Yakuza: Dead Souls

Recension - Playstation 3 - tis 17 april 2012, kl 12.49

Släppdatum: 2012-03-16    Genre: Action/äventyr
Utvecklare: Sega    Åldersgräns: 18+

"Yakuza sladdrar över genrerna!"

Yakuza har det minsann inte lätt. Inte nog med att de har fullt upp i den växande huvudserien, nu ska deras arma vardag dessutom kryddas med vår tids aliens, det vill säga det vi besatt använder i var och varannat spel nu för tiden. Zombies.

Spelen om den japanska maffian har långa anor och har oftast hållit sig inom genren brawler(ish) – så när man nu provar på third person shooter i en zombieavstickare får man räkna med att nya spelare inte kommer ha en susning om vilka namn som väger tungt och hur berättelsen ser ut. Det har man inte tagit hänsyn till alls. Huvudberättelsen går att tillgodogöra sig utan problem men de flesta karaktärer känner varandra och när vissa namn uttalas med djup vördnad eller avsky så kommer det gå många nya spelare över huvudet.

Det har brutit ut en zombie-epedemi i Kamurocho, trots bekostade insatser från militären härjar de odöda fritt och av olika omständigheter hamnar fyra bekanta namn på barrikaderna inför sammandrabbningen. Kazuma Kiryu, seriens huvudkaraktär återkommer tillsammans med Goro Majima, Ryuji Goda och Shun Akiyama, alla med en eller annan anknytning till tidigare spel. Man får spela som vardera karaktär under det fyra delar långa äventyret där det långsamt uppdagas vem som har gjort vad och varför det här har hänt i den stackars staden.

Även om det faktiskt finns en stad och en karta över densamma så befinner sig stora delar i karantän, det vill säga är låsta för spelaren. Detta medför känslan av ett ganska linjärt upplägg, fiffigt förklätt med gränder och bakgator som vid närmare undersökning allt som oftast är blockerade av osynliga väggar. Det finns däremot en och annan ingång till områdena i karantän och går man in utan att ha ett specifikt uppdrag så aktiveras free play, där man alltså får panga och härja bäst man vill för att få tillgång till olika poäng och belöningar som man sedan använder för att modifiera sin utrustning och sina fysiska förmågor. Detta är däremot ingenting som direkt krävs för att kunna göra framsteg, så det är helt upp till spelaren själv hur mycket denne vill spendera på karaktärens nivå.

I fiendernas led återfinns vad som till en början upplevs som en ren Left 4 Dead-rip off, med egna tolkningar av Tank, Boomer, Jockey och Witch – men sedan går Yakuza: Dead Souls vidare och inkluderar ytterligare en handfull fantasifulla monster som livar upp stämningen. Och fartfyllt blir det. Kontrollen kan till och från kännas lite väl sladdrig och oprecis trots kompensationer i form av autosikte och andra stödhjul, det kan hända att man vid hetsiga ögonblick börjar sikta på bord, flaskor, näsdukar, blommor och till och med taket istället för det tre meter långa monster som kommer springandes men det löser sig oftast om man bara tar några steg tillbaka och har kontrollens begränsningar i åtanke.

Fyra delar av berättelsen, fyra spelbara huvudkaraktärer och minst lika många spektakulära bossar senare når man eftertexterna. Kort men intensivt, skulle jag vilja beskriva Yakuza Dead Souls. En underhållande actionfix som inte riktigt kan konkurera med jättarna inom genren men som i alla fall gör ett tappert försök.

VodkaCitrons bild

Blir nog ett köp när det blir en liten price-drop. Så att man kan få hem både Yakuza 4 och "of the end" för en 500lapp ;) Tycker som sagt att gameplayet rent av suger i dom här spelen, men allt annat runt omkring är riktigt underhållande :) Körde demot och handlingen verkade vara riktigt lol ^^

Starfighter Johanssons bild

VodkaCitron skrev:
handlingen verkade vara riktigt lol