magnussons bild

pata999 skrev:

Ja och nej. Det är ju likt på så sätt att det är ett västerländskt rollspel, så det är ju liknande i grunden. Detaljerna skiljer sig dock en bit, Skyrim är t.ex. ett betydligt mera öppet och friare spel, medan The Witcher 2 har en starkare övergripande story. Min förra recension av spelet bjuder på lite mer detaljer om hur det är upplagt.