Trials Evolution

Recension - Multi - ons 25 april 2012, kl 08.24

Släppdatum: 2012-04-18    Genre: Racing
Utvecklare: Redlynx    Åldersgräns: 12+

4
"En lika utmanande som värdig uppföljare"

Min första bekantskap med den finska utvecklaren Redlynx var genom PC-spelet Trials 2 Second Edition. Bekantskapen växte sig snabbt till en liten förälskelse som spirade än mer när PC-spelet blev en Xbox 360-titel i Trials HD. Jag med många andra stångade oss blodiga på spelets diaboliska banor med en förhoppning om att hamna överst på kompisarnas rankinglista. Trials HD är ett spel som verkligen tog fram det bästa och det värsta inom oss - tävlingsinstinkten och skadeglädjen. Dessa två aspekter lever vidare i Trials Evolution i ännu större utsträckning.

För den största nyheten i uppföljaren är utan tvekan multiplayerläget. Nu är det fullt möjligt att förnedra och håna sina motståndare både online och i det lokala multiplayerläget. Upplägget är lika enkelt som i det övriga spelet och det nya tillägget är väl implementerat. Det gäller fortfarande att på räls köra en motorcykel över stock och sten, ta sig över djävulskt utformade hinder medan tunnor exploderar och vinande knivblad roterar på väl utvalda ställen. Styrningen är lika simpel som sist. Axelknapparna används för att köra framåt och bakåt medan den analoga spaken fördelar motorcykelns vikt åt olika håll. Det låter enkelt men är raka motsatsen. Varje litet feltryck kan resultera i en våldsam krasch eller att ett potentiellt banrekord ryker all världens väg. Trials Evolution är svårt, väldigt svårt. Men också alltid rättvist.

Det finns fler nyheter. En välkommen sådan är de tutorials som representeras av små körskolor. Dessa låser inte bara upp nya motorcyklar utan guidar nytillkomna spelare i hur man tar sig över vissa typer av hinder men ger också tips till seriens gamla rävar. De galna minispelen är också tillbaka och allt från skidåkning till bollrullande står på menyn. De representerar dessutom den nya, mer avancerade baneditorn som i bästa Little Big Planet-anda kan skapa det mesta man kan tänka sig. Det lär inte dröja länge innan vi får se riktigt imponerande verk som rör sig långt ifrån traditionella motorcykelbanor och erbjuder helt andra upplevelser.

Trials Evolution är på alla sätt en fullfjädrad uppföljare. Multiplayerdelen är fantastiskt rolig i rätt sällskap och är den starkaste lysande stjärnan bland de nytillkomna inslagen. Bandesignen är mer spektakulär med saker som sprängs i tid och otid, mer varierade miljöer och grafiken som fått sig en rejäl ansiktslyftning sen senast. Det finns bara en hake egentligen. Det tar slut lite väl snabbt. Banorna i enspelarläget är inte överdrivet många och det räcker med ett par timmar för att köra igenom rubbet. Minispelen var dessutom hyggligt enkla att bemästra. Jag plockade rätt snabbt upp en guldmedalj på merparten av dem. Jag hade förväntat mig mer motstånd där faktiskt. Det kommer visserligen dröja länge innan samma guldmedalj erhålls på spelets samtliga banor så visst kommer Trials Evolution räcka länge. Vill man dessutom pilla med skaparverktyget kan det räcka hur länge som helst.

Hatar Playstation-ägare vänner? Om inte lägg till RadioSpeltorsk på din vänlista. Jag gillar vänner. 04/17/2014 - 15:27
Tobias Jensens bild

Arrrggghhhh..... när ska man få tid till alla spel!!