Guild Wars 2

Förtitt - PC - tis 1 februari 2011, kl 09.01

Mångsidighet är nyckelordet när ArenaNet utvecklar uppföljaren till Guild Wars - ett av de få spel som faktiskt lyckades stå emot World of Warcrafts hänsynslösa erövring av MMO-marknaden. Med Guild Wars 2 hoppas man kunna bryta sig loss från de traditionella rollspelsrollerna genom att låta spelaren själv bestämma över sin karaktärs förmågor. Det viktiga är inte vad man spelar, utan hur man spelar.

Guild Wars 2 utspelar sig 250 år efter det första spelet i Tyria, den värld som först introducerades i expansionen Prophecies. Världen har gått in i en ny era och maskiner och gevär spelar nu en stor roll. Av någon anledning har fem sovande drakar vaknat till liv och börjat sprida korruption och allmän misär bland kontinentens invånare, och det blir upp till spelaren att föra samman de olika raserna för att tillsammans bekämpa drakarna.

En av sakerna som gjorde att Guild Wars stod ut bland MMO-spelen – utöver det faktum att det, likt uppföljaren saknar månadsavgift – var dess klassystem som tillät spelaren att kombinera två olika klassers förmågor. Detta har slopats helt i Guild Wars 2. Istället har man gjort så att alla klasser i princip kan göra allting, vilket först kan låta lite konstigt, men det finns en poäng med. Istället för att låsa spelaren till en viss roll utifrån sin klass, till exempel helare, låter man han eller henne själv anpassa sin spelstil efter vad situationen kräver. På det här sättet vill man ge en mer mångsidig spelupplevelse där spelarens spelstil är vad som skiljer en från andra, inte ens klass. Som sagt, det viktiga är inte vad man spelar, utan hur man spelar.

Detta betyder dock inte att de åtta olika klasserna inte skiljer sig från varandra. Var och en är specialiserade på olika typer av fiender och uppgifter i en grupp, så det lönar sig att ha en varierad uppsättning gruppmedlemmar, men det är inte ett måste, för det finns alltid olika sätt att lösa en situation på. Är man ett gäng kompisar som alla vill spela som elementalister eller krigare är det fullt möjligt, det gäller bara att anpassa sin utrustning och förmågor efter situationen. På det här sättet ska man inte behöva känna sig tvungen att spela som en viss klass bara för att den behövs, eller spendera timmar på att försöka hitta en helare till sin grupp. ArenaNet hoppas att detta ska göra Guild Wars 2 till en betydligt mer dynamisk spelupplevelse än vad MMO-spel vanligtvis brukar vara.

Bland de övriga nyheterna finns undervattensvärldar, dynamiska händelser i spelvärlden som alla spelare kan delta i, och mer dynamiska strider där överraskningar i form av nya fiender kan dyka upp utan förvarning. Allt som allt ser Guild Wars 2 ut att kunna bli ett väldigt intressant tillskott i den annars ganska uttjatade MMO-genren. Om man lyckas ro i land den oortodoxa synen på rollspelsklasserna får vi förhoppningsvis veta någon gång under andra halvan av året.

Doeds bild

Jag gillade verkligen aldrig Guild Wars hur mycket jag än försökte, men har följt utvecklingen av Guild Wars 2 rätt länge nu och på pappret ser det riktigt jävla bra ut. Kan bli ett roligt MMO-år detta med Rift på gång som är rätt så skoj, och om vi även får se Tera, SWTOR och GW2 i år blir det trångt med roliga MMORPG-titlar, någon som knapp existerade alls förra året.

Mathias Novaks bild

Doed skrev:
Jag gillade verkligen aldrig Guild Wars hur mycket jag än försökte

Samma här, men är det något MMO som jag tror kan slå stort i år så är det GW2.

Är dock mest pepp på Tera.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.