Är esport verkligen sport?

Krönika - Multi - lör 3 september 2016, kl 12.03

För två månader sedan klassificerade ryska myndigheter esport som en riktig sport. Trots att kriterierna över vad som utgör en sport varierar kraftigt mellan olika länder så är tävlingsinriktat datorpselande bland de mest unika av aktiviteter att berättiga sig titeln. Det kan mycket väl vara den första sporten som helt och hållet tillförlitar sig på teknologi; jämfört med traditionella, fysiska sporter som vi vanligtvis associerar med televiserade events och globala ligor har datorspelande historiskt setts som ett oproduktivt tidsfördriv för nördiga tonåringar. Men anses idag som ett potentiellt yrke till samma utsträckning som till exempel tennis, poker eller fotboll.

Exakt varför länder som USA och Ryssland har tagit steget att erkänna esport som sport, och vilka implikationer detta kommer få för hur vi definierar sport i framtiden är ännu oklart. Kanske vill dessa stater helt enkelt vara i framkant av vad de tror kommer vara ett oundvikligt globalt skifte; då esporten börjar få ökat erkännande och har potential att bli en stor aktör på sportmarknaden i framtiden. Kanske är det de imponerande prestationerna av ryska esportlag i internationella turneringar som framkallar en sorts stolthet, och får Ryssland att tro att de har en chans att vara världsledande i vad som troligen, en dag, kommer bli en globalt erkänd, legitim sport. Betyder detta att Ryssland, och länder som kommer gå i deras fotspår, gör det i hopp om att involvera sig själva i den lukrativa industri som esporten vuxit till att bli, och inte för att de tror att esport faktiskt möter kriterierna för att vara en legitim sport?

Det Europeiska sportkansliet definierar sport som (översatt från engelska); ”Sport är all form av vanligtvis tävlingsinriktad fysisk aktivetet eller spel som, genom lättsamt eller organiserat deltagande, inriktar sig på att upprätthålla eller förbättra fysiska förmågor och färdigheter, och samtidigt ge njutning åt deltagare, och i vissa fall, underhållning för åskådare”. Baserat på denna definition finns det inga tvivel att esport kan klassas som en sport. Trots allt, populäriteten av streamingplattformar som Twitch bevisar hur många som uppskattar att titta på skickliga spelare. Esportlag som gång på gång presterar bra påvisar dessutom att skicklighet och erfarenhet är essentiella faktorer för att lyckas på den professionella scenen.

Trots det nya erkännandet har Ryssland varit motstridigt att erkänna ett annat spel som kan påstås passa in i definitionen ovan – ett som också är onlinebaserat, men som har varit populärt mycket längre än esport. Den på många sätt besläktade onlinepokern är nämligen helt förbjuden i Ryssland, trots att uppskattningsvis 20% av befolkningen spelar regelbundet. I USA som också har erkänt esport som en sport skiljer sig lagarna kring onlinepoker mellan olika stater men dess populäritet går inte att ifrågasätta då pokerturneringar livesänds på ESPN, tillsammans med just esport. För Rysslands del är det estimerat att en legalisering av poker hade medfört flera miljarder kronor i skatteintäkter. Det uppenbara resonemanget som särar esport från onlinepoker i termer av vad som klassar den förstnämnda som en sport är att poker anses vara gambling, oavsett om det spelas för riktiga pengar eller inte. Förespråkare för legaliseringen av onlinepoker argumenterar däremot att professionella pokerspelares konsekventa vinnande bevisar att skicklighet spelar en större roll än tur för att bli framgångsrik i det klassiska kortspelet, vilket även är fallet i esport.

På senare tid har dessutom det kinesiska e-handelsbolaget Alibaba gjort påtryckningar för att få esporten accepterad som en sport och har investerat 150 miljoner dollar, motsvarande 1,6 miljarder kronor, i International e-Sports federation. Första steget för den kinesiska jätten är att få med esporten i OS och därefter arrangera stora turneringar och matcher i stora arenor i Kina, det är en investering som på många sätt indikerar var esporten är på väg – rakt uppåt där den kan mäta sig med de traditionella sporterna.

Trots dess populäritet är esporten ännu inte en erkänd sport i Sverige. Något som verkligen kan ifrågasättas då det nyligen annonserades att Emil ”HeatoN” Christensen ska delta i nästa säsongs ”Mästarnas mästare” som visas på SVT, vilket även betyder att SVT liknar esporten med en sport. Och då esporten på så många sätt liknar traditionella sporter mer och mer för var dag - genom till exempel de många miljarder som industrin omsätter varje år, stora turneringarna, professionella utövarna, tittarsiffrorna samt att det passar väl in på näst intill alla definitioner av sport – så är frågan inte om det redan är en sport, vare sig vi vill erkänna det eller inte?

25-årig spelnörd som spelat allt jag kommit över sen barnsben. Älskar även att kika på esport och för att få utlopp för alla tankar som uppstår ventilerar jag främst genom att skriva ner dem och sprida ut dem till världen för att se om folk håller med. 09/03/2016 - 12:04

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.