Recension - PC - fre 4 mars 2016, kl 09.00

Släppdatum: 2016-01-22    Genre: Shoot 'em up
Utvecklare: Quarter Pound Studios    Åldersgräns:

Betyg: 0/5
"En mobilport som inte bara borde stannat på mobila enheter utan redan på ritbordet."

Det här ser inte ens ut som när jag spelade, använder dom screenshots från tidigare versioner i sina pressbilder?
Den enda beståndsdelen alla spel faktiskt måste ha gemensamt är att de går att spela. Zamarian har inte riktigt bejakat denna insikt och tvingar över ett mobilcentrerat spel till Steam som är lika delar rörigt, svårkontrollerat och smärtsamt generiskt (om jag googlar "free action game asset" skulle jag förmodligen få upp Zamarians hela användargränssnitt inom loppet av några sekunder).

Lycka till.
Nyckelordet för hela upplevelsen är förvirring. Jag har nu spelat Zamarian ett tiotal åtskilda gånger och har fortfarande inte förstått vad hälften av böset på skärmen är till för, vad som är powerups, vad som är farliga föremål och vad som är fiendeprojektiler. Grundläggande attacker representeras av enorma knappar på skärmen men musmarkören är själva skeppet så om de ska tryckas på blir skeppet stående i kanten av skärmen - det är naturligtvis tänkt att jag ska kunna trycka på knapparna direkt med fingrarna på en pekskärm. Det är vidare ett väldigt egendomligt djup i skärmen där spelaren befinner sig längre fram ju närmare mitten muspekaren förs men allt annat som kommer farandes har alla olika storlekar och obekanta former som inte går att storleks- och därigenom inte heller avståndsbedömas. Två sekunder in i en omgång kan jag bli varnad om min låga energi och bli uppmanad att köpa en sköld. "Hur då?" hinner jag inte tänka förrän mitt skepp exploderar och jag trycker Escape. Skitspel.