BORTGLÖMT! - Prisoner of Ice

Artikel - Multi - tors 13 november 2014, kl 09.20

I artikelserien Bortglömt! går vi på Skillpoint igenom spel som av ett eller annat skäl hamnat i skymundan eller har glömts bort. Spel som vi av olika anledningar anser förtjänar att lyftas fram i ljuset igen och hedras som spelhistoriska guldkorn.

Prisoner of Ice
Utgivningsår: 1995
Format: PC/Sega Saturn/Playstation
Utvecklare: Infogrames

Historik:
År 1993 släppte de franska utvecklarna Infogrames, som mest gjorde sig kända för äventyrsspel på den tiden, sitt första spel baserat på H.P. Lovecrafts Cthulhu-mythos, Shadow of the Comet. Spelet glömdes snabbt bort trots bra handling på grund av en del speltekniska brister, men det sådde fröet till vad som skulle komma att bli Prisoner of Ice. Även om Prisoner of Ice i sig inte var menad som direkt uppföljare så hade de båda några gemensamma nämnare. Främst ett fåtal nyckelkaraktärer och handlingen anknöt i viss mån till Shadow of the Comet. Men den mest uppenbara kopplingen var förstås att även detta spel utspelade sig i Lovecrafts ödesdigra och skräckfyllda värld.

Varför det glömdes bort:
Prisoner of Ice släpptes i en tid då äventyrsspelen dalade i popularitet, till förmån för de nya mer actionbetonade spelen på PC-marknaden. För övrigt var skräckspel i peka och klicka-miljö inte i hetaste ropet ändå och de som sökte den formen av upplevelser letade sig snarare till konsolerna och då kommande trendiga survival horror-spel som Resident Evil. Äventyrsspelsälskarna blickade framåt mot Tim Schafers kommande mästerverk Grim Fandango istället.

Varför spelet bör uppmärksammas:
Först och främst är det här en otroligt genomarbetad titel med kluriga och framför allt spännande pussel och klurigheter som borde frälsa. Handlingen gör Lovecrafts mythos stor rättvisa, och hela spelet genomsyras av en autentisk atmosfär och kärlek till såväl äventyrsspel som Lovecraft-historier. Mängden rena skräckupplevelser är få men tillräckligt läskiga med tanke på spelets format. Men den stora belöningen i spelet är verkligen den blytunga atmosfären samt den välgenomtänkta handlingen och karaktärerna. Ett måste för varje sant Lovecraft-fan.

Tidigare artiklar i serien:
Pokémon Colosseum
Descent to Undermountain
Steambot Chronicles
Anachronox
Deathtrap Dungeon
Empire of Steel
Master of Magic
An Elder Scrolls Legend: Battlespire

Inte nog med att ingenting är bra eller dåligt, om inte tänkandet gör det så; utan ingenting är någonting alls, förutom i den utsträckning tänkandet har gjort det. 10/01/2012 - 22:04
Eriks bild

Minns att jag verkligen gillade detta och Shadow of the Comet, spelade dock detta först. Läste recensionen i High Score och då hade det fått 5/5. Men att hitta ett PC-spel på den här tiden var inte det lättaste. Tror det slutade med att jag med en hög ihopsparade pengar tog mig till Söder i någon PC-affär vid Mariatorget som hade det.

256 färger äventyrs spel kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta då dom var en stor del av mina ungdomsår och då främst Lucasarts spelen, dessa två och Simon the Sorcerer.

Johan Eklunds bild

Själv hade jag aldrig glädjen att spela Shadow of the Comet när det begav sig. Simon the Sorcerer 1 & 2 har båda en varm plats i mitt hjärta också.

Thomass bild

Medan jag tycker att spelet faktiskt bör lyftas fram för sin atmosfär finner jag förklaringarna till att det "försvann" lite krystade och tagna ur luften. Prisoner of Ice slog inte när det släpptes men det hade väldigt lite att göra med genrens popularitet (den hade problem men hade inte dalat så värst mycket 1995) och desto mer att göra med förenklade kontroller, väldigt lite pusslande och att de som var i stort sett innebar trist trial and error). Prisoner of Ice har på sätt och vis sig själv att skylla, bland peka/klicka.-spelen hade det allt för många brister för att kunna mäta sig med de bästa; detta trots att det lyckades framkalla en helt fantastisk atmosfär.

Johan Eklunds bild

Du har helt klart rätt angående kontrollen. En aspekt jag borde tagit upp. Men trial and error-syndromen var ju ganska symptomatiska för de flesta äventyrsspelen dessvärre (om du frågar mig), och säkerligen en bidragande orsak till hela genrens bristande popularitet på sikt.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.