Intervju med Olivier Ged om Assassin's Creed Unity

Intervju - Multi - fre 7 november 2014, kl 11.44

Den franska revolutionen är kanske den mest kittlande scenen för ett Assassin’s Creed-spel hittills. Giljotiner, upplopp och skräckvälde utgör ju en eminent fond för seriens särpräglade spelstil. Men hur har man tänkt när man förlagt Assassin’s Creed Unity till revolutionens Paris, och vad kan vi vänta oss av det första spelet i serien till den nya konsolgenerationen? Vi har snackat med Olivier Ged, production manager på Ubisoft Montreal, för att ta reda på just detta.

Hej, vi har precis passat på att pröva lite av ditt spel på mässgolvet.

Tyckte ni om det?

Jodå, jag dog en hel del, men det är ju inte helt ovanligt för mig i Assassin's Creed.

Ja, vi har tagit en lite annorlunda inriktning där än tidigare. Assassin's Creed Unity är i och för sig ännu ett Assassin's Creed, men det är det första på den nya generationens konsoler så vi tog tillfället i akt att bygga om delar i spelet från grunden. En av dem var just att göra striderna mycket svårare. Tanken är att vi vill uppmuntra stealth-biten och få folk att spela mer försiktigt, men även göra det lättare att återgå till stealth-läge. Det är svårt att greppa alla finesser på en kort spelsession men allt eftersom börjar man vänja sig vid sina rökbomber och liknande verktyg. När du kommer i strid så är det för att du misslyckats med att smyga. Du har försökt slinka fram men det gick inte så bra, och vips så är du i strid. Tre fiender kanske du kan hantera men råkar du springa in i fem fiender så är det dags att försöka slå till reträtt. Vi har tänkt om vad gäller mycket i Assassin's Creed, och detta är en del av det. En annan faktor är att vi för första gången behöver ta hänsyn till coop. Du kan spela med dina vänner och det blir också en del av ekvationen, tillsammans kan ni ta er an betydligt fler fiender samtidigt. Och spelar ni smart kanske en av er kan dra åt sig uppmärksamheten medan de andra smyger fram och knivar fienderna i ryggen, då blir ni riktigt farliga. Så det är mycket som är nytt, och jag tror det kommer bli en riktigt häftig upplevelse.

Som du nyss påpekade släpps det ju bara till de nya konsolerna, och jag utgår från att det öppnat dörren för en hel del som inte var möjligt tidigare?

Ja, det är både en välsignelse och en förbannelse. Vi kan göra nästan vad som helst, med helt enastående grafik. Vårt grafik-team var eld och lågor över alla nya renderingsfunktioner och belysningsmodeller men sen gäller det att lyckas leverera på all den potentialen också. Vårt nivådesignteam ville gärna ta sig an Paris, och nu går det att göra sömlöst helt utan laddningstider. Det hade aldrig varit möjligt på den föregående konsolgenerationen. Så nu gör vi helt plötsligt väldigt mycket fler interiörer, det handlar inte bara om att klättra på utsidan av hus längre. Innovation är kärnan i vår industri, när ny teknik dyker upp så måste vi utmana oss själva att göra något annorlunda och nytt.

Du vet, i slutet av en process är det lätt att förstå alla beslut som ledde fram till det, men när man är i mitten av arbetet vet man aldrig om en idé är bra eller dålig. Som att strunta i Playstation 3 och Xbox 360, det visade sig vara en riktigt bra idé eftersom slutresultatet blev så mycket mer fantastiskt. Jag var i Paris för några veckor sedan och insåg att - oj, det ser verkligen ut som mitt spel. Det är en av de bästa delarna av Assassin's Creed Unity, hur verklighetstroget det faktiskt ser ut. Som ni vet är vi historiefanatiker, vi älskar historia, både vad folk gjorde på den tiden men också det rent visuella. Stadens arkitektur är viktig för oss. Så vi tog väldigt mycket foton, vi ville verkligen reproducera Paris så troget som det alls var möjligt.

Revolutionens Paris är ju en fantastisk tidsålder, men hur skiljer sig själva staden Paris från exempelvis Rom eller Jerusalem rent spelmässigt? Influerar stadens karaktär hur spelet byggs?

När vi säger franska revolutionen tänker alla omedelbart på upplopp och inbördeskrig. Och det är med i spelet, men spelet handlar också om andra sorters revolutioner. Den vetenskapliga revolutionen till exempel, du kommer att träffa på personer som Antoine Lavoisier och Thomas Paine som ledde en form av intellektuell revolution. Och i vissa områden av Paris finns det fortfarande aristokrater som tror att revolutionen kommer att blåsa över, så de fortsätter med tebjudningar och sånt som om allt fortfarande vore normalt. Så vi utforskar olika aspekter av den eran, och inte bara inbördeskriget. Själva staden är helt enorm, när det begav sig var det en av världens största städer med många stora landmärken och mäktiga byggnader som du vill utforska och upptäcka, vad användes dessa för för tvåhundra år sedan? Paris är inte så väldigt annorlunda från exempelvis Jerusalem, men det har ändå sin egen karaktär och väcker sina egna frågor.

Så hur kom ni fram till franska revolutionen, är det något ni har velat göra länge?

