Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: SELECT data, created, headers, expire, serialized FROM cache WHERE cid = 'variables' in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128

Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: UPDATE cache SET data = 'a:1211:{s:13:\"theme_default\";s:8:\"blogbuzz\";s:13:\"filter_html_1\";i:1;s:18:\"node_options_forum\";a:1:{i:0;s:6:\"status\";}s:18:\"drupal_private_key\";s:64:\"f21534a5ca14885846975f31b646084ff45701c2d5f18a72667b24c1488db285\";s:10:\"menu_masks\";a:35:{i:0;i:127;i:1;i:125;i:2;i:124;i:3;i:117;i:4;i:63;i:5;i:62;i:6;i:61;i:7;i:60;i:8;i:59;i:9;i:58;i:10;i:57;i:11;i:56;i:12;i:46;i:13;i:31;i:14;i:30;i:15;i:29;i:16;i:28;i:17;i:25;i:18;i:24;i:19;i:22;i:20;i:21;i:21;i:15;i:22;i:14;i:23;i:13;i:24;i:12;i:25;i:11;i:26;i:10;i:27;i:9;i:28;i:7;i:29;i:6;i:30;i:5;i:31;i:4;i:32;i:3;i:33;i:2;i:34;i:1;}s:12:\"install_task\";s:4:\"done\";s:13:\"menu_expanded\";a:1:{i:0;s:13:\"primary-links\";}s:16:\"language_default\";O:8:\"stdClass\":11:{s:8:\"language\";s:2: in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128
 Mannen bakom NHL talar ut | Skillpoint.se

Mannen bakom NHL talar ut

Intervju - Multi - mån 13 september 2010, kl 09.13

Härom dagen hade EA Sports en liten tillställning i Stockholm där de visade upp årets utbud av sporttitlar. På plats var Andy Agostini, mannen som hållit i tyglarna för NHL-serien de senaste fem åren. Vi tog givetvis tillfället i akt att fråga ut karln om seriens dåtid, nutid och framtid.

Det kanske allra mest uppenbara problemet med NHL 10 var hur otroligt struligt det kunde vara att få igång lagspelsmatcher online, och jag måste anta att ni varit medvetna om det under utvecklingen av årets utgåva?

Jodå, det var vi medvetna om, och det skall fungera mycket bättre i NHL 11. Våra programmerare vet att någonting underligt pågick, men när vi testade det internt fungerade det riktigt bra. Det finns ju tyvärr skillnader mellan testscenarion och den riktiga världen… uppkopplingar, avstånd och så vidare. Men jo, vi hoppas att det är fixat. Alla ni européer kommer ju inte online förrän senare i veckan, men amerikanarna spelar mot varandra redan nu och vi arbetar på att lösa de andra problem som dykt upp, men just detta tror vi ska vara löst.

Jag inser ju att FIFA-gänget är ett separat team, men lagspel online funkade ju riktigt bra i FIFA 10, ni har inget teknikutbyte eller så?

Jodå, det har vi! Hela systemet är faktiskt byggt från precis samma tekniska grund. Skillnaden spelen emellan kan bero på lite olika saker. En är helt enkelt att NHL släpps innan FIFA, så upptäcker de ett problem kan de hinna fixa det, de har en viss fördel av att deras spel släpps en och en halv månad senare. Jag vet inte om det var det som hände just i det här fallet, men om deras lagspelsmatcher fungerar bör våra också göra det, för alla förbättringar har inkorporerats även i vår kod. Vi rullar på samma system.

En av de mer intressanta nyheterna i NHL 11 är bortdömda mål. Det gör ju givetvis spelet mer realistiskt, men finns det inte risk att spelarna blir frustrerade när deras otroligt coola mål blir bortdömda?

När du ser reprisen kommer du förstå varför det blev bortdömt. Det baseras helt och hållet på vad som faktiskt hände, inte bara ren godtycklighet. Igår visade jag upp spelet i Schweiz och då blev faktiskt ett mål bortdömt, men sen ändrade domaren sig och tillät det. Så reprisen kommer verkligen hjälpa dig förstå vad som hände. Jag tror inte att det kommer hända så ofta så att spelarna blir frustrerade, det är mer av en cool grej: "oj, jag råkade sparka in pucken, eller jag gjorde nåt annat så den studsade på min skridsko". Så det är bara att se reprisen, ett mål blir bara bortdömt om det faktiskt förtjänar att bli det, inte på grund av ett slumpmässigt tärningsslag.

