The Wolf Among Us - Episode 1: Faith

Recension - PC - mån 14 oktober 2013, kl 10.58

Släppdatum: 2013-10-11    Genre: Peka-klicka
Utvecklare: Telltale Games    Åldersgräns:

"Lovande start på en sagolik mordgåta"

"Inte ögat! Inte ögat!"
The Wolf Among Us har onekligen en tung börda att bära. Med The Walking Dead ritade Telltale Games om kartan för hur ett peka-och-klicka-spel kan se ut och nu när deras nästa spel - som bygger på samma formel - ser dagens ljus är förväntningarna skyhöga. Precis som med fallet The Walking Dead bygger The Wolf Among Us på en serietidning. Fables som serien heter är en riktig långkörare, och dök upp redan 2002, men produceras fortfarande. Det finns med andra ord en hel del att ta av men Telltale har valt ett annat angrepssätt. The Wolf Among Us är en prolog till serien vilket ger spelmakarna större frihet att närma sig världen på sitt eget sätt.

Det hela utspelar sig i Fabletown, en plats där det kryllar av sagofigurer vi känner från våra kära barnböcker och gamla berättelser från förr. Spelets huvudperson kallas Bigby, men vi känner honom bättre som Big Bad Wolf. Som stadens ordningsman och sheriff åtar han sig att städa upp efter allehanda bråkmakare. Utan att avslöja för mycket av handlingen kretsar det kring ett mord och Bigbys oortodoxa utredning kring detta. Till sin hjälp har han Snow White, men också en flygande försupen apa.

Flygapan tittade sig misstänksamt över axeln. Han hade en krypande känsla av att någon iakktog honom någonstans på en datorskärm. En känsla som inte gick att skaka bort.
Det är svårt att inte låta sig fascineras av den här världen. Fabletown är skitig och mörk, likaså många av de figurer som bor där. Ingen är att lita på. Det bildar en härlig kontrast till den magi och de sagoberättelser karaktärerna härstammar ifrån. Dessutom återges serien på ett förträffligt sätt. Telltale fortsätter att använda sig av sin celshading och samma grafiska stil, med skarpa konturer och tecknade uppenbarelse, som vi lärt känna sen tidigare. Men den här gången känns den mer raffinerad och välgjord.

Handlingen i den första episoden av The Wolf Among Us är lågmäld och stämningen som förmedlas liknar den i en klassisk detektivhistoria. Platser ska undersökas och ledtrådar finnas. Långsamt nystas mordgåtan upp och mysteriet växer sig större och större. Karaktärerna spelar, som i alla deckarberättelser, en betydande roll. Och här är lyckligtvis röstskådespelare och deras dialog av högsta kvalité. Samtidigt leker Telltale med faktumet att det rör sig om karaktärer vi alla känner till och väver in deras egna sagor i dialogen. Smart och kul!

"Nä du det är fortfarande Marlboro som gäller. Endast svin som du väljer andra märken."
Jag har svårt att få grepp om hur bra den första episoden av The Wolf Among Us faktiskt är. Det är på många sätt en fortsättning på det som gjorde The Walking Dead så fantastiskt bra. De svåra valen dyker upp även här. Jag både hatar det och älskar det. Samtidigt får jag inte samma nervpirrande känsla som i Telltales hyllade zombie-äventyr. Valen var mer omfattande och spelet mer karaktärsdrivet den gången. Allt kunde verkligen hända. Å andra sidan är denna första episod en liten pusselbit, och bara en del av något mycket större, därför är det svårt att göra en rättvis bedömning här och nu.

I slutändan rör det sig om en oerhört finslipad produktion och ett välskrivet äventyr, som också utspelas i en underbar värld. Jag vill verkligen tillbaka till denna sagostad och utforska mer så snabbt som möjligt. Det första kapitlet lovar gott och jag är övertygad om att serien kommer växa allt eftersom nya episoder poppar upp. Alla som gillar mystik, spänning och klassiska mordgåtor bör därför bege sig till Fabletown på momangen.

4228 mars, 2013 - 09:05

Det sjuka är att jag ger detta spel en femma, hands down! Jag älskar The Walking Dead och när The Wolf Among Us utannonserades trodde jag inte mycket på det. En, för mig, helt okänd serie skulle spelifieras och det kändes ganska oerotiskt, men nu med facit i hand så hade jag VÄLDIGT fel. Spelet är sjukt bra, men framför allt är förlagan fruktansvärt intressant. Allt är bara så jävla gött!

Lars Jensen skrev:
Det sjuka är att jag ger detta spel en femma, hands down!

Jag var själv snubblande nära att ge episoden en fyra, men nöjde mig med trean. Det är en bra och stark inledning. Som jag skriver i recensionen tycker jag det är svårt, nära på omöjligt, att bedöma en så liten del av något mycket större. Det är som att betygsätta potentialen och en förhoppning om något. Om episoderna fortsätter att utvecklas åt rätt håll är jag rätt säker på att betygen kommer bli högre och högre allt eftersom serien fortlöper.

Mixpufts bild

Diggade recensionen men själv tycker jag att episoden är värt 4 men vi alla tycker såklart olika. Men lite synd att du inte skrev om Telltales uppgraderade quicktime eventen.

Jag tycker att episod 1 var så sjukt bra och som den slutade så längtar jag verkligen till episod 2.