Year Walk

Recension - IOS - fre 22 februari 2013, kl 10.45

Släppdatum: 2013-02-21    Genre: Äventyr
Utvecklare: Simogo    Åldersgräns:

"Läskigt, atmosfäriskt och annorlunda, men framförallt en helt unik spelupplevelse"

Jag har precis klarat Year Walk och är alldeles omtumlad. Det är svårt att sätta ett betyg på en sådan här upplevelse. Det är mer än ett spel. Något större. Jag vet att det låter pretentiöst men det är sant. Year Walk är inte bara ett spel och det tar ett helt unikt grepp på spelmediet. Det är vågat och annorlunda och kommer förmodligen inte passa alla.

Upplägget är till en början enkelt. Man rör sig i platta tvådimensionella miljöer fast i olika 3D-lager. Det låter virrigt men känns rätt självklart när man navigerar sig fram i den snöfyllda och skrämmande skogen. Kontrollschemat har anpassats på ett intuitivt vis med formatet i åtanke och bjuder också på en del finurliga pekfunktioner när det ska lösas pussel. För i grund och botten är Year Walk ett pusselspel i förstapersonsperspektiv som lägger stort fokus på mystik och utforskande.

Till en början är jag snarare övertygad om att Year Walk är ett rätt så klassiskt peka-och-klicka-spel med en setting som präglas av svensk folktro och övernaturliga väsen från förr. Och visst finns det inslag av pekande och klickande i Year Walk men det finns också något mer där som bubblar under ytan. Exakt vad tänker jag inte avslöja, jag är rätt säker på att spelet gör sig bäst om man får upptäcka alla hemligheter på egen hand.

Year Walk är ett så pass välbehövligt tillskott till mobilspelsmarknaden att alla definitivt borde lägga de ynka 28 kronor Simogo begär för spelet. Den svenska spelstudion har skapat något så innovativt och fascinerande att jag anser att det faktiskt är ett krav rent utav.

Det är inte bara en upplevelse utöver det vanliga, det lyckas faktiskt sudda ut gränserna mellan berättande och traditionellt spel. Lägg där till en stämning och estetik att dö för. Year Walk är godis, både för ögat och örat. Dessutom känns det genuint svenskt, bara en sådan sak!