Tomb Raider

Recension - Xbox 360 - tis 5 mars 2013, kl 16.48

Släppdatum: 2012-03-05    Genre: Äventyr
Utvecklare: Crystal Dynamics    Åldersgräns: 18+

"Ett suveränt äventyr från början till slut!"

Det ligger nära till hands att jämföra nya Tomb Raider med Uncharted. Vid första anblick ser Tomb Raider ut att ha lånat tillbaka samma koncept som Uncharted i sin tur ursprungligen lånat (och förbättrat) från tidigare Tomb Raider. Och jämför man 2013 års Tomb Raider med sina omedelbara föregångare i serien ser det också ut att ha “Uncharted-ifierats”. Även om det behåller sin beskärda det våghalsigt plattformande så har pusselmomenten marginaliserats till förmån för tajt regisserade actionmoment och typiska skyddsbaserade tredjepersonsstrider.

Och det är med framgång som Tomb Raider plockat russinen ur Uncharted-kakan. De skriptade sekvenserna är precis lika hisnande och bombastiska som förlagans, med allt vad det innebär av exploderande båtar, exploderande hus och egentligen ett konstant exploderande av allt som är mer lättantändligt än urberget. Särskild förkärlek verkar Lara ha för att åka rutschkana nerför vattenfall, kollapsande bergstunnlar (vanligen orsakat av explosioner) och lersluttningar. Mitt enda riktiga klagomål - och ett av de större jag har på spelet i stort - är alla konstlade quick time events. Inte för att Tomb Raider syndar nämnvärt värre i utförandet än många andra spel som innehåller dessa, men vid det här laget känns knapptryckarmaraton ganska unket och mer som en lat utväg från att designa något som är mer organiskt inkorporerat i spelet.

Striderna känns i sin tur rentav bättre än Uncharteds vid det här laget smått rutinmässiga bataljer. De fyra vapnen - pistol, maskingevär, båge och hagelbössa - kompletterar varandra väl och känns alla nödvändiga för att ta hand om den varierade fiendefloran. Ett tämligen digert uppgraderingssystem förhindrar att den annars ganska knapra vapenarsenalen känns fattig, och många av uppgraderingarna kan användas på finurliga sätt i kombination med miljöerna. Även plattformandet drar nytta av en hälsosam mängd manicker - såsom reppilar - och känns välgjort och varierat.

Årets nytändning skiljer sig dock från såväl tidigare delar i serien som Uncharted-spelen genom att vara bitvis öppet. Det vore en överdrift att kalla det ett sandlådespel, men flertalet miljöer agerar åtminstone mini-sandlådor. Det finns en diger mängd samlarföremål och sidouppdrag och spelet igenom erbjuds man fast travel för att kunna återgå till tidigare områden och plocka på sig de saker man missat. Förutom den rena samlarglädjen (och achievements förstås) erbjuder dessa som regel antingen pengar (i det här fallet representerat av blandat skrot) som kan användas för att uppgradera vapen eller erfarenhetspoäng som används för att köpa nya förmågor åt Lara.

Det är också i dessa partier man stöter på de valfria pusselgrottorna, som innehåller lejonparten av spelets pussellösande. Det finns även en del pussellösning mer organiskt insprängt i spelet, men dessa grottor kräver som regel betydligt mer av de små grå. Jag förstår tanken med att göra dem valfria, men känner ändå att pusslande är en så vital del av Tomb Raider-formulan att jag hellre hade sett dem vara en del av huvudäventyret - och uppmanar alla som spelar det att se dem som obligatoriska.

Presentationsmässigt är det svårt att vara missnöjd. Explosionerna (ja, dem igen) är maffiga, vyerna är slående och berättelsen uppdagar sig i en bra takt. Lara är som antytts på förhand betydligt mer mänsklig, och mindre av en badass actionleksak. Om detta är av godo eller ondo beror nog lite på hur föredrar sin Lara, men jag nöjer mig med att konstatera att de lyckas väl med att utföra den inriktning de valt. Man behöver inte vara djupt invigd i Tomb Raiders mångåriga historia för att kunna ta till sig årets omstart, utan det är bara att luta sig tillbaka och njuta av ett fantastiskt äventyr.

Jag håller helt med om detta. :) Riktigt bra spel.

Nate Travellers bild

Jag håller nästan med: vad är högre upp på skalan än ett "riktigt bra spel"? ;)