Game Over för Japan

Krönika - Multi - tis 3 mars 2015, kl 08.40

Hej då Japan. I många år har ni gjort många av mina mest älskade spel någonsin. Det är tragiskt att det är slut med det nu. Det är en utveckling som pågått ett tag men häromveckan dog Tri-ace, min favoritutvecklare av japanska rollspel, och det blev uppvaknandet som gör att jag nu på allvar måste se sanningen i vitögat. Japansk spelutveckling som vi känner den är med ett fåtal undantag över.

Bor du i Japan, kan japanska, gillar att spela på mobilen och föredrar free to play? Då går du en ljus framtid till mötes. Annars är det tack och god natt. Tror du mig inte? Jag tycker att vi går igenom de stora japanska spelutgivarna och ser vad de har på gång.

Capcom
Capcom är ett av de spelföretag som klarat övergången bäst. Monster Hunter är en osannolik framgång i Japan och vill du spela japanska spel är det bäst att du lär dig gilla det för det lär vara en av få pålitliga serier framöver. Även Sengoku Basara går det riktigt bra för, men den serien har vi inte sett utanför Japan på ett halvt decennium. Annars är Capcom nästan en andrapartsutvecklare för Sony vid det här laget. Street Fighter V blev endast av med hjälp av Sony-pengar och detsamma gäller de andra två Capcom-spelen vi möjligen kan förvänta oss att se här i väst, Deep Down och Dragon’s Dogma Online. Bägge dessa är också mikrotransaktionsdrivna free to play-spel som är den rådande trenden i Japan nu.

Konami (inklusive Hudson)
Den andra av de klassiska tredjepartsgiganterna då? Det är om möjligt ännu värre ställt med Konami. Inget ont om Pro Evolution Soccer - som man får gissa får en framtida utgåva - men så värst typiskt japanskt är det inte. Konamis speldivision är i övrigt i princip bara Kojima Productions, och det krävs ett namn i stil med Hideo Kojima för att få göra ett riktigt AAA-spel. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain är på gång, och därefter sannolikt Silent Hills. Själva moderbolaget Konami har istället riktat in sig på sin lukrativa kedja med gym (inte ett skämt).

Square Enix (inklusive Taito)
När man sitter och hoppas att någon annan vill göra spel av ens varumärken istället för att göra det själv så sitter man nog inte så stabilt till. Square Enix VD Yosuke Matsuda pekar själv ut två viktiga inriktningar för 2015 - free to play och mobilspel. Han glömde i och för sig den viktigaste biten, “trolla Final Fantasy VII-fans”, men det kanske är underförstått vid det här laget. Annars är det två Final Fantasy-spel som är det enda som är på gång. Type-0 HD släpps nu om några veckor och Final Fantasy XV verkar till sist närma sig någon form av verklighet. Kingdom Hearts III är i teorin också på gång, men med mannen som försökt ratta Final Fantasy XV i tio år (!) bakom rodret ligger det nog inte jättenära till hands. I övrigt: en väldig mängd mobiltitlar, de flesta free-to-play. Vissa kommer till och med utanför Japan.

Sony
Sonys egna utbud är skralt. Visst har de en hel del fina titlar, men de utvecklas i väst. Från Sonys japanska division kommer Gravity Rush 2. Klart slut. Och kom inte här och kom med The Last Guardian!

Nintendo
Även om det går dåligt för Wii U så har Nintendo i särklass bäst utbud. Kanske just för att det går dåligt, när inte så många andra vill göra spel så är det upp till Nintendos egna excellenta utvecklingsdivisioner att plocka upp stafettpinnen. Zelda, Star Fox, Splatoon, Xenoblade med flera lyser alla upp horisonten. Men Nintendospel är ändå alltid Nintendospel. Inget ont med det, de är ofta fantastiska, men man blir trött på oxfilé också om det är allt man får varje dag.

Bandai Namco
Man kan lita på att Bandai Namco fortsätter släppa diverse anime-spel. Men även därutöver ser det ganska okej ut, med Tales of Zestiria, Tekken 7 och Pokkén Tournament på ingång. Och förstås Rise of Incarnates som fyller free to play-kvoten.

