Civilization: Beyond Earth

Förtitt - PC - sön 5 oktober 2014, kl 15.58

Redan när det första av Sid Meiers Civilization-spel släpptes var det många som undrade vad som hände sedan, när man klarat spelet, byggt sitt rymdskepp och koloniserat andra planeter. När Meier lämnade MicroProse för att grunda Firaxis var det precis den frågan han ville besvara och resultatet blev kritikerrosade strategiliret Alpha Centauri. Att spelet då saknade ordet Civilization i titeln berodde på upphovsrättsliga problem. Men nu femton år senare åtgärdar Sid Meier och Firaxis det problemet och skapar den första oredntliga uppföljaren till Alpha Centauri.

Även om scifi-osande Civilization: Beyond Earth tar mycket från Alpha Centauri, precis som andra nyare Civilization-titlar, är det i det stora mest en andlig uppföljare än en bokstavlig sådan. Istället vill Firaxis att man ska se det som en direkt fortsättning på Civilization V mer än någonting annat. Beyond Earth lånar nämligen inte bara spelmotor med Civilization V utan även mycket av det grundläggande designer bakom spelet. Det gäller lika mycket tanken bakom spelets städer, deras framsteg likväl som själva strategin och det politiska systemet.

Men den stora skillnaden ligger utöver scifi-temat främst i att Beyond Earth erbjuder än större frihet i att skapa både sin egen rymdnation och spelprofil. Där man i tidigare Civilization-spel valt mellan redan existerande ledare med specifika förmågor och fördelar väljer man den här gången helt efter eget huvud och alternativen kommer vara många.

Vid spelets start väljer man först bakgrunden för den expedition som rest till den planet man ska befolka. Detaljer som vilken organisation som backa expeditionen, vilken typ av farkost de använde på sin resa genom galaxen och vad de tog med sig till den nya världen. Detaljer som gör det lätt att skräddarsy lika mycket spelupplevelse som den taktik man ämnar använda under spelets gång.

En stor skillnad blir dock i teknologin där den teknik man forskar fram blir unik, och man följer bara en teknisk utvecklingslinje, som dessutom är helt icke-linjär. Teknik kommer därför inte heller att kunna delas med andra sidor i spelet, vilket skapar helt andra förutsättningar både politisk som militärt. Firaxis lovar dessutom att det ska vara virtuellt omöjligt att låsa upp alla spelets teknologier i ett spelpass, vilket borde lova för större omspelbarhet.

Militärt erbjuder Beyond Earth en del nya och unika möjligheter, såsom att skicka upp satelliter i omloppsbana som ger viktiga fördelar, offensiva som defensiva. Satelliterna kan även användas i ekonomiskt syfte. De militära enheterna kan designas och rustas allt eftersom, för att skapa trupper som passar den egna spelstilen och tar tillvara de teknologier man forskat fram.

Politiskt kommer det att finnas tre ideologiska sidor man kan välja att tillhöra. The Supremacy som som värderar teknologiska framsteg högst, The Harmony som eftersträvar att leva i just harmoni med planeten och dess fördelar samt The Purity som lägger fokus på isolering från andra och starkt försvar.

Civilization: Beyond Earth beräknas släppas redan nu den 24:e oktober i år.

Inte nog med att ingenting är bra eller dåligt, om inte tänkandet gör det så; utan ingenting är någonting alls, förutom i den utsträckning tänkandet har gjort det. 10/01/2012 - 22:04

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.