Blizzcon 2010 dag 2

Artikel - PC - tis 26 oktober 2010, kl 09.58

Den andra dagen av Blizzcon har en tendens att vara lite mer lågmäld när det kommer till intressant och banbrytande information, men likt tidigare år bjöd även 2010 på en del intressanta insikter i arbetet borta hos Blizzard med World of Warcraft: Cataclysm, Diablo 3 och Starcraft 2. Och med en avslutning signerad Tenacious D kan den knappast klassas som direkt lågmält i övrigt.

Läs gärna sammanfattningen av den första dagen av Blizzcon 2010 här.

Diablo 3

I Diablo 3-väg bjöds det primärt på mycket frågor från fansen och svar på dessa, tyvärr är nivån som tidigare nämnt på dessa frågor extremt ojämn och dessvärre är det mångt fler lågvattenmärken än höjdpunkter. Under panelen betitlad Crafting Sanctuary gav utvecklarna en insikt i hur de tänkt och gjort när de har skapat mycket av den världen som vi kommer att spela i. En väldigt intressant aspekt som de har försökt förbättra i förhållande till Diablo 2 är hur handlingen i det tredje spelet berättas. Primärt så vill Blizzard gå ifrån kravet att behöva stå still och lyssna på personer berätta handling och istället låta den utspelas samtidigt som man dödar monster och hittar nya skatter och loot. Ett sätt som detta kommer fungera på är att personer som ger dig uppdrag, quests, kommer att delge en stor del av informationen samtidigt som de följer efter dig när du påbörjar att lösa vilket problem de nu kan våndas av.

Man trycker även på det faktum att det i Diablo 3 faktiskt finns mycket mer handling att hämta, men att den är mer valbar och spelaren själv väljer hur mycket de vill fokusera på att ta del av den. Detta sker bland annat i form av så kallade Lore books som finns utspridda i världen. Så fort du klickar på en sådan här bok kommer författaren av boken att börja läsa, via voice-over, från den samtidigt som du själv kan spela vidare. Så medan du kan fortsätta slakta demoner och andra från helvetet frammanade satyg får du bitar av handling och lore berättad för dig. Man nämner även att belägringar (siege), både via defensiven och som attackerande part, kommer att vara en stor del av handlingsberättandet genom sin episka och rättframma natur.

Efter en insikt i arbetet bakom hur de tar fram just en sådan här belägring från koncept till faktiskt spelande får vi ta del av en liten större insyn i hur crafting kommer att fungera. Crafting görs av så kallade Artisans som är Diablo 3s motsvarighet till vendors i Diablo 2. Det handlar alltså primärt om de du vänder dig till när du har oturen att inte få så mycket bra utrustning i dina äventyr nere i grottorna och kan då vända dig till dessa för att få utrustning tillverkad åt dig istället. Mystic (magiska föremål), Blacksmith (rustningar, vapen) och Jeweler (gems och smycken) är de tre olika som finns och precis likt dig kommer dessa att levla upp i takt med dina framsteg. Detta visualiseras i form av att deras karavan, som de har för att kunna följa med dig på din resa, fläskas ut och blir allt mer imponerande inte bara innehållsmässigt utan även visuellt.

Ytterligare information gavs även om gems som bara kommer att kunna fås i fem olika ranker från fiender men sedan kunna craftas via Jeweler och kombineras med varandra så att de kan komma upp i totalt rank 14. Under frågestunden efter kom även ett spörsmål om hur det kommer se ut med utrustning när man väljer att gå upp en svårighetsgrad där man i tidigare spel har varit tvungen att ta på sig sådant som ser väldigt spartanskt ut och slänga bort utrustning som ser väldigt snygg ut till förmån för bättre stats. Här stillas oron med att få veta att istället för de 6-8 ”nivåerna” av utrustning som fanns i Diablo 2 och som återanvändes på varje svårighetsgrad har Diablo 3 istället 18 nivåer som ökas hela tiden från de minst visuellt imponerande i början på normal till de allra mest episka i slutet av nightmare.

