Intervju med Philippe Fournier om Far Cry 4

Intervju - Multi - tis 11 november 2014, kl 09.52

Far Cry 4 är en av hösten mest efterlängtade spel, och vi har passat på att ta ett snack med Philippe Fournier, production manager på Ubisoft Montreal om systemik, Himalaya och framförallt elefanter.

Far Cry-serien har varit intressant redan från början. Jag vet att ni på Ubisoft Montreal inte var inblandade i det första spelet, men det släpptes ju när fps-genren i övrigt var som allra mest inriktad på skriptade och linjära spel som Call of Duty. Far Cry var ju verkligen motsatsen, och det har fortsatt att utvecklas åt det hållet och stått emot trenden.

Vi ser Far Cry mer som en inbjudan till spelarna att komma och besöka vår värld. Det som är häftigt är att du kan gå runt och göra vad du vill i vilken ordning du vill, du tvingas inte in i uppdrag. Det handlar om spelarval och frihet. Vi vill bygga vår sandlåda, och sedan ge spelaren vapen och andra verktyg så att de kan uttrycka sig själva och upptäcka världen i sin egen takt. När jag ser på när folk spelar, både på mässor och inom vår studio, så märker jag att de ibland bara lägger ned kontrollen och ser hur världen lever sitt eget liv. Allt är dynamiskt, det kan hända något galet när som helst. Du kanske ser en elefant stå och dricka vatten, eller en örn dyka på en get, eller en mård som jagar en civilist. Det är den sorters saker som gör att vår värld Kyrat känns verklig och levande, trots att den givetvis inte finns på riktigt. Det finns en väldig mängd system som arbetar tillsammans.

Ja, med systemisk speldesign kommer ofta emergens, saker som händer utan att man medvetet avsett det. Det måste vara någon sorts balansgång mellan att försöka hålla det i schack så det inte blir för galet och trasigt som säg Goat Simulator, och samtidigt uppmuntra det.

Vi har förstås vissa regler som vi behöver respektera. Far Cry är fortfarande en förstapersonsskjutare och vissa saker - som att skjuta civila - tillåter vi inte. Men därutöver handlar det egentligen bara om att ge verktyg till spelaren och låta dem ha roligt och upptäcka världen. Du talade ju om emergens, och det som är skoj med Far Cry är att det inte finns ett bra eller dåligt sätt att spela det. Spelar du ett annat sorts spel kanske du misslyckas gång på gång bara för att du inte spelar det så som det var tänkt. Men Far Cry kan du spela som du vill, oavsett om du vill smyga runt och ta död på folk i lönndom eller helt enkelt kasta dig rakt in i hetluften med ett hagelgevär. Själv älskar jag att använda djur som vapen. Ibland har fiendelägren en fängslad björn eller tiger, eller kanske till och med en elefant, så då kan du bara släppa lös den och låta den göra jobbet åt dig. Det är alla olika sätt man kan spela på som gör Far Cry intressant.

Trots att Far Cry till större delen är systemiskt och inte skriptat, så antar jag att det fortfarande krävs en hel del jobb för att uppmuntra spelaren att dra nytta av alla möjligheter. Att placera den där fängslade björnen just där så att systemen kan börja interagera.

Ja, absolut. Det handlar om att föreslå, men inte tvinga. Det kommer alltid att finnas markörer för att visa dig att något händer på ett visst ställe, men vi tvingar dig inte att gå dit. Du kan spendera timtal bara på att utforska världen utan att klara av ett endaste uppdrag. Det är det som gör det roligt, särskilt nu när coop är med i bilden. Du kan bjuda in en vän och bara leka runt, och hela världen är fortfarande öppen så du kan gå och ta över vakttorn eller konvojer, eller bara leka med alla verktygen vi erbjuder. Jag såg några spelare som bara tävlade om att komma först upp på ett berg med hjälp av sina änterhakar. Det är inget tävlingsmoment vi har lagt in, det är de som kom på ett eget sätt att spela på. När spelet släpps är jag säker på att vi kommer få se mängder av Youtube-filmer där folk spelar på sätt som vi inte ens trodde var möjliga.

