Elder Scrolls är härmed Online

Artikel - PC - fre 4 april 2014, kl 17.44

Idag släpps Elder Scrolls Online till mångas stora förväntan och glädje. Själv har jag haft nöjet att bekanta mig med spelet ett par gånger redan, under olika beta-helger och nu under Early Access-perioden som just löpt ut. Egentligen har vi nu från distributörens sida grönt ljus från utgivaren att slänga upp en fet recension. Men de som följt mina skriverier kring onlinerollspel förut, dels på gamla Gameplayer.se eller den nu nedlagda bloggen MMOnly.se, vet att jag har ganska starka känslor kring det där med att släppa recensioner med intryck från ett spel i beta-fas. Helst bör man vänta tills en månad har passerat.

En stolt Imperial och en titt på gränssnittet från karaktärsskapandet.
Skälen till dessa är många. Rent kortfattat kan man sammanfatta de viktigaste argumenten i tre punkter. Dels så är det en helt annorlunda upplevelse att spela en beta och att spela skarp kod, av ett flertal anledningar. Utvecklarna brukar alltid slänga in en drös sista-sekunden ändringar och den stora skillnaden i mängden spelare under den första månaden skapar en helt annan dynamik i spelet än vad man kan uppleva under betatesterna. Stockholm är inte samma stad med bara en tiondel av sin egentliga befolkning, för att göra en parallell till vår egen verklighet.

Sen så är den första perioden innan och när spelet släpps aldrig problemfri. Skulle jag betygsätta ett spel utifrån upplevelser från innan och kring spelsläppen på ett mmo skulle betygen oftast bli rätt låga. Betor har sina problem. Men samtidigt kan jag inte anta att utvecklarna kommer fixa många av de allvarliga problemen ens de första månaderna efter ett spel släpps. Sist men absolut inte minst är onlinerollspel föränderliga till naturen, vilket gör det svårt att ge ett omdöme idag som representerar spelet om ett år.

Min mörkalvhäxa.
Det sagt så kommer jag att försöka ha klar en regelrätt recension i slutet av nästa vecka för att stilla ert läsbehov. Men för att kompensera problemen kring att recensera sådana här spel lite tänkte jag också göra en liten bloggserie i artikelformat om mina upplevelser. Det här är det första, och fler kommer det förhoppningsvis bli med jämna mellanrum. Sen så hoppas jag kunna spela in en fin liten podcast med Lars Jensen tids nog.

Så hur har mina intryck varit såhär långt? I överlag positivt faktiskt. I min mening känns det som att Bethesda hittat en hyfsat bra balans mellan den typ av gameplay vi förväntar oss i ett Elder Scrolls-spel och den gameplay som är standard inom onlinerollspel av idag. Det borde göra att spelare ur flera olika läger alla kan känna sig hemma i spelvärlden.

En skogsalv. Fascineras alltid över hur alver har skägg i Elder Scrolls.
Karaktärsskapandet är rätt givande och flexibelt trots att utbudet på klasser inte är så brett. Men möjligheten att skräddarsy karaktärerna efter behov är någonting man gör senare i spelet hursomhelst. När jag spelade betan testade jag på det mesta, och blev lite småkär i att spela som Breton och Sorcerer. Nu i den skarpa versionen fick jag möjligheten att testa spela Imperials, vilket jag inte kunde under betan. Trots det föll valet på att spela en mörkalv, fast i samma allians som Bretons istället. En möjlighet de som köpt Imperial-utgåvan av spelet får. Övriga spelare får tyvärr begränsa sig till de tre raser varje allians erbjuder.

Staden Daggerfall en tidig förmiddag.
Beta-veckorna hade en hel del buggar som jag hade förväntat mig skulle vara borta till Early Access i alla fall. De flesta var det, men inte alla. Flera quests, även i startzonerna, hade problem. I Daggerfall där jag spelade först kraschade några questkedjor dagligen, framför allt de som var beroende av att monster eller objekt skulle spawna i specifika intervall. Det kändes som ett ganska pinsamt problem att inte ha fixat till lanseringen. Dock så verkade de åtgärda några sådana buggar i sista sekund igår. Förhoppningsvis slipper nya spelare dessa.

Men, jag ska avrunda det här inlägget här, då jag kommer att bli mer ingående vid senare tillfälle. Just nu får ni nöja er med att jag ger tummen upp rent generellt och lovar en ärlig recension så snart som mitt samvete tillåter.

Inte nog med att ingenting är bra eller dåligt, om inte tänkandet gör det så; utan ingenting är någonting alls, förutom i den utsträckning tänkandet har gjort det. 10/01/2012 - 22:04
Zatoishwans bild

Just questkedjorna som kraschar känns rätt illa faktiskt.
För 5-10 år sedan var nästan alla mmo:er halvtrasiga då de slog upp portarna.
De senaste åren har det för all del ofta varit vissa problem, främst pga den enorma lasten vid lansering, men ESO har känts mer trasig än de flesta andra som lanserats senaste två åren.
Sedan är jag lite förvånad hur de gödslat med stora namn för röstskådisar, det måste kostat multum. Och lite störande att inom loppet av några minuter höra femshep, jowan, Dumbledore, John Cleese M fl

Johan Eklunds bild

Visst känns det lite beklämmande, speciellt när det i övrigt är ett så lovande spel. Håller tummarna att det inte går samma öde till mötes som t.ex Age of Conan. Nog för att det spelet lever och frodas än idag, men de tappade nästan 90% av sina spelare på två månader, vilket är rätt mycket då det sålde över miljonen.

Till Bethesdas försvar kan man ju hävda att det här är deras första mmo-projekt. Men Old Republic var Biowares första, kanske någon protesterar nu, och hade en rätt bra release ändå. Men det är inte riktigt sant. Bioware ägs av EA och EA har faktiskt enorm erfarenhet av att lansera onlinerollspel. Med många misslyckanden bakom sig visste de nog precis vad de skulle undvika inför lanseringen av Old Republic och gav sannolikt Bioware den tid de behövde där.

Så egentligen ska man kanske vara överraskad över att det inte är mer buggar i Elder Scrolls Online än vad det är. Men nog hade de behövt åtminstone en månad till eller två av finslipning egentligen.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.