Årets Spel 2015

Lista - Multi - fre 5 februari 2016, kl 09.23

Ännu ett spelår har flutit förbi och vilket år det var! Vi har här slagit våra kloka huvudet ihop och samlat våra tio absoluta favoriter från året som gått. Har du missat någon av dem har de alla våra varmaste rekommendationer. De presenteras här utan inbördes ordning. För de är alla fantastiska!

Life is Strange
Life is Strange är ett storyvalbaserat äventyrsspel av samma gedigna kaliber om sentida Telltales-spel. En historia om vänskap, high-schoolfilmsproblematik och... tidsresor, som i varje detalj genomsyras av en genuin äkthet som låter spelaren uppleva hela känslospektret. Tidsresorna ger äventyret spänning, nerv och en möjlighet att utforska vad som händer om man faktiskt kunde spela tillbaka tiden och ändra sina val, men trots övernaturliga element så lyckas man behålla historien hos karaktärerna och samtidigt tackla vardagliga ungdomsproblem på ett emotionellt brutalt sätt. Detta gör det utan tvekan till årets absolut starkaste och bästa spelupplevelse.

The Witcher 3: Wild Hunt
Det finns gott om rollspel numera, så det är lätt att bli lite överväldigad. Hur ska man hinna med alla dessa 100-timmarsspel? Hur många bybor till orkar jag verkligen hjälpa med att hitta sina försvunna förlovningsringar? The Witcher 3 behöver inte många sekunder för att upplösa alla tvivel. Det har en närvarokänsla som gör att det verkligen känns som att kliva in i en annan värld, och inte bara pricka av en “att göra”-lista. Jag orkar hjälpa hur många bybor som helst när de är så välrealiserade och välregisserade som i The Witcher 3.

Dying Light
Dead Island och dess uppföljare lyckades styra ihop spännande upplevelser som omfamnade co-op och överlevnad. Vad de misslyckades med var att göra dessa glitchfria och de såg i ärlighetens namn rätt daterade ut. Techland gjorde sedan Dying Light. Mindre glitchar, bättre grafik, mer att göra och på alla sätt en överlägsen tolkning av den utsatta situation ett par människor befinner sig i, när de måste färdas genom en värld helt befolkad av illaluktande mördarmaskiner.

Box Boy!
Ett av Saturo Iwatas sista spel som producent. Detta söta lilla pusselspel är genialiskt i all sin enkelhet och tar ett simpelt koncept till en gullig historia. I sann Nintendo-anda så utnyttjas varje koncept och delmoment väl, men överanvänds aldrig. Den enkla mekaniken med att trycka fram lådor och orma sig vidare är smått unik. Monokroma miljöer till trots så har det tonvis med charm och en given pusslare till 3DS.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
The Phantom Pain är till stora delar motsatsen till vad Metal Gear Solid brukar vara. Storyn är tunn på gränsen till obefintlig, snillrika bossfajter lyser med sin frånvaro och det är faktiskt smidigt att spela. Men det vinner istället på sina egna premisser, i form av den mest lekfulla sandlådan någonsin i kombination med nästan orättvist beroendeframkallande basbyggande. Aldrig har det varit så rafflande att skära strupen av folk till tonerna av “Kids in America”. Det Metal Gear Solid V faktiskt gör gör det nästintill perfekt, och det utgör en värdig svanesång till ett av spelvärldens med udda och fascinerande spelserier.

Cities Skylines
Det var som att hela världen längtat tillbaka till en tid då strategiska stadsplanerar-simulatorer var det hetaste på PC-marknaden. Spelet blev en fullträff för många, tack vare sitt traditionella men utvecklingsbara gameplay. Där Sim City svikit tidigare år briljerade istället Cities Skylines. En stor modscen och ett beroendeframkallande gameplay gör det till en tidsslukare av rang.

Bloodborne
Bloodborne fokuserade mer på en offensiv spelstil än de föregående Dark Souls-spelen och lyckades övertyga en hel värld (nya som gamla fans) att de har full koll på hur ett utmanande spel ska konstrueras för att locka fram det lilla extra ur spelarna. Utsökta gotiska miljöer, ohyggliga vanföreställningar till fiender och en närmast oändlig lore att fundera kring föll oss alla på läppen och vi fick äntligen det utsökta skräckspel som Nightmare Creatures skulle ha varit.

Splatoon
Många var tveksamma till Nintendos nya IP med färgskjutande bläckfiskar. Och när det skrivs såhär verkar det ju minst sagt störtlöjligt. Men oron skulle visa sig obefogad när spelet väl kom. Det är snabbt, hetsigt och fantasiskt roliga färgfighter. Stora uppdateringar har skett kontinuerligt sedan spelet släpptes, med fler banor, fler vapen, fler klädesplagg och det helt gratis. Nintendo har storsatsat på Splatoon och det med all rätt. Roligare (eller färggladare) skjutare får man leta efter!

Hatoful Boyfriend
Trots ett simpelt yttre och en småfånig premiss lyckas en liten japansk mangatecknare och spelutvecklare skapa ett av de djupaste och mest överraskande spelen på länge, och dessutom vinna popularitet världen över. Aldrig kunde man på förhand ana att en visuell novell om fågeldejtande skulle kunna trollbinda och frammana allsköns känslor från skratt till rent obehag, men det är just vad som händer. Med styrka i berättande och en armada av knasiga och färgstarka karaktärer är detta en ägg-cellent upplevelse av högsta klass.

Super Mario Maker
Super Mario är en solid byggsten i spelvärldens grund och när den äntligen gick Little Big Planet och lät spelarna själva bygga egna banor att dela och spela så fick vi så till slut ett Mariospel som i teorin aldrig tar slut. Det dyker ständigt upp enorma mängder nya banor att spela och även om många är ganska dåliga, precis som är fallet med Little Big Planet, så finns det också väldigt många fantastiska banor som genier världen över knåpar ihop gratis åt oss. Ohindrad kreativitet, perfekt plattformskontroll och nostalgi åt alla håll och kanter cementerar Super Mario Makers givna plats i Årets Spel-listan.

HEDERSOMNÄMNANDE
Tearaway Unfolded, Heroes of the Storm, Until Dawn, Her Story, StarCraft II - Legacy of the Void, Rocket League

Redaktionen på Skillpoint gillar spel. Sen gillar de att skriva om spel också. Vissa gillar även film. Men få gillar att få fyra fingrar avbitna av en jättestor dront med personlighetsklyvning. 10/13/2011 - 08:24

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.