Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: SELECT data, created, headers, expire, serialized FROM cache WHERE cid = 'variables' in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128

Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: UPDATE cache SET data = 'a:1211:{s:13:\"theme_default\";s:8:\"blogbuzz\";s:13:\"filter_html_1\";i:1;s:18:\"node_options_forum\";a:1:{i:0;s:6:\"status\";}s:18:\"drupal_private_key\";s:64:\"f21534a5ca14885846975f31b646084ff45701c2d5f18a72667b24c1488db285\";s:10:\"menu_masks\";a:35:{i:0;i:127;i:1;i:125;i:2;i:124;i:3;i:117;i:4;i:63;i:5;i:62;i:6;i:61;i:7;i:60;i:8;i:59;i:9;i:58;i:10;i:57;i:11;i:56;i:12;i:46;i:13;i:31;i:14;i:30;i:15;i:29;i:16;i:28;i:17;i:25;i:18;i:24;i:19;i:22;i:20;i:21;i:21;i:15;i:22;i:14;i:23;i:13;i:24;i:12;i:25;i:11;i:26;i:10;i:27;i:9;i:28;i:7;i:29;i:6;i:30;i:5;i:31;i:4;i:32;i:3;i:33;i:2;i:34;i:1;}s:12:\"install_task\";s:4:\"done\";s:13:\"menu_expanded\";a:1:{i:0;s:13:\"primary-links\";}s:16:\"language_default\";O:8:\"stdClass\":11:{s:8:\"language\";s:2: in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128
 Sofia testar Playstation Move | Skillpoint.se

Sofia testar Playstation Move

Artikel - Playstation 3 - fre 17 september 2010, kl 10.24

Det är svårt att se på Playstation Move-kontrollen utan att göra direkta associationer till sexleksaker. Spelar ingen roll om du är oskuldsfull nunna eller 25 år och uppväxt i Sex & the City-generationen. Eller jo, lite roll spelar det kanske, men den smala, kurvade staven i kombination med den gummiaktiga, småmjuka bollen ovanpå gör tankarna ofrånkomliga. Och nej, det blir knappast bättre när man väl börjar spela och hela glödlampsdelen börjar lysa illrosa. För att inte tala om hur utmärkt respons kontrollen ger i form av vibrationer när man spelar spel.

Nu när jag tänker efter märker jag att det knappt går att skriva om Playstation Move-kontrollen utan dessa associationer. Och det var kanske inte tanken med Playstation Move. Åtminstone inte den primära. För den är nämligen enklare att räkna ut. Någon på Sony-kontoret insåg förmodligen med lika delar förundran som förakt att Nintendo Wii, en konsol så tekniskt underlägsen Playstation 3 att det är snudd på genant, kunde sälja så mycket mer än Playstation 3. Utan blu-ray! Utan HD-grafik! Utan ett brett och mångsidigt spelutbud utan snarare en releaselista där max två spel om året är något att ha på allvar! Så fram med karbonpappret, för här skulle man upprepa succén, fånga casualspelare samt baka in funktionen i riktiga, viktiga spel som Heavy Rain. Resultatet ser vi nu när Playstation Move är ute på marknaden. Tekniken är till viss del annorlunda, inte minst för att man istället för sensorbar använder sig av Eyetoy-kameran vilket dock innebär betydligt bättre precision än Nintendo Wii någonsin varit nära, Motion Controller Plus inkluderat. Det är positivt. Positivt är även hur kontrollen känns i handen, dess tyngd och patenterade Sony-kvalité. Att spelen i sig av naturliga skäl sedan känns fräschare och grafiskt starkare bidrar också till intrycket att Playstation Move är bättre än Nintendo Wii. Åtminstone rent tekniskt. Jag har roligare med exakt pingis i Sports Champions än jag har med halvdassig tennis i Wii-sports och den boxningskänsla jag fick i kommande The Fight är vida bättre än Nintendos boxningsalternativ.

Det är dock inte bara guld och gröna skogar med Playstation Move. Även om det tekniskt är en produkt som imponerar bör man inte glömma att det trots allt är en ganska stor kostnad. Startpaketet som går på drygt sexhundra innehåller bara en kontroll och en kamera (har man kameran tidigare räcker det dock med enbart kontrollen). Men med en kontroll kommer man inte speciellt långt, i synnerhet inte eftersom Playstation Moves förhoppning är att bli obligatoriskt vid hemmasamkväm innan diverse lokalbesök. Man kan även använda två kontroller själv, samtidigt om man vill spela själv. Många spel har stöd för detta (bland annat nämnda The Fight) där man helt enkelt har en dosa i varje näve. Praktiskt värre. Så fler kontroller vill man ha, och man vill förmodligen även ha minst en navigationstick (läs: Nunchuck-kontroller). Risken är med andra ord stor att priset rusar iväg för den som suktar efter en ordentlig Playstation Move-uppställning.