Ni har ju pratat en del om att allt styrs av ren fysik i NHL 11, så bortdömda mål är med andra ord egentligen bara en konsekvens av att ha ett helt fysikstyrt system?

Ja, helt och hållet. Hade pucken inte styrts av realistisk fysik hade vi inte kunnat göra det. Men nu kan vi se vad som händer i spelet, när klubban rör pucken så har det faktiskt hänt, vi har det svart på vitt. Och det är på grund av det som vi har kunnat göra saker som bortdömda mål och även trasiga klubbor. När pucken träffar klubban reagerar den som den borde, den studsar precis som om den träffat en riktig klubba. Det är inget vi har kunnat göra tidigare, och därför har vi inte heller haft med till exempel trasiga klubbor. Vi har inte velat ha med något som vi inte kunde hantera korrekt. Vi vill inte göra något halvhjärtat, ska vi göra det vill vi göra det rätt! Och med vårt nya fysiksystem så öppnades plötsligt möjligheterna för att implementera många nya saker.

Jag tog mig en svängom med spelet tidigare idag, men jag har givetvis inte hunnit sätta mig in i alla dess nyanser. Hur känner du att fysikfokusen har påverkat försvarsspelet?

Man kan göra mer i tacklingsväg, men det är inte så att det har blivit lättare att tackla någon. Det beror lite på vem du är. Springer jag in i hörnet med Bertuzzi så kommer jag krossa någon, inget snack om saken. Men gör jag samma sak med Martin St. Louis så vill jag verkligen inte poke checka. Så man börjar lära sig vad som funkar bäst med vissa spelare. Om jag tacklar någon med Martin St. Louis kommer denne bara skratta och åka vidare, då har jag bara slösat bort en chans, jag borde ha försökt peta undan pucken eller nåt istället.

Med allt prat om fysik, är det den viktigaste nyheten i NHL 11? Eller är det någon annan förändring som borde belysas?

Ja, fysiken, tillsammans med alla de små förädlingar vi gjort. Vi har sett över målvakten, tagit en extra titt på vad folk har sagt är fuskmål. Helt enkelt tagit in folk från communityn och låtit dem spela NHL 11 och hört vad de tycker, om förra årets problem är lösta. Så det har skett mycket förbättringar, men fysiken är starten på nästa nivå av NHL och vi kommer bygga vidare på det under kommande år.

Så nu när ni har med CHL, när kommer vi få se kvinnliga lag?

CWHL (kanadensiska damhockeyligan, reds anm.) är ännu bara barnet… det är en bra fråga. Vi har fortfarande många andra ligor vi skulle vilja göra. KHL förstås, många har bett oss införliva ECHL som är divisionen under AHL. Vi försöker undersöka nya saker varje år. Damhockey är fortfarande något som växer, vi har kvinnor inom företaget som spelar hockey med grabbarna så det är definitivt något vi vill ta en titt på. Det är med på listan över alla saker vi vill göra i framtiden. Just nu? Antagligen inte, men vi har med det på listan, men det är många saker vi skulle vilja göra. Men varför inte? Damhockey är ju ungefär samma sak, fast med mindre bodychecking. Jag tittar på damhockey och det är ofta mer underhållande än herrhockeyn. Det är bra hockey och jag skulle gärna ha med det, det är bara en fråga om tid och resurser.

Apropå begränsade resurser, får vi några fler svenska arenor än globen den här gången? Eller åker alla lag fortfarande till Stockholm för att spela sina matcher?

Vi har bara rättigheterna till vissa arenor, så vi kan ju tyvärr inte bygga alla. Sen är det förstås som du säger också en resursfråga, det tar oss tre månader att bygga en arena så det finns en gräns för hur många vi kan ha med.

NHL 11 är ju inte ens släppt ännu, men om vi tittar framåt, hur tänker ni gå vidare i framtida utgåvor?

Vår största fokus är alltid gameplay. Oavsett om vi lägger till en liga eller ett spelläge så slutar det alltid på isen, fem man mot fem, och det är den biten vi alltid vill förbättra. Men visst finns det också nya intressanta spellägen vi är intresserade av, så det handlar egentligen om att ta nästa steg varje år, att se till att det steget blir lika stort som det förra steget. Det är en svår utmaning, men vi vill alltid gå vidare. Vi gillar alltid att höra "det bästa hockeyspelet någonsin", men det innebär också att vi måste göra ännu bättre ifrån oss året därefter!

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.