Transformers: War for Cybertron

Recension - Xbox 360 - ons 7 juli 2010, kl 10.48

Släppdatum: 2010-06-25    Genre: Action
Utvecklare: High Moon Studios    Åldersgräns:

"Oväntat välgjord licenstitel som kittlar fansen."

På Cybertron krigas det, ordentligt. Faktum är att det krigas så pass mycket och ofta att frågan kan lyftas huruvida de båda fraktionerna av Transformers, Autobots och Decepticons, någonsin sysselsatt sig med något annat. High Moon Studios Transformers: War for Cybertron utspelar sig hur som haver i inbördeskrigets barndom, och spelaren kastas in i handlingen just när gamle burkhuvudet Megatron leder sina Decepticons i en attack mot en forskningsstation. Därpå följer en fartfylld och actionladdad, men tyvärr alltför kort, kampanj där spelaren i den första halvan leder Decepticons och i den andra halvan tar kontroll över Optimus Prime och hans Autobots.

Utvecklarna har gjort ett fullgott jobb med bandesignen utefter de snäva ramar en planet helt gjord i metall erbjuder och låter skjutandet utspela sig i Cybertrons städer, innanmäte, stratosfär och allt där emellan. Inför varje kapitel väljs det mellan en av tre för uppdraget valbara karaktärer, med möjlighet att gadda ihop sig med två kamrater för co-op över online. Något stöd för lokalt co-op finns inte, vilket är beklagligt då spel med flerspelarstöd enligt min mening blir som bäst när eventuella medspelare befinner sig i samma rum. Både grafik och ljud ligger i nivå med vad som förväntas av spel idag, och spelkontrollen förmedlar tyngden i de klumpiga karaktärerna på ett bra sätt.

Spelets verkliga behållning är dock onlineläget, där det dels ska skjutas vågor med datorstyrda fiender i det Horde-liknande lagarbetsläget Escalation, samt ett med tävlingsinriktat onlineläge med dödsmatcher, capture the flag-liknande upplägg och varianter av herre på täppan. I det sistnämnda läget finns möjligheten att skapa dig egna plåtskrällen och genom att använda dig av dessa tjäna erfarenhetspoäng för att låsa upp nya förmågor. En våt dröm för undertecknad som spenderat på tok för lång tid med att få mina optiska sensorer bortsprängda av kids som förmodligen inte är lika brutalsålda på källmaterialet som jag, men däremot är mycket bättre på headshots.

Med hänsyn till att licensspel ofta är mindre lyckade affärer och på hur Michael Bay i två filmer våldfört sig på Transformers-universumet har Transformers: War for Cybertron emotsetts med en mycket försiktig optimism. Därför var det en stor lättnad att spelet inte bara är klart underhållande utan även behandlar källmaterialet på ett kärleksfullt sätt. Trots viss ansiktslyftning ser karaktärerna ut som sina tecknade, bulkiga motsvarigheter. Sjuåringen i mig myser förnöjsamt åt karaktäristiskt käbblande mellan Starscream och Megatron, en bossfajt med kommunikationsofficeren/kassettdäcket Soundwave samt en ansenlig mängd påskägg som enbart invigda lär känna igen (håll utkik efter en viss hälsningsfras).

Det enda jag inte kan komma ifrån är hur fantastiskt detta hade varit med ett lokalt flerspelarläge samt en mer tilltagen kampanj, nu är det ”bara” ett bra actionspel som framförallt Transformers-fans kan ha stort utbyte av.