En annan farhåga som finns för Playstation Move är att marknaden kan vara rätt mätt på rörelsebaserade spel. Själv har jag aldrig varit speciellt förtjust i att vifta överhuvudtaget och är måttligt förtjust i Nintendo Wii som konsol, men jag tror även att risken kan vara stor för att många av casualspelarna också känner sig nöjda på hemmatennis i vardagsrummet. Frågan är därför även hur mycket Sony kommer integrera Move i övriga titlar. Vi vet att Heavy Rain kommer få Move-baserat extramaterial (även om många spelare helt skulle vilja se extramaterial av annan typ snarare än att vi nu får borsta tänderna med autentiska rörelser). Tekniskt finns det få saker att klaga på hos Move, det är en mycket gedigen och förtroendeingivande produkt, men om den lyckas nå samma framgång som Nintendo Wii återstår att se.

Har säkrat åretväxten av gamers med sonen Adam 12/23/2011 - 13:48
GuZs bild

Intressant läsning.

Är själv väldigt skeptisk till allt det här, verkligen inget som tilltalar mig.
Om jag vill svettas och göra mig till åtlöje cyklar jag ner till gymmet istället. Spel för mig ska vara någonting avkopplande som man kan alltid kan vända sig till när man är stressad eller har en chokladask över.

Dagen då den här skiten slår igenom till PC är dagen jag slutar spela.

VodkaCitrons bild

Också alltid sagt att det liknar en sexleksak, ush. Finns väll förmodligen folk som kommer använda kontrollen som en sån.

Tror att MOVE lär vara roligt för något enstaka spel. Tex i Harry Potter och i liknande spel där man ska vifta och göra olika magier. Men Move ska få stöd för Heavy rain, men även Resident Evil 5. Lycka till att döda zombisar med den kontrollen ^^

Alla tvspelsfantaster kommer sitta med en vältränad högerarm i framtiden. Vare sig man sitter på Kinect,Move eller Wii.

spanjoars bild

Jag kommer aldrig att skaffa Move eftersom man först och främst måste äga ett Playstation för att kunna använda den, men om jag fick välja mellan Wii, Kinect och Move så skulle jag välja Move alla gånger. Varför? För att den är SÅ precis!! Den känner av exakta rörelser! Sidled, rotation och djupled. (Vilket Wii inte kan.)

TTVs bild

VodkaCitron skrev:
men även Resident Evil 5. Lycka till att döda zombisar med den kontrollen ^^

Varför skulle inte det fungera? :tard:

VodkaCitrons bild

Thörn skrev:

Varför skulle inte det fungera?

Skeptiskt bara ^^ Gå, stanna, sikta på huvudet, dra upp inventory, byta vapen, gå, stanna, sikta. Lär vara något svårare än med vanlig kontroll. Man har ju inte direkt lång tid på sig att sikta emot en zombie som springer emot en, speciellt inte emot bossarna.

TTVs bild

VodkaCitron skrev:
Gå, stanna, sikta på huvudet, dra upp inventory, byta vapen, gå, stanna, sikta.

Låter som spelet med en vanlig kontroll. :bigsmile:

Rymdyoghurts bild

Thörn skrev:
Låter som spelet med en vanlig kontroll.

Just min tanke. :D

Äsch, jag tror Move kan bli bra. Det som talar emot den är ju att det kostar några slantöringar om man ska ha en full uppsättning för att spela med vänner. Det känns ju inte superprioriterat, men det kan mycket väl bli ett impulsköp någon gång framöver. :)

VodkaCitrons bild

Thörn skrev:
Låter som spelet med en vanlig kontroll. :bigsmile:

Meh! Menade att det förmodligen blir svårare att sikta i sånt högt tempo med Move, än ifall man körde med en vanlig kontroll.

TTVs bild

VodkaCitron skrev:
Meh! Menade att det förmodligen blir svårare att sikta i sånt högt tempo med Move, än ifall man körde med en vanlig kontroll.

Aha! Ja jag spelade i och för sig bara demot till Resident Evil 5 (med vanlig kontroll) och där skulle nog move fungera bra. Men som du säger, vid högre tempo kanske det blir högre utmaning men inte omöjligt.

KidCactuss bild

Jag tror nog att det går väldigt lätt att sikta i RE, man pekar ju bara på vad man vill skjuta vilket går hur snabbt som helst. Testa demot på The Shoot så blir det snabbt uppenbart.

Mickemoss bild

Jag testade igår hos en polare och det var faktiskt jävligt kul. Visst, jag fick inte en "Å fy satan vad kul och häftigt" känsla som första gången framför Wii, men det har ju sina förklaringar.
Det slog mig hur exakt kontrollen är. Vi körde frisbeegolf mot varandra och det var allt annat än enkelt att få till sina kast. Lite konstigt att man är tvungen att kalibrera kontrollerna mellan varje spel dock.
Vi får se om det blir ett köp framöver, men det lutar åt det.

KidCactuss bild

Ja det är rätt svårt att kasta dit man vill, speciellt om man samtidigt vill kasta långt. Men, det bör samtidigt påpekas att det inte är en brist i Move som kontroll eller spelet i sig, utan att frisbeen faktiskt uppför sig som de gör i verkligheten. :)

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.