Little Big Planet 2

Hands-on - Playstation 3 - tors 23 september 2010, kl 09.17

Jag har under de senaste dagarna spelat förstapersons-skjutare, racingspel, rollspel och plattformsspel. Och detta i ett enda spel. Där ambitionen för Media Molecules andra spel legat är vansinnigt högt, men jag kan redan nu bekräfta att de i mångt och mycket har lyckats. LittleBigPlanet 2 kommer definitivt vara mer än bara ett plattformsspel, även om grunden är lagd där så är möjligheterna obegripligt stora. Många av de banor som finns tillgängliga i den pågående betan är förvisso spartanska och saknar den där sista finslipningen, men så är det också en beta jag testat på och inte ett färdigt spel.

Det märks tidigt att LittleBigPlanet 2 inte kommer vara endast ett plattformsspel.
Två år har gått sedan säckpojkarna i LittleBigPlanet charmade spelpressen och den uppföljare som till en början påstods som onödig är nu snart aktuell som en av höstens större titlar. Mitt spontana intryck från den pågående betan är att det mesta är sig likt. Och detta är till viss del ett medvetet val ur utvecklarsynpunkt, för de hundratusentals banor som skapats och älskats till LittleBigPlanet ska nämligen också fungera i uppföljaren. Vid en första anblick är spelet svårt att skilja från sin föregångare och av elaka tungor kommer det säkerligen kallas för LittleBigPlanet 1.5, men så fort man kommit in i spelet börjar man se, och framför allt känna, nyheterna. Kontrollen fick mycket kritik i föregångaren och de som gnällde då kommer inte bli mycket mer nöjd nu, den svävande känslan är i stort sett intakt. Ändå kan jag tycka att man märker vissa förbättringar och det har också utlovats att kontrollen ska vara mer anpassningsbar denna gång. Detta är dock inget som inkluderats i betan och därmed kan jag inte uttala mig mer om det.

Banbyggarläget, som var på tok för tidsdödande och komplicerat för mig i första spelet har nu vuxit till sig ur alla aspekter förutom just i användarvänligheten. Visst beskyller jag min egen dumhet framför utvecklarnas förmågor, men det står klart att jag inte heller nu kommer skapa de banor som klättrar högst upp på popularitetslistorna. Inte för att det är något fel på verktyget, snarare för att jag är så pass mycket mer otålig och korkad än majoriteten av kreativa människor där ute. Det är dock väldigt positivt att man nu kan sortera den ofantliga mängden banor på ett smidigt sätt, för även om jag inte skapade värst många banor i första spelet så spelade jag desto mer av de som andra användare skapat. Nu får vi en mer överskådlig bild och det är betydligt enklare att hitta det man söker och detta välkomnas givetvis med öppna armar.

Möjligheterna att anpassa din säckpojke är nu ännu större
Betan säger extremt lite om kampanjen som helhet. Banorna och minispelen är uppenbart utdragna från kampanjen och serveras som lösvikt, utan något större sammanhang. Men nyheterna representeras på varje bana. Gravitation är en av dem mer framstående och med enkla medel blir en rätt ordinär plattformsbana plötsligt en helt ny upplevelse. På en annan bana får man eskortera en grupp mindre robotar förbi olika hinder. Och det fantastiska är att jag som generellt skyr eskortuppdrag faktiskt minns just denna bana som en av de bättre. Om det var en tillfällighet, eller om Media Molecule faktiskt lyckats koka soppa på en spik låter jag tills vidare vara osagt.

Jag var redan innan mitt beta-testande väldigt sugen på LittleBigPlanet 2. Spelet och framför allt tanken bakom representerar ett nytt tankesätt inom spel och det är idag mycket svårt att ogilla Media Molecule, trots att de med facit i hand bara har ett enda spel i ryggen. Och mycket snart får de placera sin andra titel i sin portfolio. Jag tror knappast min kärlek kommer trappas ned efter det.

Mickemoss bild

Trevlig läsning Anders!
Jag är grymt sugen på detta spel. Har bokat Collector's Edition utan att ens veta vad som ingår i den, och det säger ju en hel del.
Det finns verkligen många extremt duktiga banmakare i communityt. Om jag minns rätt så har Media Molecule till och med anställt vissa, vars skapelser varit otroligt ambitiösa.
Jag har aldrig varit en av dom, men jag kan knappt vänta att se vad som kommer ur nya motorn.

Sofia Hårds bild

Musiken i trailern gör mig på så bra humör, varje gång!

jkgatlings bild

blir till att köpa PS3 då kanske...

VodkaCitrons bild

Jag vill veta lyricsen till låten på trailern, så jag kan uppträda i Idol 2011.

Snuffsiss bild

För er som vill veta vad låten heter
Passion Pit - Sleepyhead
http://open.spotify.com/track/0dqMU0f8cTeiahDjVaqkF4

:)

Anders Brunlöfs bild

Snuffsis skrev:
För er som vill veta vad låten heter
Passion Pit - Sleepyhead

Tack för denna! Fortsatte lyssna genom skivan och den var riktigt bra!

fcktards bild

Hela trailern får mig alltid på ett totalmysigt humör :D Jag blir bara så genomglad och jättepeppad :3

Trevligt att höra att herrn är nöjd med betan i alla fall, lovar bra! :)

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.