Wizorb

Recension - Xbox 360 - tis 25 oktober 2011, kl 08.38

Släppdatum: 2011-09-28    Genre: Pussel
Utvecklare: Tribute    Åldersgräns:

"Gammal skåpmat i ny spännande tappning"

Den bortglömda nedladdningsplattformen Xbox Live Indie Games är sällan på tapeten och Microsoft är ofta snabba med att plocka upp lovande releaser och istället lansera dem på den mer prioriterade tjänsten Xbox Live Arcade. Men även om det är mer sällan än ofta så dyker det ändå upp en del spännande titlar som är värda vår uppmärksamhet - Wizorb är en sådan.

Wizorb är i grund och botten väldigt klassiskt i sitt utförande och spelas som vilken gammal hederlig Breakout-klon som helst. Det handlar alltså om att hålla en studsande boll i rörelse med hjälp av en pinne längst ner på skärmen som man förflyttar i sidled. Men även om det är en förhållandevis välgjord kopia av ett beprövat koncept så är det den något oväntade kombinationen, som dessutom utgör ett rollspelselement, som gör Wizorb intressant.

Eller ja, rollspelselement är att ta i, men det är på det sättet utvecklaren Tribute valt att marknadsföra sitt spel. Själv tycker jag det snarare känns som en simpel förklädnad i form av ett gäng traditionella klyshiga rollspelsföremål istället för de sedvanliga uppgraderingarna. Handlingen ligger långt, långt i bakgrunden, utseendet påminner allra mest om hur det ser ut i de äldre Zelda-spelen och de så kallade rpg-inslagen tar knappast över i något avseende.

Därför är det lite trist att Wizorb inte vågar ta steget fullt ut och verkligen ta fasta på den spännande kombon. Nu fegar man lite och har valt att främst satsa på lite enklare inslag som bossfajter, en butik och ett par magiska förmågor. Varför inte ösa på med ytterligare spelmoment som gjort spelet ännu mer varierat och intressant ur fler perspektiv kan man tycka. Men jag ska inte helt döma ut det hela, det är faktiskt riktigt kul och det är lätt att fastna för det beroendeframkallande upplägget.

Wizorb är som sagt en trevlig Breakout-variant och jag gillar verkligen den här typen av spel. Det är något visst med enkla spelkoncept och det räcker med att man ändrar på ett par beståndsdelar för att återigen göra det spännande trots att det har gjorts tusentals gånger tidigare. Grafiken är riktigt härlig med sin pixliga och färglada stil, den känns som sagt väldigt Zelda och detsamma kan sägas om musiken som näst intill är ett plagiat av nyss nämnda spelseries tongångar. För cirka 25 spänn är det ett utmärkt val om man är sugen på att utforska Microsofts ofta bortglömda nedladdningstjänst, det är ett välgjort och roligt tidsfördriv som absolut inte ska skämmas för sig. Storebrorsan Live Arcade borde definitivt gjort plats för denna lilla charmiga titel.