Starcraft 2
Under panelen dedikerad helt till Starcraft 2s flerspelarläge var, inte helt oväntat, balansfrågor det stora ämnet. Blizzard gick igenom en stor mängd verktyg och källor av information som de använder för att försöka få till den där gyllene perfekta balansen där alla raser är precis jämlika. En stor källa till detta är alla ni som spelar spelet och primärt de som också pratar om deras upplevelser på forumen, även om de poängterar att problemet med denna källa av information är att de som hörs mest också i en forummiljö är de som vinner diskussioner. Detta kompletteras med mer riktad feedback från eliten av spelarna som där Blizzard inte bara tar deras åsikter i åtanke utan även analyserar repriser från matcher de spelat. Detta sker även i turneringsmiljö där dock resultaten av en turnering har väldigt lite med utfallet av balanseringen att göra och istället handlar det även här om intern analys av matcherna hos utvecklarna.

Ett problem som Blizzard arbetar med nu och det som verkar vara det största i balansfrågan är fördelningen av vinster mellan Protoss och Terran. Statistik som Blizzard plockat fram från Battle.net visar på att genom att använda en algoritm som tar i åtanke matchmaking-systemet samt även olika ligor har man upptäckt att Protoss har en något för stor fördel (runt 55-60% av vinsterna) i alla ligor utom Diamond-ligan i Korea där det är precis tvärtom. Denna information försöker Blizzard nu att behandla och ta reda på var denna obalans ligger och varför det ser omvänt ut för de allra bästa spelarna i världen, spelare som dessutom har lämnat feedback som skiljer sig markant åt från spelare till spelare. En av sakerna som Blizzard upptäckt internt är att Terran verkar ha en fördel tidigt i spelet medan Protoss vinner oftare om matcherna drar ut längre på tiden, och arbetet är i full gång att försöka lokalisera exakt var problemen ligger och balansera så att matcherna mellan de två raserna är mer jämna över hela matchens gång.

I nyhetsväg dök inget direkt konkret upp under den efterföljande frågestunden men det gavs lite fingervisningar mot att marketplace-funktionen, där både Blizzard och spelare ska kunna sälja kartor och custom games, troligtvis inte dyker upp förrän i samband med nästa del i Starcraft 2-sagan Heart of the Swarm. Det är även först då vi kommer få se mer ingående information i poängskärmen efter matcherna. Något som bör dyka upp lite tidigare, men som visat sig vara svårare att implementera än man kanske tror, är stöd för helt unika keybinds. Förhoppningsvis får vi se det i en kommande patch inte alltför långt in i framtiden.

World of Warcraft
Två paneler som var väldigt givande och spännande att titta på, men som inte gör sig alls speciellt bra i text, är Cinematics och Art för World of Warcraft. Den mellansekvens som Worgens kommer se i sin startzon samt inloggningskärmen till Cataclysm visades dock upp i deras respektive paneler och bjöd båda på ögongodis. De två andra panelerna för dagan om World of Warcraft var helt dedikerade till frågor och svar vilket, likt tidigare, bjöd på varierad kvalitet.

Under Class Q&A fick vi, utöver ännu fler skämt om att ”nerfa paladins”, många många frågor som rörde siffror och balans mellan klasserna som i princip alla gavs det helt väntade svaret ”det är något vi arbetar med” eller ”vid 85 kommer det se bättre ut”. Vad vi dock fick veta av lite mer substans var att Hunters kommer få så kallade proc enchants i form av scopes till deras pilbågar, gevär eller armborst. Dessutom kommer Death Knight tanks att få en del förändringar i nästa patch 4.0.3 som släpps innan Cataclysm där bland annat rune strike kommer kunna användas när som helst så länge man är i blood presence och har tillräckligt med runic power. Dessutom kommer ens runor att fyllas upp snabbare med improved blood presence för att kompensera att en tank inte samlar på sig haste på gear.

