Killzone 3

Hands-on - Playstation 3 - fre 12 november 2010, kl 09.41

Både med och motvilligt så hade Killzone 2 en hel del förväntningar på sig när det släpptes. Den långa utvecklingstiden, den fejkade trailern och löftet om att Killzone 2 skulle bli Sonys definitiva Halo-dödare var alla faktorer som trissade upp förväntningarna. I efterhand kan vi konstatera att de allra flesta infriades och många ansåg att Killzone 2 var ett av de absolut bästa spelen under 2009. Nästan två år senare ska Killzone 3 släppas och Guerilla Games förväntas nu förfina sitt flaggskepp ytterligare. Här har ni några tidiga intryck.

Det är skitigt, högljutt och jobbigt. Välkommen till Helghan.
Det första och bestående intrycket är att mycket är sig likt sedan föregångaren, i positiv bemärkelse. Den tunga, näst intill jobbiga, känslan är intakt och matchernas låga tempo passar som handen i handsken. Därtill måste man belysa hur fantastiskt spelet ser ut och låter. Hela presentationsbilden håller en slående hög nivå och det är svårt att inte reagera för varje bildruta som visas upp. Och ljudet, som sagt, håller toppklass. Överallt smäller det, du hör din karaktärs tunga steg mot underlaget och kulorna viner förbi skallen konstant.

En av de punkter som Killzone 2 kritiserades för var att miljöerna ganska snart blev repetitiva, att de saknade karaktär. Detta verkar Guerilla Games tagit till sig, för även om jag endast erbjudits två banor under denna beta så är de väldigt olika, både i miljö och i utformning. Därtill kan man utifrån de bilder som släppts från spelet konstatera att miljöerna kommer vara betydligt mer varierade denna gång. Många hade också problem med kontrolluppsättningen i Killzone 2, att den skilde sig lite från vad folk vant sig med i Call of Duty-serien - uppsättningen är denna gång är densamma som vid föregångaren men möjligheten att själv konfigurera sin knappuppsättning ska erbjudas vid release.

Nånstans känner sig Hideo Kojima bestulen..
Och den viktigaste delen av allt är ju att spelet ska vara kul att spela. Och det är det, även om jag ibland känner mig något oskolad. Jag lägger förvisso mycket tid på shooters, men hittar aldrig tiden att riktigt engagera mig i ett specifikt spel. Således kommer jag sällan upp på den nivå som majoriteten av förstapersonskjutar-spelare där ute verkar ligga på. Just därför är det rätt skönt att man kan välja att spela flerspelarläget i Killzone 3 mot så kallade "bots", datorstyrda fiender som man själv kan anpassa svårighetsgraden på. Där kan jag lugnt och försiktigt vänja mig vid spelet, utan risk för lagg, innan jag åter kastar mig ut mot alla begåvade och taktiskt smartare Killzone-spelare.

Så även om de allmänna förväntningarna kanske inte är lika stora denna gång kan man konstatera att Killzone 3 verkar vara ett spel värt att vänta på. Faktum är att jag flera gånger förvånats över hur kul jag haft i mitt spelande. Och vem vet, när det färdiga spelet släpps så kanske jag till och med nått upp till en godtycklig nivå?

narutoloves bild

nån som har provat betan??? om ni har gjort det kan ni säga hur kontollen är :cry: för i killzone 2 va kontrollen seg och sölig :tired:

Carefaces bild

narutolove skrev:
nån som har provat betan??? om ni har gjort det kan ni säga hur kontollen är för i killzone 2 va kontrollen seg och sölig


Det är typ målet.. :/ Dom vill ha någon speciell känsla iom den sega kontrollen.

Ollebros bild

spelade och gillade det skarpt. märkte inte av mycket nytt dock. kändes som ett mappack till KZ2. men det var ju bara en onlinebeta så.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.