Sega (inklusive Atlus)
Sega är återigen det stora sorgebarnet. För tre år sedan omstrukturerade de för att fokusera mer på digitala spel, och sina framgångsrika västerländska pc-titlar som Total War. Efter att ha fortsatt blöda pengar gjorde de nyss ungefär samma sak igen, fokus framöver ska ligga på mobilspel och onlinespel. Man får dock kanske utgå från att Atlus utgör ett undantag, och vi får hoppas att kommande Persona 5 blir en tillräckligt stark storsäljare för att de ska få fortsätta med vad de gör bäst.

Så det är vad vi har att se fram emot ifrån Japans stora spelförläggare och det sprudlar inte direkt av liv. Bland de mindre utvecklarna finns det vissa som det fortfarande går ganska bra för just nu, Platinum Games har ju till exempel tagit över Treasures gamla roll som skapare av prestigespel åt konsoltillverkare medan From Softwares Dark Souls och Bloodborne lyckats väcka intresse även hos västerländska spelare som få andra av deras landskamrater lyckats med.

För tre år sedan skrev jag en krönika om att Japan fortfarande ledde utvecklingen inom spelmediet. Tyvärr tror jag det fortfarande stämmer. Den snabba expansion av mobilspel och free-to-play som helt urholkat Japans traditionella spelmarknad är bara en föregångare till vad som kommer hända med spelvärlden i stort. Vi har sett liknande tendenser här i väst ett tag redan, men som vanligt ligger Japan steget före. Olyckligtvis, i det här fallet. Men ni får ursäkta mig, nu ska jag Ebaya hem ett exemplar av Radiata Stories till Playstation 2 och gråta mig till sömns.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30
AndiOnes bild

Sony samarbetar ju med FromSoftware som utan tvekan är det intresantaste Japanska spelbolaget de senaste åren. Nu med kommande Bloodborne!

Zatoishwans bild

Hmm, ja läget i Japan är inte direkt lysande, men själv har jag inte gett upp hoppet än.

Själv är jag extremt pepp på Persona 5, lite orolig för att det fortfarande inte finns releasedatum för Europa
Bloodborne blir säkert bra. Inte riktigt min kopp te men kul för de som gillar souls-spelen.
Om man kan tänka sig MMO så är FF XIV:ARR riktigt bra. Sjuka mängder fanservice, referenser till samtliga numrerade spel i FF-serien.
På Vita kommer ganska mycket intressant, dock smalare och till en mindre publik, typ Compile Heart spelen m.m.

...men det finns en enorm skatt av gamla japanska spel som kan spelas om. Eller som i mitt fall, spela för första gången.
Jag håller precis på att spela Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga och upplever att det har åldrats med värdighet (ps2-spel)

Sebastian Magnussons bild

AndiOne skrev:
Sony samarbetar ju med FromSoftware som utan tvekan är det intresantaste Japanska spelbolaget de senaste åren. Nu med kommande Bloodborne!

Japp, From Software är ett av de glada undantag jag pekar ut lite längre ned i texten. Till Sonys credit så betalar de ju också för en hel del av Capcoms spel.

Zatoishwan skrev:
Hmm, ja läget i Japan är inte direkt lysande, men själv har jag inte gett upp hoppet än.

Jag höll ut så länge Tri-ace gjorde det, men det var höstrået som knäckte kamelens rygg.

Zatoishwan skrev:
...men det finns en enorm skatt av gamla japanska spel som kan spelas om. Eller som i mitt fall, spela för första gången.

Det är det fina i kråksången. Framförallt till PS2 finns det ju ett helt galet utbud som man aldrig hunnit ta itu med.

Zatoishwan skrev:
Jag håller precis på att spela Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga och upplever att det har åldrats med värdighet (ps2-spel)

Ja, det är ballt. Även om jag också älskar Persona-spelen tycker jag det är lite synd att det gått så bra för dem så att alla andra MegaTen-titlar skyfflats undan. Fast det kanske var oundvikligt ändå.

Zatoishwans bild

...och idag fick vi veta att Tri-ace utvecklar Star Ocean 5 åt Square Enix
Hoppet om Japan lever trots allt

Sebastian Magnussons bild

Zatoishwan skrev:
...och idag fick vi veta att Tri-ace utvecklar Star Ocean 5 åt Square Enix
Hoppet om Japan lever trots allt

Haha, ja jag såg det. Trots att det undergräver min premiss är jag sprudlande glad!

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.