Bäst på GamesCom 2010

Lista - Multi - tis 31 augusti 2010, kl 09.04

Det var mycket som pågick under GamesCom, men nu har våra på-platsen-reportrar Sofia och Sebastian samlat tankarna och fastställt vad som imponerat mest av allt det de klämt på och kikat på. För att förekomma oundvikliga "men XXX då?!" bör därför poängteras att sådant de inte lyckades få tillgång till därmed uteblir. Listan är, som sig bör, utan inbördes rangordning.

Nintendo 3DS
Många frågetecken fanns gällande 3DS. Hur skulle den kännas i handen, hur var grafiken och kan man verkligen få en riktig 3D-känsla utan brillor och superdyr specialskärm? Jorå. Bakom stängda dörrar i Nintendos bås demonstrerades 3DS för pressen och det var en imponerande produkt. De två spelbara spelen var visserligen vansinnigt korta (typ klappa din hund i 1 minut i Nintendogs), men enheten i sig imponerade ändå. I synnerhet när filmklipp från kommande spel som Metal Gear Solid 3 och Resident Evil visades upp. Då ville jag ta fram en insmugglad bultsax, klippa loss enheten från bordet och rusa hem till Sverige med min omedelbara älskling. Det gjorde jag inte. Däremot blev jag så till mig att jag glömde mitt anteckningsblock.

Assassin's Creed: Brotherhood
Även om det rådde delade meningar om det första spelet i Assassin's Creed-serien så är del två mer universellt omtyckt. Brotherhood spinner vidare på samma spår och ser än bättre ut. Rom är den överlägset största stad som serien skådat och systemet för att rekrytera och uppgradera ett eget brödraskap av assassiner ger ytterligare djup till det traditionella smygandet och lönnmördandet. Därtill ett utökat rörelsemönster och ett helt nytt flerspelarläge, ja Assassin's Creed: Brotherhood ser inte ut att göra någon besviken.

Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong följer upp den nyretro-trend som startades i och med New Super Mario Bros där tvådimensionella plattformshjältar får komma tillbaka i uppiggad form. Mario fixade uppgiften med bravur och det ser ut som om även Donkey Kong har samma gamla fräschhet som förr. Med klassiska 2D-banor där vi bland annat får åka gruvvagn och co-op-läge för kompis-apan doftar det omedelbart succé från Donkey Kong Country Returns. Zelda hade längre kö, men Donkey imponerade mer än Link på Gamescom.

The Witcher 2: Assassins of Kings
Redan det första The Witcher-spelet var en riktigt betagande historia. Till del två verkar det mesta ha förbättrats, de vassa kanter som trots allt fanns har polerats bort och The Witcher 2 lär olikt sin föregångare tilltala mer än bara de riktiga inbitna rollspelsälskarna. Med slående vacker grafik och samma avgrundsdjupa spelsystem som i ettan står The Witcher 2 väl rustat för att ge sig i kamp med giganter som Dragon Age 2.

Rage
Att imponera utan att vara spelbart är en stark prestation. Rage lyckades med det förra året och la i år in ytterligare en växel när id Softwares framtidsdystopi dundrade loss i biosalongen ute på mässgolvet. Med dynamiskt spelupplägg, häpnadsväckande grafik och engagerande design ser Rage både ut att bli någonting alldeles speciellt och helt utanför ramarna. Att Rage sedan har minst sagt genreduktiga utvecklare i ryggen är också någonting som känns förtroendeingivande. Fortsätter utvecklingskurvan lika brant som mellan 2009 och 2010 måste vi räkna med något i hästväg när titeln släpps hösten 2011.

Need for Speed: Hot Pursuit
Need for Speed-serien har alltid haft sina toppar och dalar, men underserien Hot Pursuit har länge varit en favorit. Senaste Need for Speed återgår till det konceptet, denna gång i regi av Burnout-gänget Criterion. De tar med sig samma tajta körkänsla och cinematiska krascher som präglat just Burnout, och parar ihop det med en av de mest imponerande onlineintegrationer vi hittills sett. Det finns all anledning att tro att Need for Speed: Hot Pursuit kan bli det bästa serien spottat ur sig på väldigt, väldigt länge.

EA Sports MMA
EA hade en stark uppställning i hela sitt pressbås där intressanta titlar avlöste varandra på löpande band. Trots detta höll Skillpoints fightingförtjusta skolfröken på att fastna redan i det allra första båset, EA Sports MMA. THQ må ha den officiella licensen, men det finns knappast någon som tvivlar på att EA vet hur man behandlar olika sporter. Med grunder i Fight Night-spelen känns matcherna i EA Sports MMA mer direkta, mer lättkontrollerade än i UFC Undisputed 2010 samtidigt som det ändå finns djup och möjlighet för teknisk utveckling. När jag till slut blev snudd på utsläpad från EA:s bås var en sak klar. EA Sports MMA var precis lika roligt som det såg ut på förhand. Om inte roligare.

Warhammer 40,000: Space Marine
Trots många starka strategititlar har det aldrig gjorts ett riktigt bra actionspel baserat på Warhammer 40,000-universat. Space Marine ser ut att kunna rucka på den trenden med häftig miljödesign och intensiva strider. Lika delar skjutande och närstrid borgar för ytterligare variation, och såväl figurspelsnördar som de som bara gillar bra tv-spel har något att se fram emot i och med Warhammer 40,000: Space Marine.

Homefront
Det är alltid roligt att bli överraskad av spel man inte har någon aning om innan. Homefront blev årets största hoppla-vad-roligt-det-där-ser-ut-varför-hade-jag-inte-någon-koll-på-det-tidigare-upplevelse. Framförallt är det kontexten som lockar i Homefront. En nära avlägsen framtid där koreas trupper förvandlat USA till en occupationszon med allt vad det innebär känns både fräscht och nytänkande. Det är inte lika wastland-dystopiskt som så många andra spel i höst vår utan mer en känsla av att det skulle kunna vara imorgon. Lyckas THQ ro ihop actiondelen lika bra som kontexten kan Homefront bli en av actiongenrens piggaste uppstickare framöver.

Halo Reach
Inskuffat i skymundan bland alla Kinect-titlar visade Halo Reach upp sig från sin allra roligaste sida när Microsoft hade Play Day för pressen. I Firefight-läget fick vi ta del av en liten, intensiv, men ack så rolig bana som tidigt visade att Halo fortfarande är en serie att räkna med. Mer avslappnat än Gears of Wars Hordläge, mer partyaction, men med kontroll och finess snarare än orättvis slamsskjutare. Xbox 360 har vid sidan av Kinect inte speciellt många starka exklusiva titlar i höst, men som Halo Reach ser ut nu kan det kommande rymdäventyret räcka ganska långt på egen hand.

Redaktionen på Skillpoint gillar spel. Sen gillar de att skriva om spel också. Vissa gillar även film. Men få gillar att få fyra fingrar avbitna av en jättestor dront med personlighetsklyvning. 10/13/2011 - 08:24
TTVs bild

Donkey Kong Country Returns :love:

Carefaces bild

"denna gång i regi av Burnout-gänget Criterion"
:love: AWESOME. <3

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.