Det är aldrig enkelt att välja vilken historisk period vi ska fokusera på härnäst. Vi debatterar fram och tillbaka i veckor och månader om vad för sorts berättelse vi vill skildra, var och när den ska utspela sig. Till slut blev det Paris. Och Paris är viktigt för Ubisoft, det är ju ett franskt företag. Så vad gör vi med Paris? Den franska revolutionen är ett givet svar. Det är en monumental händelse i världshistorien. Det är jätteintressant att hitta de ögonblick i historien när allt förändrades. Från en värld till en annan på tjugo år. Det är brutalt, men också otroligt spännande. Ta Assassin's Creed Black Flag till exempel, det är också en era där folk förändrade världen. Piratlivet handlade mycket om grymhet, men också om frihet, och vi utforskar den aspekten. Den amerikanska revolutionen som vi tog oss an i Assassin's Creed III är också en monumental händelse i den delen av världen. Så vi gillar de perioder när allt vänds upp och ned på bara några år eller månader. Så på så vis var franska revolutionen ett naturligt val. Men det finns oändliga möjligheter, varje hörn av världen har sin egen berättelse att förtälja.

Hur långt in i revolutionen fortgår spelet, avhandlar det bara de inledande dagarna eller fortsätter det längre?

Spelet tar avstamp i revolutionen, men själva berättelsen handlar om huvudpersonen Arno. Det är ett levnadsöde, vi följer honom från ung ålder ända in i vuxenlivet. Den franska revolutionen startade som du vet med stora händelser som stormingen av Bastiljen, men när Robespierre tog makten blev det en väldigt mörk era full av fruktan och död. Så vi utforskar alla aspekterna av franska revolutionen, det sträcker sig över 20 år.

Nu när ni släppt de gamla konsolerna har ni ju processorkraft att gödsla med, men det måste väl fortfarande finnas begränsningar? Eller är de bara rent arbetskraftsmässiga begränsningar? Assassin’s Creed-teamen har ju redan tidigare varit tämligen enorma.

Den första och största begränsningen är tid, vi måste faktiskt lyckas leverera spelet inom en rimlig tid. Det kanske är för att jag har en chefsroll som jag har den synen, men när jag pratar med mina tekniker så säger de alltid ja till allt. Vi kan göra verklighet av nästan vilken galen idé som helst. Men inte på bara några månader. Så tidsfaktorn är avgörande. Därtill kommer också att vi jobbar med helt ny teknologi. Jag jämför gärna Unity med det första Assassin's Creed, vi står inför samma sorts beslut, det är mycket som är okänt och osäkert. Ta spelmotorn till exempel, som vi bygger själva. I vilken ända ska vi börja? Renderingen? Ljusmodellen? Eller lite av varje? Onlinefunktionaliteten spelar också en stor roll, köper du ett spel idag så förväntar du dig att kunna spela med dina vänner. Så vi behövde skriva om stora delar av koden så att allt fungerar även om du och jag spelar i samma värld, vi hade många replikeringsproblem att lösa. Min konsol behöver veta precis var du är i varje ögonblick, och även alla de ickespelbara karaktärerna. Allt måste hänga samman, så vi behövde bygga in stöd för det från grunden och upp. Så med allt detta så är tid den stora begränsningen, ibland får vi bestämma oss för att något inte är görbart inom en rimlig tid och återkomma till det senare.

Ja, det kanske är deprimerande för dig att blicka framåt till nästa spel i serien nu när ni äntligen är nästan klara med Unity, men jag antar att det finns en stabil grund att bygga vidare på nu?

Ja, det är en pågående process och vi kommer att mogna tillsammans med de nya konsolerna. Om två eller tre år kommer vi nog alla vara bekvämare med teknologin. Det är många spel som skulle släppts i år som blev framskjutna till nästa eftersom det är så mycket nytt att sätta sig in i och upptäcka, och det var en utmaning att faktiskt lyckas leverera redan i år.

Apropå coop, visst är det så att det bara går att spela online? Ingen lokal multiplayer?

Ska du spela med dina vänner så behöver du vara online. Men vi vill inte begränsa innehållet för de som till exempel inte har en stabil internetuppkopping, så du kan spela alla uppdrag själv om du vill. Det är samma värld oavsett om du är ensam eller spelar med dina vänner. Tar du dig an ett uppdrag som egentligen var gjort för fler personer blir det svårare, vi skalar inte svårighetsgraden, men allt är tillgängligt även om du spelar själv. Men jag tycker nog det är roligare att spela med vänner.

Så om vi avslutar med en lätt fråga, vad vill du att folk där ute ska veta om Assassin's Creed Unity? Vad är det du vill lyfta fram?

Det här är inte första gången jag är i Sverige, jag upptäckte det för flera år sedan när min syster bodde här, och då upptäckte jag också historien om Jean Bernadotte, som sedermera blev kung Karl XIV Johan av Sverige. När vi jobbade med sidouppdragen förra året så hade vi ett problem, vi behövde fler Napoleon-relaterade uppdrag. Och då fick jag omedelbart idén att ha med Bernadottes berättelse. Alla tittade på mig som om jag vore tokig, de hade ingen aning om vem det var men jag försäkrade dem om att han var väldigt berömd i Sverige. Så vi började göra research och kom fram till en serie av tre uppdrag som handlar om hur Jean Bernadotte träffade sin blivande fru Désirée Clary. Och på den tiden var faktiskt Désirée Napoleons fästmö, så där hade vi vår story. Jag tänkte redan då att “det här kommer bli så coolt i Sverige” och här är jag i Sverige idag och pratar med er om det.

Men det finns förstås mycket annat att lyfta fram också, jag är till exempel väldigt stolt över mordmysterierna som är ett helt nytt spelmoment. Här behöver du inte slåss med någon, utan du kliver bara in i ett rum med en död kropp och försöker lista ut vad som har hänt. Du behöver prata med vittnen, söka efter ledtrådar och till slut anklaga någon. Efter några timmar av att springa runt och slåss med fiender så är det ett uppfriskande sätt att variera spelupplevelsen.

Redaktionen på Skillpoint gillar spel. Sen gillar de att skriva om spel också. Vissa gillar även film. Men få gillar att få fyra fingrar avbitna av en jättestor dront med personlighetsklyvning. 10/13/2011 - 08:24

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.