Apropå Kyrat, vi har ju haft ön i Far Cry 3 och Afrikas savanner i Far Cry 2, vad ledde fram till valet av miljö i Far Cry 4?

Rent visuellt ville vi göra något nytt, något som kändes fräsch för oss. Det är inte många spel som utspelar sig i Himalaya, så vi tyckte att det vore jätteintressant att ta sig an. Vi hade också en hel del spelidéer som skulle passa bra in med höga bergstoppar. En idé vi redan hade var en liten skruttig gyrokopter att flyga runt i och det var något som skulle spela bra med berg. Nu spelar du inte bara på land och under vatten, utan också mer vertikalt med hjälp av änterhaken och dylika redskap. Djurlivet är ju också en väldigt stor del av spelet och när vi började leta efter rätt område i världen att förlägga nästa Far Cry till så var Himalaya väldigt lockande. Det finns noshörningar, mårddjur, apor och givetvis vår favorit - elefanter. Vi ville skapa något större än någonsin tidigare, och elefanten är stor som en stridsvagn. Den kan stjälpa fordon på ända, den är din bästa vän och allierad. Elefanten är både mitt favoritfordon och mitt favoritvapen på samma gång, och det är ganska coolt. Så alla de anledningarna samspelade för att göra Kyrat till ett uppenbart val.

Finns det jaktuppdrag för elefanterna också?

Du kommer inte jaga elefant, men du kan jaga med en elefant och det är superhäftigt.

Vi är förstås nyfikna på skurken, Pagan Min, hur växte han fram? Han verkar ju vara en väldigt färgglad typ.

Ja, definitivt färgglad! Om vi skulle likna det vid en skola så skulle Vaas från Far Cry 3 vara en mobbare, den där killen som låser in dig i ett skåp och kör kalsongrycket. Han är elak, helt enkelt. Med Pagan Min ville vi skapa någon med lite mer klass, en karismatisk person. Och Pagan Min ser sig själv som Kyrats superstjärna, hans ansikte är på alla affischer, hans röst i alla radiotorn. Vi ville göra något lite annorlunda, där du behövde fundera - är jag vän med honom? Ni har ju sett E3-trailern där kan kliver ut ur helikoptern och knivhugger någon, och sedan tar en selfie med dig. Vad är det som pågår, egentligen? Så vi försöker få spelaren att fråga sig själv, vill jag vara kompis med honom eller hata honom? Hjälper jag honom eller hjälper han mig? Alla de frågetecknen gör det djupare och intressantare än någon som bara spottar dig i ansiktet hela tiden.

Jag uppmärksammade också att ni använde Troy Baker som Pagan Mins röst, och det var jag lite nyfiken på. Tittar man på Far Cry 3 till exempel så var ju alla röstskådespelarna totalt okända, medan Troy Baker ju är väldigt väletablerad.

Troy var fantastisk att arbeta med. Vi hade skrivit en biografi för Pagan Min som berättade vem han var, eller åtminstone vem vi trodde att han var. Men det är bara så mycket en pappersbit kan berätta, vi skriver ett manus och ger det till röstskådespelaren, och sen är det han som ger karaktären liv. Och av alla skådisarna vi prövade så passade Troy perfekt. Han tog karaktären i riktningar vi inte ens visste fanns. Han är fantastisk på många sätt, jag ska inte spoila något men E3-scenen är bara en liten bit av vad den här karaktären kan prestera, och hur bra Troy är.

Vi får hoppas att han inte dör halvvägs in då.

Eh, det borde han inte göra.

Har Far Cry 4 någon koppling till föregångaren, förresten?

