Pratstund med vass indiestjärna

Intervju - Multi - tis 17 augusti 2010, kl 10.50

Jonatan Söderström, mer känd som Cactus, är en av Sveriges främsta indiespelskapare och ständigt aktuell med intressanta spelsläpp. För även om Cactus har lugnat ner sig en aning i sitt tidigare galet intensiva lanseringstempo dyker det fortfarande titt som tätt upp nya spännande projekt från denne begåvade idéspruta. För tillfället är han aktuell med en spelsamling som innehåller ett par tidigare helt outgivna titlar.

Bordtennisspelet Ping Pong är ett av spelen som medföljer i Cactus nya samling.
Du är just nu aktuell med spelsamlingen Cactus Arcade 2.0 som bland annat innehåller nya spel som Norrland och Gamma IV. Hur känns den här kompilationen i jämförelse med den förra? Finns det skillnader i spelutbudet till exempel?
Den nya samlingen känns lite svagare, den förra hade jag runt 35 spel att sålla bland, men här hade jag bara en bit över tjugo. Jag tror inte det betyder att jag gjort sämre spel det senaste, snarare beror det nog på att de riktigt bra spelen tyvärr inte blivit klara än. Jag valde att släppa samlingen ändå för att kunna vara med i en tävling som bara accepterade spel som skapats det senaste året, och dessutom måste spelen ha släppts så att allmänheten ska haft chans att spela dem innan september. Så då jag inte hade några helt färdigställda spel som jag tyckte stod på egna ben slängde jag ihop samlingen så att jag kunde skicka in nåt som i alla fall hade en chans att bli uttaget till tävlingen.

Norrland är ett väldigt unikt spelkoncept om du frågar mig. Hur såg utvecklingen av spelet ut?
Jag blev inbjuden till en konstutställning på Kulturbyggden i Sollefteå. De bad mig göra ett spel att ställa ut, och temat var "kärlek i norrland", så jag valde att försöka skildra Norrland utifrån alla fördomar och historier man hört. Sen fick jag faktiskt höra att spelet var mindre överdrivet än vad jag själv hade trott av arrangörerna, fast det krävdes ett par öl innan de vågade erkänna det.

Ha ha, underbart.

Ett fåtal exemplar av Norrland har dessutom fått en fin förpackning och sålts på Ebay.
När jag började göra spelet visste jag inte riktigt hur det skulle bli, det var egentligen de bisarra drömsekvenserna som var grundidén till spelet. Tanken bakom dem var att tvinga spelaren att göra självdestruktiva saker och att provocera dem med så små medel som möjligt. Då visste jag inte att det skulle vara just drömsekvenser men det kändes naturligt att baka in dem i spelet på det viset.

Man har ju hört att norrlänningar ska vara lite märkliga, så självdestruktiva och utflippade drömmar passade ju perfekt och ledde bra upp till det mörka slutet. Under den sista halvan av spelet satt jag och utvecklade i Sollefteå och sista dagen innan utställningen fick jag bo i ett litet källarrum utan fönster under mitt besök i Norrland. Det inspirerade mig till att försöka provocera lite extra. Tyvärr fick jag inga riktigt roliga reaktioner, men det var i alla fall en kul grej.

Jag förstår om det är svårt att rangordna spelen i samlingen men finns det spel som du känner mer för än andra och av vilken anledning?
Jag tycker att alla spelen funkar faktiskt, men det är väl ett par som sticker ut lite grann i alla fall. Ad Nauseam 2 är väl det mest ösiga spelet jag gjort, Ping Pong det mest minimalistiska som ändå har ett visst djup i spelmekaniken, Gamma IV ser så pass snyggt ut att man skiter i att det är en Snake-klon, This is Infinity känns väldigt annorlunda från det mesta man har spelat och Norrland är väl bland de konstigaste 2D-spelen man kan ladda ner just nu.

Det är väldigt svårt att välja en favorit faktiskt, men samtidigt som att jag är relativt nöjd med de flesta spelen så är det inget av dem som har det där lilla extra som gör att det blir något helt oförglömligt.

Du låter väldigt självkritisk...

Bild från det kommande Metroidvania-spelet.
Jo, jag har väldigt stora ambitioner. Om jag hade lyckats få ett spel så som jag verkligen hade velat ha det, då hade allt jag gjort hittills känts ganska meningslöst i jämförelse. Samtidigt tror jag inte att jag är riktigt redo att försöka göra ett sånt spel än, så jag är ganska nöjd med vad jag åstadkommit hittills ändå.

Du har vid flera tillfällen pratat om att det inte släpps tillräckligt med vuxna spel, kan du definiera ett vuxet spel?
Ett vuxet spel är svårt att definiera. Som jag ser det skulle det inte finnas någon fast definition på det. Det gemensamma för såna spel skulle väl främst vara att de är utvecklade i syfte att fascinera folk i vuxen ålder, och personligen tror jag att handling är viktigt för detta. Man kan få folk att leva sig in i ett interaktivt medium mycket starkare än i till exempel en film, därför förstår jag inte varför det inte utnyttjas mer för att skapa annat än tillfälliga och ytliga känslor hos spelaren. Man kan även få folk att se saker på ett annat sätt, och förklara saker ur ett eget perspektiv på ett intressant vis. Få människor att uppleva saker de aldrig drömt om att de skulle få uppleva, och mer för att få en ny erfarenhet snarare än att bara bli underhållen.

Spel idag verkar mer intresserade av tillgänglighet - alla ska kunna spela utvecklarens spel, förstå dem och ha roligt med dem - snarare än att sikta in sig på att göra något som blir väldigt speciellt för ett mindre antal människor.

Finns det trots allt spel som lyckas med detta, dina egna till exempel?
Bara delvis, enligt mig. Jag tror vi behöver någon som lyckas hitta ett simpelt sätt att framföra en intressant handling som känns tillräckligt lättillgängligt och övertygande så att andra kan haka på och dra igång en helt ny våg av spel. Sen tror jag visserligen att det är ganska möjligt att komma någorlunda nära med de metoder som finns till hands idag, men det krävs mycket talang och disciplin för den typen av spel.

Kommande Tuning har vunnit pris för sin unika stil.
Vad filar du på nu? Finns det några spännande tankar och idéer du vill förverkliga? Jag läste bland annat nåt om ett Metroidvania-spel och blev genast lite våt i byxan...
Ja, mest spännande är Tuning och Life/Death/Island, men jag har fortfarande en massa jobb framför mig innan jag blir klar med nåt av dem. Sen har jag en del mindre projekt på gång som borde bli klara hyfsat snart, bland annat det Metroidvania som jag skrev om på min hemsida. Det är nästan helt klart för övrigt, men jag kom på att jag missat att lägga in några saftiga boss-fighter, så jag ska försöka klämma in ett par sådana innan jag släpper spelet.

Det ser vi fram emot! Tack för att du tog dig tid.

Du hittar alla Cactus spel på denna hemsida.

Switch-peppen är hög! 10/25/2016 - 14:59
Rymdyoghurts bild

Riktigt skön intervju, mer sånt här!
Skrattade rätt gott åt Norrland faktiskt. :D

Johan Eklunds bild

Har lirat Tuning på en av indiespelkvällarna i Umeå, och det är mycket lovande.

Move the Bongoss bild

Testade Tuning i Malmö på Nordic Game. Var underbart! Hoppas karln känner sig klar med det snart. Det skulle uu funka utmärkt på konsol dessutom.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.