Winx Club: Saving Alfea

Recension - Nintendo 3DS - ons 17 februari 2016, kl 15.36

Släppdatum: 2014-11-13    Genre: Plattform
Utvecklare: Little Orbit    Åldersgräns: 3+

"En underhållande tutorial"

Den italienska animerade serien Winx Club har visats sedan 2004 - de flesta säsongerna även på svensk tv - och handlar om sex tjejkompisar som även är feer med magiska krafter. Saving Alfea utspelar sig parallellt med seriens sjätte säsong som visades för ett par år sedan och för att få ut det absolut mesta av spelet är det rekommenderat att man sett åtminstone halva säsongen och är bekant med förvandlingsformen Bloomix och antagonisten Selina och hennes magiska Legendarium-bok ur vilken hon kan frammana monster från allehanda sagor och legender.

Spelet består av ett antal korta banor om bara några minuter vardera, och de kan vara av två typer. Antingen är tjejerna i sina vanliga former och de har då ingen möjlighet att besegra fiender utan istället har de förmågor som gör att de på olika sätt kan ta sig runt ondingarna. Eller så är de i sina förvandlade Bloomix-former och kan då skjuta på fienderna och flyga vilket är de minst utmanande men absolut roligaste delarna. Varje fe har olika individuella förmågor så det gäller att byta runt mellan tjejerna under banans gång (vilket görs på pekskärmen) för att kunna ta sig vidare, och personligen gillar jag spel där karaktärsrotation är nödvändig då det kräver lite mer av spelaren i fråga om taktik och tenderar att ge spel aningen mer djup.

Tyvärr finns det vara sig djup eller svårighetsgrad i Winx Club: Saving Alfea. De inledande banorna känns som en introduktion eller tutorial och man förväntar sig hela tiden att man i och med nästa värld kommer stöta på svårare fiender och verkligen kommer att få användning av att växla mellan olika förmågor för att ta sig vidare. Dock kommer aldrig den där nästa världen utan när de inledande banorna är klara så är även spelet det. Har man dessutom tagit det hemliga föremål som på intet sätt diskret finns gömt på varje bana har man dessutom hundraprocentat spelet och det finns inget mer att göra. Längden och svårighetsgraden på spelet är således skrattretande och tillräckligt för att man skall bli måttligt irriterad då det ändå är såpass roligt att man skulle vilja ha mycket, mycket mer.

Saving Alfea är huvudsakligen ett licensspel för seriens fans. Gillar man serien kommer man även att finna spelet underhållande - då det i grund och botten är som ett vanligt extra avsnitt - och man har även inkluderat den glättigt pumpande musiken från serien som är som bäst i säsong sex. Men känner man inte till Winx Club överhuvudtaget bör man nog se sig om efter något annat att fördriva sin tid med. Och med det fåtal timmars speltid som det innebär är det trots att det är underhållande långt ifrån något man bör betala något som helst fullpris för.