Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: SELECT data, created, headers, expire, serialized FROM cache WHERE cid = 'variables' in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128

Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: UPDATE cache SET data = 'a:1211:{s:13:\"theme_default\";s:8:\"blogbuzz\";s:13:\"filter_html_1\";i:1;s:18:\"node_options_forum\";a:1:{i:0;s:6:\"status\";}s:18:\"drupal_private_key\";s:64:\"f21534a5ca14885846975f31b646084ff45701c2d5f18a72667b24c1488db285\";s:10:\"menu_masks\";a:35:{i:0;i:127;i:1;i:125;i:2;i:124;i:3;i:117;i:4;i:63;i:5;i:62;i:6;i:61;i:7;i:60;i:8;i:59;i:9;i:58;i:10;i:57;i:11;i:56;i:12;i:46;i:13;i:31;i:14;i:30;i:15;i:29;i:16;i:28;i:17;i:25;i:18;i:24;i:19;i:22;i:20;i:21;i:21;i:15;i:22;i:14;i:23;i:13;i:24;i:12;i:25;i:11;i:26;i:10;i:27;i:9;i:28;i:7;i:29;i:6;i:30;i:5;i:31;i:4;i:32;i:3;i:33;i:2;i:34;i:1;}s:12:\"install_task\";s:4:\"done\";s:13:\"menu_expanded\";a:1:{i:0;s:13:\"primary-links\";}s:16:\"language_default\";O:8:\"stdClass\":11:{s:8:\"language\";s:2: in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128
 Dubbel finansiering för Double Fine | Skillpoint.se

Dubbel finansiering för Double Fine

Krönika - Multi - fre 10 februari 2012, kl 10.12

Just nu går det en löpeld genom internet kring Tim Schafers och Double Fines crowdfundade äventyrsspel. Den allmänna uppfattningen verkar vara antingen "Holy shit - Tim Schafer is awesome!" alternativt "Holy shit - the internet is awesome!" men det är någonstans i skärningspunkten mellan dessa som det verkliga "holy shit"-budskapet kryper fram.

Faktum är att Tim Schafer själv framför denna smått missade revolution framåt slutet av sin utannonsering.

If the Double Fine Kickstarter Adventure is a success, it could open the doors for all sorts of new funding possibilities, and all kinds of new games that could never happen in the old system. So basically I’m just talking about changing the entire world forever for the better. And getting a game out of it.

Den gamla modellen.
Spelindustrin är ännu ung, och har förändrats enormt under de senaste decennierna. Faktum är att det inte är fasansfullt många år sedan det förvandlats från en bransch till just en industri, med påtagliga ROI och mätbara framgångar. På ena sidan av den ekvationen står som bekant Bobby Kotick. På den andra står nu, lite från ingenstans, Tim Schafer. I skrivande stund har hans projekt samlat ihop över en miljon dollar och vid det laget den här texten har publicerats lär det ha ökat med en ansenlig summa.

Är det tillräckligt för att finansiera en trippel-a-titel? Inte på långa vägar! Det räcker inte ens för att täcka utvecklingen av de flesta nedladdningsbara spel. Men det är ett fasansfullt starkt förtroendebevis. I världens största spelmarknad USA så innebär förbokningar av spel något som ännu inte slagit rot här i Sverige, nämligen att man betalar en femtilapp eller så redan i förväg. Detta är primärt inte för att Gamestop ska tjäna räntepengar - vilket de visserligen gör i drivor - utan framförallt för att butikerna ska kunna bedöma intresset för ett spel. Har du lagt dina pengar på spelet långt innan det ens släppts är oddsen ganska goda att du kommer fullfölja köpet, vilket ger försäljarna en god föraning om hur många exemplar de ska beställa in.

Den nya modellen?
Double Fines projekt tar bara detta till ytterligare en nivå, och istället för att berätta för butiken vilka spel som redan är under utveckling de bör satsa på så avslöjar det för förläggaren vart de bör rikta sin enorma plånbok. Det är nog det närmaste denna sidan om Valve som vi lär komma en fusion av den mytiska oberoende garageutvecklaren och dagens storproduktioner. I en allt mer ansluten och global värld så är detta en riktning som lär skjuta i höjden.

Molnet i denna silverkant är förstås att man redan måste vara populär för att komma igång. Istället för att blidka kulramskåta räknenissar måste man flörta med den flyktiga internetkulturen. Ständigt rolige och charmige underdogen Tim Schafer får lätt miljoner på en dag, trots att hans senaste halvdussin spel bara mött måttlig kritisk framgång. En okänd talang med en ny idé kommer inte ha en chans att göra samma sak.

På många sätt påminner det om den disintermediation som redan hänt med musikindustrin, där skivbolagen - nu när själva distributionen är en barnlek - framförallt fyller en roll som marknadsföringsverktyg för kommande artister, medan redan kända giganter som Radiohead kan släppa sin musik helt gratis när de mer hängiva fansen ändå betalar många gånger butiksvärdet. Man tjänar in på gungorna vad man förlorat på karusellen, som de numera vardagliga indiebundlarna redan insett.

Framtidens spelförläggare?
Jämförelsen med musikbranschen haltar dock när man ser till spelutvecklingens skriande kostnadsökning. Det går att spela in en skiva utan att sätta Volvon i pant men ett spel kräver fruktansvärt mycket mer pengar innan det kan se dagens ljus, och det är här förläggarna kommer in och agerar banker. De investerar helt enkelt en del av sina pengar i något de tror kommer ge större utdelning framöver. Fan-finansiering kan i så fall mer liknas vid änglainvestering där man går in med en mindre summa väldigt tidigt i processen utan att veta om spelet kommer att bli bra eller egentligen ens klart. Utdelningen är också en helt annan för individen som bidrar än för förläggaren. Den ena kan hoppas på ett bra spel, medan den andra står att få konkreta pengar i handen. Risken som är inneboende i varje investering skiftas till viss del från förläggare och utvecklare till kunden, medan den rent monetära belöningen ligger orörd. Det är ett mer känslomässigt beslut att ge Tim Schafer pengar för ett få ett nytt Grim Fandango och huruvida det är en bra eller dålig deal är det nog upp till var och en att grubbla på.

Kontentan är (som vanligt) som Tim Schafer säger. Världen förändras. Frågan är om vår trots allt i grunden digitala industri är bättre anpassad att hänga med i förändringen än våra kusiner inom musiken och filmen.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30
Gustav Granlunds bild

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.