Under den allmänna utfrågningen var kvaliteten på frågorna något högre men tyvärr skämtades några väsentliga frågor bort av Blizzard. Bland annat frågan om varför alla ledande kvinnliga karaktärer i spelet måste se ut ”som om de kommer från en Victoria Secrets-katalog” vilket mest ledde till skratt och frågan ”från vilken katalog vill du ha dem?” istället för att faktiskt behandla problemet med att nästan inga kvinnliga dvärgar, taurens, gnomes eller andra raser som inte är byggda som fotomodeller har några framträdande karaktärer i spelet. Lich Kings förmågor defile och infest efterfrågades som Death Knight-förmågor vilket fick det snabba svaret ”level 90 abilities right there”, men det är tveksamt om det faktiskt är något som är planerat. Fler saker som är bundna till ens konto, snarare än en specifik karaktär, var också något som önskades och svaret blev att de försöker arbeta in fler sådana saker men då primärt sådant som inte påverkar spelarens prestation utan snarare annat så som ens guild mount och några saker från det nya yrket archeology.

Dessutom fick vi veta, till några få spelares förtvivlan, att det vansinnigt tidskrävande achievementet Insane in the membrane inte kommer att gå att få längre i Cataclysm, men kanske kommer återvända framöver. Några nedstämda Alliance-spelare undrade också när Alliance skulle få ett krigsrop i stil med ”For the Horde” och hur Blizzard ser på obalansen i pvp-sammanhang på vissa servrar där Horde dominerar. Svaret att när en Alliance-spelare hör ”For the Horde” så ska de svara ”Have mercy” följdes faktiskt upp av några mer seriösa svar där Blizzard menar på att de vill få Alliance-spelare att bli mer stolta över sin sida av konflikten och att det är en långtgående process där det förhoppningsvis i längden kan leda till bättre fördelning mellan sidorna.

Den alltför länge efterlängtade dansstudion där man ska kunna komponera egna danser till sina karaktärer påpekades fortfarande vara under utveckling, och det ska tydligen vara något som animatörerna prioriterar så fort de har tid över och man har redan skapat ett antal nya danser. Så snart en tillräckligt stor mängd av dansrörelser finns i spelet så kommer dansstudion att släppas, men exakt när det blir är alltså omöjligt att förutspå.

När det är dags att knyta ihop säcken för Blizzcon 2010 så är det med en fullfjädrad konsert av Tenacious D som bjuder på mycket skratt och bra musik. Det är en episk avslutning på ett bra, men kanske aningen innehållsfattigt, Blizzcon och jag kan inte låta bli att sukta efter nästa år redan nu. Då är jag dock på plats istället för framför live-sändningen, det kan inget annat än möjligtvis ett plötsligt möte med liemannen förhindra!

farfarsparadoxen.se || ettglasjuice.se 10/12/2013 - 11:18
Doeds bild

Det är kul att dom har humor på Blizzard, men det vet vi redan och ibland krävs det lite seriositet, jag gillade inte alls svaret på victoria's secrets-frågan exempelvis och vart lite besviken när jag läste den. Annars håller jag med om att det var innehållsfattigt och lite tråkigt blizzcon i år, ska återgå till att läsa Arthas: Rise of the Lich King nu..

Snuffsiss bild

Jasså berg, då kanske vi stöts på där nästa år, för jag planerar nämligen också att vara där på plats nästa år då jag inte kunde i år. :D

Bra "dagbok" iaf. Själv tyckte jag om alla Q&A sessions, mest för att Metzen är så jävla rolig oftast, men också för att det är mycket man får reda på. :)

His name aint Socialwing.

Sebastian Magnussons bild

Aww, ingen Insane längre :(

Jag som faktiskt tänkt börja ta mig an den.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.