Rollspelens Rötter

Rollspelens Rötter - Del 7: Renässans och Framtidstro

Artikel - Multi - tis 19 februari 2013, kl 13.49

De västerländska rollspelen hade visat att man kunde överleva på en marknad i konkurrens mot de allt mer populära förstapersonsskjutarna och realtidsstrategi-spelen, till skillnad från andra genrer, till exempel äventyrsspelen, som fick det allt svårare att konkurrera på spelmarknaden.

Rollspelens Rötter - Del 6: Nytändning och Visioner

Artikel - Multi - fre 15 februari 2013, kl 13.07

Under 90-talets början hade de japanska rollspelen växt i popularitet och började framför allt på konsolmarknaden konkurrera ut de västerländska rollspelen. Plötsligt blev dessutom rollspelen kraftigt marginaliserade när de tredimensionella actionspelen och realtidsstrategispelen gjorde entré på spelmarknaden.

Rollspelens Rötter - Del 5: Socialt och Massivt

Artikel - Multi - fre 11 januari 2013, kl 09.12

Det är en allmänt känd sanning att de massiva onlinerollspelen har sitt ursprung i de så kallade Multi User Dungeon-spelen, även kallade MUD. Men MUD-spelen i sig hade inte samma ursprung som de tidiga rollspelen i dungeoncrawlers som Rouge, utan härstammar direkt från textbaserade äventyrsspel.

Rollspelens Rötter - Del 4: Öst och Väst

Artikel - Multi - ons 28 november 2012, kl 11.25

Under mitten av åttiotalet blev det allt tydligare att innovationsrikedomen inom datorrollspelen började att sakta sina. Antalet kloner på gamla koncept blev allt vanligare och spelen började i mångt och mycket upprepa sig själva.

Rollspelens Rötter - Del 3: Förädling och förändring

Artikel - Multi - tors 22 november 2012, kl 12.57

Än idag berättas skräckhistorier om hur Atari brände upp, och grävde ned i jorden, hela lager med spelkassetter man aldrig lyckats sälja. Perioden 1983 till 1985 brukar anses som den stora depressionens tid vad gäller spelhistoria. Men det är en lite skev bild då den utgår ifrån de kraftigt dalande försäljningssiffror som resulterade i flertalet företags undergång.

Rollspelens Rötter - Del 2: Evolution och innovation

Artikel - Multi - ons 17 oktober 2012, kl 08.34

Innan det fanns grafik så fanns det bara text och även om de tidiga grafiska spelen skapade helt nya möjligheter och former av upplevelser så höll sig de riktigt entusiastiska rollspelarna fortfarande till textäventyren. Skälet var förstås att man i textäventyren själv skapade en uppfattning om spelets miljöer och handling, vilket är närmare pappersrollspelens verklighet.

Rollspelens Rötter - Del 1: Ursprung och utveckling

Artikel - Multi - mån 8 oktober 2012, kl 08.37

Rollspelgenren blommar som aldrig förr, mycket tack vare onlinerollspelen, men vi har även stortitlar som Final Fantasy XIII, samt att hyfsat fräscha Skyrim i vintras gjorde ett ordentligt nedslag och vidareutvecklade de nya innovativa grepp som föregångaren Oblivion introducerade.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.