När det kommer till återkommande karaktärer så gör Hurk sin återkomst. Och han ger dig inte bara uppdrag, utan det är han som är din coop-partner. Så när du bjuder in en vän så är det Hurk som dyker upp. Han är inte en typ som bara bor på Rook Island från Far Cry 3, han reser runt i världen. Han är en väldigt överdriven karaktär, och det diggar vi. Coop är inte avsett att vara allvarligt och storydrivet utan bara roligt, vi tyckte att Hurk var den mest lämpade karaktären för att representera det. Och det finns en till karaktär som återkommer… jag vet inte om jag får prata om det, men ni kommer märka det själva. Det finns en hel del överraskningar där.

Coop-läget, hur separerat är det från själva kampanjen? Kan man göra allt, eller vad finns det för begränsningar?

Du kan inte spela själva kampanjen i coop, men det utspelar sig i samma spelvärld. Så när du bjuder in en vän så kan du inte spela huvuduppdragen, de är skapta för en ensam spelare. Den här gången ger vi spelaren val, det finns viktiga ögonblick där du får välja att hjälpa en person eller en annan. Och de valen får givetvis konsekvenser, uppdragen som följer kommer att skilja sig. Så det är inte bara i den öppna världen som alla får olika upplevelser, utan även i de mer styrda kampanjuppdragen. Så vi ville begränsa de partierna till solospelande, men allt annat är öppet. Bjud in en vän och bara släpp loss! Det är en automatisk high five-generator!

Om vi tar den lite uppenbara frågan då, Pagan Min, är han en faktisk pagan, en hedning?

Jag minns inte exakt vad namnet kom ifrån, men det finns många anledningar till det. Om jag minns rätt så är Pagan ett taget namn. Han döpte sig till det efter en historisk karaktär som han identifierade sig med. Han är den sortens person som kan komma undan med att döpa sig själv.

Hur länge har du jobbat med Far Cry 4 nu, hur började processen?

Jag har jobbat med det i snart två år nu, jag jobbade med Far Cry 3: Blood Dragon och gick över till Far Cry 4 efter det. Det har faktiskt gått ganska smidigt, vår spelmotor är mogen, vi vet vad vi kan göra och hur vi ska göra det. Så det handlar bara om att se till att vi har rätt upplägg och rätt idéer, och att åka till Nepal var en riktig ögonöppnare för oss. Det tillät oss att inkorporera många små detaljer som gör spelet mer trovärdigt. Och vi hade tiden att få med dem i spelet, vi är väldigt nöjda överlag. Vi har ett starkt team och vi levererar spelet samma dag på fem olika plattformar, det är inte många som gör det. Det är ofta pc-versionen är försenad, eller att de gamla konsolerna får det senare men den 18 november kan du köpa Far Cry 4 på samtliga apparater och det är vi stolta över.

Slutligen då, finns det något du särskilt vill belysa med spelet? Vad vill du säga till alla där ute?

Vi har redan varit inne på det, och det är coop-läget. Ha kul med dina vänner, lek runt, och lägg upp det på Youtube så vi kan se vad för galenskaper ni hittat på. Och elefanten förstås, passa på att njuta av den! Rid på den, lifta med den, uppskatta den. Att ha skoj med djurlivet är något av det jag tycker är allra roligast. Utforska Kyrat, det finns mycket att se. Vi går så djupt som Shangri-La, den finns med i mytologin vi byggt kring Kyrat. Njut av variationen, kör på och kör hårt.

Har den ett namn, elefanten? Är det alltid samma elefant?

Jag kallar honom Dumbo. Men det är nog bara jag.

Redaktionen på Skillpoint gillar spel. Sen gillar de att skriva om spel också. Vissa gillar även film. Men få gillar att få fyra fingrar avbitna av en jättestor dront med personlighetsklyvning. 10/13/2011 - 08:24
Vanyels bild

Det här är nog det spelet jag ser fram emot mest i år!

Bra intervju!

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.