Final Fantasy Type-0 HD

Hands-on - Xbox One - tis 21 oktober 2014, kl 07.55

Visst kan berättelserna i Square Enix spel bli ganska snurriga, men sagan bakom Final Fantasy Type-0 HD är nog än rörigare. Först hette det Final Fantasy Agito XIII och var till mobiltelefoner, sen bytte det plattform till PSP och namn till Type-0. Samtidigt släpps ett ytterligare spel som heter Final Fantasy Agito till mobiltelefoner, och sen konverteras det till Vita. Och så här fyra år senare kommer alltså Type-0 till Xbox One och Playstation 4. Och i denna form även till väst, vilket förstås gör det hela betydligt mer intressant.

Och det är ingen direkt skraltig konvertering. Presentationsmässigt finns det få spår av att det ursprungligen var ett PSP-spel. Grafiken är knivskarp och allt är sådär storvulet och bombastiskt som vi har vant oss vid att ett Final Fantasy-spel ska vara. Det ser helt enkelt läckert ut. Som börjar bli mer och mer brukligt inom genren så rör det sig om realtidsstrider, och allt äger rum på samma spelplan utan separata stridsskärmar. I det demo jag fick spela styr man en grupp om tre studenter men till skillnad från när jag gick i plugget är det mindre matteprov och mer blixtrande snabbt monsterslaktande. Kanske gick jag fel program?

Oavsett vilket så har alla tre markant olika spelstilar och man både kan och bör växla spelbar karaktär frekvent beroende på om exempelvis en kedjepiska eller dubbeldolkar lämpar sig bäst just för stunden. Och fiendeformationerna gör sitt för att uppmuntra flexibilitet genom en ständig variation av olika sorters opponenter. Lite oväntat fastnade jag mest för den unge pojkvaskern som använde spelkort som vapen, dödliga på håll och klart nödvändiga för att fördriva dötid under håltimmar.

Det mesta flöt på bra för mig trots att jag förstår japanska på ungefär en treårings nivå, men periodvis så kom den klassiska gamla spelfienden kameran och bråkade. Det var inte alltid helt enkelt att välja mål, framförallt under ett parti där fienderna gömde sig längst upp på borgmurar. Jag får hoppas att detta var ett olyckligt undantag, för i övrigt så kändes de frenetiska fajterna smidiga och tillfredsställande.

Hela skolgrejen ger mig - förutom skoluniformer att dö för - lite vibbar av sorgligt underskattade Final Fantasy VIII. Utöver de allra ytligaste intryck så erbjöd inte demot mycket i storyväg, men det lilla man kunde utröna om karaktärer och handling tilltalade mig. I en tid då fläskiga j-rpg allt oftare lyser med sin frånvaro här i väst så kommer Final Fantasy Type-0 HD som en färgsprakande överraskning Allt jag spelat tyder på att detta är något att se fram emot i mars nästa år.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.