Tiger Woods PGA Tour 13

Recension - Xbox 360 - mån 2 april 2012, kl 09.56

Släppdatum: 2012-03-29    Genre: Sport
Utvecklare: EA Tiburon    Åldersgräns: 3+

4
"Kinect + Tiger = swingerparty!"

Tiger Woods PGA Tour 13 visar att den ärade, legendariska golfspelaren återigen är greppbar även utan tång. Det är väl ingen som missat de senaste årens skandaler som omgärdat stjärnan vilket också påverkat hans karriär oerhört negativt, både finansiellt och resultatmässigt. Personligen bryr jag mig föga om herr Woods karriär och privata snedsteg, förutom att jag avgudar hans före detta frus pappa, utan jag är bara glad över att återigen ta mig an sport framför mitt favoritspeltillbehör.

För visst är det tillsammans med Microsofts Kinect man ska ta sig an Tiger Woods numer. Kameran är perfekt lämpad för virtuellt sportande och tillsammans med golf har det tidigare visat sig vara alldeles ypperligt. Tiger Woods Pro Tour 12: The Masters må ha varit märkligt inskränkt, men nöjet att spela det framför Kinect-kameran var stort. Tiger Woods PGA Tour 13 är mycket mer gediget med extra allt, The Masters inkluderat. Det är oerhört underhållande på alla sätt och extra coolt blir det när det visar sig att man kan styra spelet helt med kameran och sin röst. För att till exempel byta klubba säger man nämligen "Change club", ibland endast en gång, men ofta flera gånger eftersom Kinect-kameran inte hör så bra. Det är dock oerhört smidigt och gör att spelandet flyter på mycket bättre.

Förutom de sedvanliga standardspellägen som vi kommit att bekanta oss med under de senaste åren, där karriärläget är en personlig favorit, har Tiger Woods-serien denna gång begåvats med ett "följa Tiger Woods fotspår och låt honom gnugga sitt framgångsrika skrev i ditt ansikte"-läge. På förhand byggde jag upp en hel del skämt kring detta spelläge, till exempel det faktum att man inte får spela som Tiger i många av de orgier hans sägs ha avnjutit, men tji fick jag. Att spela som Tiger Woods är spontant töntigt, men de utmaningar man ställs inför är ganska underhållande ändå. För min del bryr jag mig inte om historien bakom hans framgång, mer än att jag både föraktar och beundrar Tiger Woods pappa för de mantimmar han lagt ner på att forma sonen till en supergolfare. Jag gillar däremot de utmaningar man som Tiger Woods ställs inför och som avbräck till karriärläget är det suveränt.

Tiger Woods PGA Tour 13 är alltså så mycket man kan begära av ett golfspel idag. Den enda egentliga negativa sak jag kan dra upp är att Kinectstyrningen stundtals är väldigt bråkig. Det gäller framför allt när man ska sikta in sig, men det ser jag mer som en kvardröjande barnsjukdom. Tiger Woods PGA Tour 13 är riktigt bra helt enkelt, med tillräcklig svulst för att alla som gillar digital golf ska få sitt lystmäte mättat.

Risen - ytterligare bevis på Pirahna Bytes underskattade storhet! 09/10/2014 - 20:23