Julkalender 2011 - Lucka 16

Artikel - Multi - fre 16 december 2011, kl 10.31

Vad är egentligen julens sanna budskap? Jovisst - KÖP SAKER! Det har folk fått oss att göra i alla tider, och tv-spel är inget undantag på den fronten. Julhandeln är viktig och ibland behöver folk lite extra hjälp på traven för att KÖPA SAKER. Skillpoint tar tillfället i akt och går igenom en kollektion av de bästa, mest nostalgiska och konstigaste julreklamerna för tv-spel.

Atari's E.T. The Extra Terrestrial
Det sägs ofta att man lägger lika mycket på marknadsföring av ett spel som att utveckla det (precis som man alltid ska lägga lika mycket på ljudet som bilden när man köper tv-anläggning - kom ihåg det!). I det här fallet står det nog klart att reklamfilmen kostat minst tusen gånger så mycket som själva spelet. Grattis ungar, ni har fått tidernas mest omtalat usla spel, som tog fem veckor att utveckla för en person, och fem sekunder att hata för alla som fick det under granen!


Radio Shack's Color Computer 2
Color Computer 2 - vad alla helyllefamiljer behöver till jul innan de går ut och bombar abortkliniker!


Sega Mega Drive (Genesis)
I heard Matt got a Sega Genesis?


Sega Saturn
Innan Japan här i väst gjorde sig kända som skräckmästarna med filmer som The Ring och The Grudge... så gjorde de redan så här creepy reklamfilmer. Segata Sanshiro var dåtidens Kevin Butler, och jag tror inte vi kan utesluta att anledningen till att generella floppen Saturn faktiskt sålde riktigt bra i Japan kan härledas till den här reklamfilmen.


NES
Aretha Franklin, The Queen of Soul, sålde här sin själ till ett japanskt leksaksföretag.


SNES
Super Mario World - for kids who love fun. Skönt att de var ärliga och erkände att Pilotwings inte var så jävla roligt. Också pluspoäng för sköna rim.


Game Boy Advance
Titta, även japanerna kan vara helylle!


Nintendo 64
Jag är tämligen mållös, olikt kidsen i filmen. Som nog än idag upplever posttraumatisk stress efter hur mycket de lär mobbats efter det här inslaget. Jag tycker för övrigt reklamspoten väldigt väl visar hur lost Nintendo var under den eran när Playstation kom och gjorde tv-spel "häftigt".


Playstation
En tämligen välgenomtänkt realisering av Sonys slogan under PS1-eran - "Live in your world. Play in ours".


Playstation
Tittar vi istället på hur Playstation marknadesfördes på andra sidan Stilla Havet så ser vi pedobear som inspirationskälla. Den hungriga looken som Crash har 0:10 in i videon ger mig fortfarande mardrömmar.


Playstation Portable
Även i modern tid fortsätter Sony med "alternativa" marknadsföringsidéer - som att falsett-Rudolf genomför en rånvåldtäkt på tomten.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30
Starfighter Johanssons bild

Det här kan vara det intressantaste jag sett i år, tack för denna ypperliga lektion i reklam! Jag har sett ett par av dom förut då jag gillar att se reklam på grejer som intresserar mig - framför allt minns jag hur infernaliskt läskig jag tyckte Saturn-reklamen var. :D

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.