Tiny Dangerous Dungeons

Recension - Android - tis 9 augusti 2016, kl 17.38

Släppdatum: 2013-11-14    Genre: Plattform
Utvecklare: Adventure Islands    Åldersgräns:

"Ett litet nostalgiskt äventyr i fickformat!"

Tiny Dangerous Dungeons är skapat av Adventure Islands, som består av Jussi Simpanen. Det är utvecklat i Stencyl, spelskaparmjukvaran som låter människor göra spel till mobila enheter, datorer och webbläsare utan att kunna någon egentlig kod. Simpanen påbörjade arbetet under Game Boy jam men hann aldrig bli klar. Däremot kom det senare ett Stencyl jam och där passade ju Tiny Dangerous Dungeons också in. Eller passade in och passade in, det till och med vann.

Jag var till en början ytterst skeptisk till att spela ett plattformsspel på min telefon på grund av den uppenbara orsaken som stavas pekskärmskontroll - men jag är glad att jag ändå provade. För Tiny Dangerous Dungeons är bra.

Knuffa stenblocket för att undvika pilfällan!
Konceptet är extremt simplistiskt och därför väldigt gångbart för formatet. Vi spelar som Timmy, en liten filur som gett sig ner i en grotta (hur skulle förresten du översatt "dungeon"?) för att hitta en skatt. Grottan är full av grodor, fladdermöss, spikfällor, djupa vattendrag och lava, kontrollen är vänster-höger-hopp-attack och hela spelet utspelas på en enda stor karta i stället för många individuella banor.
Vattenfall, fiskar, grodor... Är det Blaster Master?
Då och då träffar vi på sparpunkter och eftersom det är lite metroidvarning på att lämna vissa återvändsgränder tills vi hittat relevant uppgradering återkommer vi nästan till samtliga ett par gånger om. Spelet flyter på i jämn bilduppdatering och den enkla kontrollen gör att det inte alls känns så omständligt att spela med pekskärm. Det är avklarat i en handvändning men hinner ge ett par nostalgiska kick i väntan på bussen eller tåget.

Spelet är helt gratis att ladda ner men innehåller reklam som spelas upp lite då och då när tillfälle ges. En gnutta enerverande mot slutet kan jag tycka, men det var inget som påverkade mitt beslut att ändå rekommendera Tiny Dangerous Dungeons. Ett litet miniäventyr i fickformat.

Här finns en intervju med Jussi Simpanen om Tiny Dangerous Dungeons.
Och just det, här kan ni spela det om ni helst spelar i webbläsaren.

Fruktstund! 01/02/2014 - 15:00